نمایشگاه ملزومات جهیزیه از 4 تا 9 خرداد ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود

30 درصد تخفیف خرید جهیزیه به مناسبت هفته جوان

فردا نمایشگاه ملزومات جهیزیه در مصلای تهران افتتاح خواهد شد، نمایشگاهی که به نظر می‌رسد هدفش حل مشکلات جوانان و هموار کردن مسیر ازدواج است، زیرا آن‌طور که سخنگوی ستاد بزرگداشت هفته جوان وعده داده این نمایشگاه با حضور حدود 120 شرکت داخلی از 4 تا 9 خرداد برگزار شده و در آن ملزومات جهیزیه با تخفیف 10 تا 30 درصدی و تسهیلات خرید اقساطی به زوجین جوان ارائه می‌شود.
کد خبر: ۸۰۰۹۲۱

تا شروع هفته جوان چند روز بیشتر باقی نمانده، اما آن‌طور که جمعیت 11 میلیونی جوان کشور انتظار دارند هنوز خبرهای خوشی در حوزه آنها منتشر نشده و کماکان امید هزاران نفر برای دستیابی به کمک هزینه وام ازدواج در صف بانک‌ها رنگ می‌بازد؛ بانک‌هایی که ادعا می‌کنند کفگیر اعتبارات قرض‌الحسنه‌شان به ته دیگ خورده است. در این میان انتشار خبر برگزاری نمایشگاه ملزومات جهیزیه می‌تواند مرهمی بر مشکلات جوانانی باشد که مشکلات اقتصادی آنها را از ازدواج دور کرده است.

روح‌الله مدبر، سخنگوی ستاد بزرگداشت هفته جوان در این باره به جام جم می‌گوید: برگزاری این نمایشگاه قطعی شده و حدود 120 شرکت داخلی تولیدکننده لوازم خانگی مانند اجاق گاز، مبلمان، سرویس‌خواب، لوستر و لوازم برقی، در این نمایشگاه محصولات خود را به زوج‌های جوان عرضه خواهند کرد.

نکته اینجاست که تمامی شهروندان می‌توانند از این نمایشگاه خرید کنند، اما تخفیف10 تا 30 درصدی فقط شامل حال زوج های جوان می‌شود.

وی درباره این‌که سازوکار شناسایی زوج‌های جوان در این نمایشگاه به چه شکل خواهد بود، توضیح می‌دهد: زوج‌هایی که عقد کرده‌اند می‌توانند با نشان دادن مدارکی مانند عقدنامه و شناسنامه از این خدمات بهره ببرند.

مدبر درباره زوج‌های جوانی که هنوز عقد نکرده‌اند، اما قصد ازدواج دارند نیز یادآور می‌شود: فضای خانواده‌هایی که جوانانشان قصد ازدواج دارند، مشخص است. در واقع ما شرایط سختی در نظر نگرفته‌ایم، آنها باید مدارکی را که نشاندهنده این است که می‌خواهند ازدواج کنند، ارائه کنند.

این درحالی است که باید یادآور شد ارائه چنین مدارکی شرایط را برای جوانان مشکل خواهد کرد. سخنگوی ستاد بزرگداشت هفته جوان در این باره تصریح می‌کند: در این خصوص نیز خانواده‌های جوانان می‌توانند اعلام کنند، زیرا هدف ما آسانگیری در امر ازدواج است.

وی درباره نحوه خرید جهیزیه قسطی دراین نمایشگاه یادآور می‌شود: برخی شرکت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که به شکل قسطی به زوجین تسهیلات ارائه کنند و درباره شرایط نیز باید گفت بحث توافق زوجین با شرکت‌هاست. تمام تلاش ما این است که روش ارائه خدمات آسان بوده و با حداقل شرایط اتفاق بیفتد.

فقط به نام جوانان نباشد

هرچند براساس گفته‌های سخنگوی ستاد بزرگداشت هفته جوان قرار است تسهیلات مناسبی به زوج‌های جوان ارائه شود، اما با توجه به این‌که هنوز نحوه ارائه تسهیلات به شکل دقیق از سوی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ارائه نشده باید هشدار داد که این احتمال وجود دارد که این نمایشگاه با نام کمک به جوانان تشکیل شود، اما به محلی برای عرضه اجناس نامناسب تبدیل شود.

تجربه ثابت کرده که بیشتر شرکت‌هایی که در چنین نمایشگاه‌هایی حضور پیدا می‌کنند نیتشان کمک به جوانان و قدم برداشتن در حوزه ازدواج آسان نیست بلکه آنها چنین نمایشگاه‌هایی را بازار مناسبی می‌دانند که در آن می‌توان اجناس بی‌کیفیت و قدیمی خود را به فروش رساند.

بنابراین از مسئولان معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان انتظار می‌رود تمام تلاش خود را برای نظارت بر فعالیت شرکت‌هایی که دراین نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، به کار گیرند تا مشکلات جوانان برای عده‌ای حکم آب گل‌آلود را پیدا نکند.

باید یادآور شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اواخر سال گذشته در جریان رسیدگی به جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه 94 مقرر کردند که زوج‌های مشمول دریافت وام ازدواج می‌توانند به جای دریافت وام به صورت نقدی تا سقف 10 میلیون تومان کالا به صورت قسطی خریداری کنند. اخیرا نیز میرمحمد‌صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت ۲۰ میلیون تومان وام خرید کالای ایرانی به زوج‌های جوان خبر داده و گفته بود زوج‌های جوان به شرط خرید کالای ایرانی می‌توانند هریک 10 میلیون تومان کالا خریداری کنند.

به گزارش فارس، وی درباره روش صحیح اعطای تسهیلات خرد عنوان کرده بود: ابتدا باید متقاضیان واقعی شناسایی شوند و اهتمام داریم تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه برسد، چون در گذشته گزارش‌‌هایی از اعطای تسهیلات صوری در زمینه تسهیلات خرید خودرو و کالا وجود داشت.

به گفته وی، مدت زمان بازپرداخت تسهیلات سه تا پنج ساله است و سود این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار 21 درصد تعیین شده است.

از مجرد تا مجرد قطعی

برساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان 11 میلیون و 240 هزار نفر در کشور در سن ازدواج قرار دارند، اما ازدواج نکرده‌اند. در این بین آقایان 20 تا 34 ساله جمعیتی برابر با پنج میلیون و 570 هزار نفر و بانوان 15 تا 29 ساله جمعیتی برابر با پنج میلیون و 670 هزار نفر دارند، البته باید به این آمار یک میلیون و 300 هزار دختر و پسر دیگر را نیز اضافه کرد؛ اشخاصی که بین 30 تا 49 سال دارند، اما هنوز تن به ازدواج نداده‌اند. از این گذشته نباید فراموش کرد که حدود 152‌ هزار زن و مرد ایرنی نیز از 49 سالگی یعنی سن تجرد قطعی عبور کرده‌ و تاکنون ازدواج نکرده‌اند.

این در حالی است که می‌توان گفت بهترین زمان برای رسیدگی به مشکل این افراد و اجرایی کردن وعده‌هایی مانند کارت اعتباری جهیزیه هفته جوان است، زیرا در چنین مناسبت‌هایی جوانان انتظار دارند مسئولان فراتر از وعده، سخنرانی و دادن هشدار نسبت به بالا رفتن آمار طلاق و اعتیاد عمل کنند. درواقع هفته جوان باید زمانی باشد برای اجرایی شدن تصمیم‌های مسئولان نه اوقاتی برای ابراز نگرانی و آماری که اکنون بیشتر مردم از آن مطلع هستند، اما تاکنون راهکاری برای رفع آنها اجرایی نشده است.

مهدی آیینی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها