رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اظهار امیدواری نسبت به این که قیمت کالاها و خدمات تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین قرار نخواهد گرفت، به عدم افزایش قیمت‌ها در حمل و نقل عمومی اشاره کرد.این درحالی است که کارشناسان اقتصادی می‌گویند اقتصاد دستورپذیر نیست و همان‌گونه که در سال‌های گذشته تجربه شده، با خط و نشان کشیدن‌های دولتی قیمت‌ها کنترل نشده و به مسیر خود براساس معادلات اقتصادی ادامه داده است.
کد خبر: ۸۰۲۵۸۰

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدباقر نوبخت که برای توضیح در مورد مصوبات اخیر دولت مبنی بر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی از جمله بنزین در یکی از برنامه‌های سه‌شنبه شب شبکه خبر حضور یافته بود با اشاره به الزامات قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهارکرد: خلاصه این قانون این است؛ گران کن، قیمت را افزایش بده و بخشی از آن را بین مردم تقسیم کن.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت بنزین تصمیمی از بین خوب و خوب‌تر نبود، بلکه از بین بد و بد‌تر انتخاب شد، گفت: یکی از استدلال‌های قوی در این زمینه از بین‌بردن فساد ناشی از دونرخی بودن قیمت بنزین بود که آسیب‌های زیادی را طی این سال‌ها به اقتصاد وارد کرده بود.

افزایش یک تا 2 درصدی تورم در بد‌ترین حالت

نوبخت در رابطه با اثر افزایش قیمت بنزین در دیگر کالاها و همچنین تورم تاکید کرد: محاسبات اقتصادی ما نشان می‌دهد در بدبینانه‌ترین حالت نرخ تورم می‌تواند بین یک تا 2 درصد تحت تاثیر قرار گیرد.وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده همچنین با توجه به بخشنامه پیشتر معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با عدم افزایش قیمت‌ها مگر با هماهنگی و اجازه دولت می‌توان امیدوار بود که قیمت سایر کالاها و خدمات تحت تاثیر این تغییرات قرار نگیرد در عین حال که دولت بشدت این موضوع را نظارت و کنترل خواهد کرد.

حمل‌و‌نقل عمومی بتازگی افزایش قیمت داشته است

وی همچنین درباره این‌که افزایش قیمت بنزین و حذف سهمیه‌ها تا چه اندازه بر حمل‌و‌نقل عمومی تاثیر‌گذار خواهد بود، بیان کرد: افزایش قیمت بنزین که تا حدود 20 درصد است، باید در نهایت موجب رشد 20 درصدی هزینه‌ها در حمل‌و‌نقل عمومی شود. این در حالی است که اخیرا و بتازگی نرخ کرایه‌ها در این بخش تا 20 درصد افزایش یافته بود و دیگر دلیلی برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به انتقادات نسبت به عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح کرد: باید چه زمانی اطلاع‌رسانی می‌کردیم؟ مثلا از یک‌ماه قبل می‌گفتیم؟ آن‌گاه عده‌ای شروع می‌کردند به تخریب و فشار که نتیجه‌ای جز التهاب در کشور نداشت.نوبخت در پاسخ به این پرسش که شما در پایان سال گذشته بارها تاکید کرده بودید که برای سال 1394 هیچ‌گونه افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی نخواهیم داشت، توضیح داد: به هر حال در آن زمان هیچ تصمیمی برای این موضوع نداشتیم و اما شرایط به سمتی رفت که ناچار شدیم نسبت به این موضوع اقدام کنیم برای همین هم بود که ما پیشنهاد بنزین 1200 تا 1500 تومانی را نپذیرفته و تنها سهمیه 700 تومانی را حذف کردیم و نرخ 1000 تومان هم که از پیش به عنوان نرخ آزاد وجود داشت.وی با اشاره به کاهش سقف توزیعی یارانه نقدی در بودجه امسال از 42 به 39 هزار میلیارد تومان خاطرنشان کرد: در این حالت باید شش میلیون نفر حذف شوند اما با این تعداد حذف هم باز منابع و هزینه ما در این بخش متوازن نخواهد شد.

با سهمیه بنزین 700 تومانی نمی‌توانید سوپر بزنید

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که براساس مصوبه دولت عرضه بنزین سوپر با قیمت ۸۰۰ تومانی متوقف شده است، گفت: بنزین سوپر از امروز صرفا با یک قیمت ۱۲۰۰ تومانی عرضه می‌شود.سید ناصر سجادی در گفت‌وگو با مهر افزود: براساس مصوبه دولت، امکان خرید بنزین سوپر صرفا با قیمت ۱۲۰۰ تومانی در جایگاه‌های سوخت وجود دارد و حتی آن دسته از افرادی که در کارت هوشمند سوخت خود دارای سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی هستند، نمی‌توانند بنزین سوپر را با قیمت ۸۰۰ تومان خریداری کنند.

هزینه سوختگیری اضطراری گازوئیل: 600 تومان

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: گازوئیل لیتری 300 تومان عرضه می‌شود، اما مالکان خودروهای دیزلی که بخواهند از کارت‌های اضطراری در اختیار جایگاه‌ها استفاده کنند باید به ازای هر لیتر گازوئیل 600 تومان پرداخت کنند.داوود عربعلی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: نرخ گازوئیل نیز همانند نرخ بنزین، تک نرخی شده و هر لیتر 300 تومان در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.وی افزود: اما کارت‌های اضطراری در اختیار جایگاه‌های عرضه سوخت قرار داده شده تا در صورتی که مالکان خودرو به هر دلیلی کارت سوخت خود را همراه نداشته باشند از طریق آن سوختگیری کنند.وی خاطرنشان کرد: افرادی که از کارت‌های سوخت اضطراری گازوئیل که در اختیار جایگاه‌ها قرار داده شده استفاده کنند، باید به ازای مصرف هر لیتر گازوئیل 600 تومان پرداخت کنند.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: هدف از این تصمیم، کنترل مصرف سوخت گازوئیل و جلوگیری از سوءاستفاده و قاچاق آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها