در میزگرد «بررسی طنز در آثار نمایشی تلویزیون» مطرح شد

طنز در کشور جدی گرفته نمی‌شود

نگاهی به آثار طنز تلویزیون

از آرایشگاه زیبا تا خندوانه

تلویزیون این روزها در کنداکتور خود آثار طنز متفاوت قدیم و جدید را گنجانده‌ است. این اتفاق احتمالا به دلیل تقارن این ایام با ماه مبارک رجب رخ داده است، چراکه بخش مهمی از شبکه‌های پرمخاطب را به این سریال‌ها اختصاص داده‌ است.
کد خبر: ۸۰۰۸۳۷
از آرایشگاه زیبا تا خندوانه

باتوجه به نزدیک بودن فصل جدید برنامه‌های تلویزیونی از تنوع بیشتری برخوردار می شود و بینندگان انتظار دارند تا سریال ها و ‌مجموعه های طنز جایگاه ویژه ای در میان برنامه های سیما داشته باشد.

طنزهای تلویزیونی

این‌که تلویزیون این روزها بیشتر تمایل به پخش مجدد سریال‌های طنز قدیمی دارد، شاید به خاطر میزان بالای مخاطبان این سریال‌ها باشد و شاید هم به این دلیل که در سال‌های اخیر سریال‌های طنز با قدرت گذشته تولید نشده‌اند و شاید هم هر دو. با این وصف، نمایش برخی سریال‌های محبوب قدیمی این لطف را دارد که می‌تواند موجب بازگرداندن عده‌ای از مخاطبان به سوی رسانه ملی باشد که آثار طنز جدید تلویزیون نتوانسته ذائقه آنها را سیراب کند.

با وجود این و به هر دلیل و بهانه‌ای که باشد این روزها کنداکتور پخش شبکه‌های مختلف تلویزیونی تمرکز ویژه‌ای بر پخش آثار طنز دارند؛ آثاری که هرکدام در زمان پخش مخاطبان زیادی را پای صفحه تلویزیون می‌نشاند.

خندوانه

خندوانه بی‌تردید یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های طنز سال‌های اخیر تلویزیون است. رامبد جوان به‌عنوان جذاب‌ترین مرد این روزهای سینما و تلویزیون توانسته با کاریزما و انرژی فوق‌العاده و غیرقابل مهارش این برنامه ترکیبی را تبدیل به برنامه‌ای دوست‌داشتنی کند.

سری اول برنامه خندوانه از بهار سال 93 در شبکه نسیم آغاز شد و پاییز همان سال به پایان رسید، اما سری دوم این برنامه نیز از فروردین سال 94 در حالی روی آنتن رفته که هواداران زیادی بی‌صبرانه در انتظار پخش آن بودند.

نکته جالب درباره خندوانه این است که حاضران این برنامه باید در آزمون تست خنده به موفقیت برسند تا مجوز حضور در برنامه را بیابند. حتی حضور مهمانان در این برنامه به گونه‌ای است که گفت‌وگوهای رامبد جوان به‌عنوان مجری و آنها در فضایی کاملا شاد و براساس شادی و خنده اجرا می‌شود. پایان هر هفته نیز از میان حاضران برنامه یک نفر جایزه بهترین لبخند را می‌گیرد.

از طرف دیگر خندوانه از معدود برنامه‌های تلویزیونی است که استندآپ کمدی یا کمدی ایستاده را توسط بازیگران طنز به نمایش می‌گذارد. خندوانه بی‌تردید یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های این روزهای رسانه ملی است و در پخش سری اول به‌عنوان پربیننده‌ترین برنامه ماه رمضان در سال 93 انتخاب شد.

رامبد جوان که طراح، کارگردان، مجری و همه‌کاره این برنامه است و در هرقسمت از برنامه مهمانان سرشناسی را به استودیوی برنامه خندوانه می‌آورد. خندوانه این شب‌ها ساعت 22 از شبکه نسیم برای علاقه‌مندان تولید و پخش می‌شود.

آرایشگاه زیبا

یکی دیگر از سریال‌های جذاب و قدیمی که بار دیگر از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود، سریال «آرایشگاه زیبا» به کارگردانی مرضیه برومند است. این سریال 15 قسمتی در سال 1369 و توسط گروه فیلم وسریال شبکه 2 ساخته و پخش شد. داستان آرایشگر پیرپسر و یکی یکدانه‌ای است که با مشکل ازدواج مواجه شده است.

آرایشگاه زیبا در اولین سال پخش یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیونی لقب گرفت و مانند دیگر کارهای مرضیه برومند هنوز قابلیت دیده شدن دارد. رضا بابک، حسن پورشیرازی، مرحوم مرتضی احمدی و پری امیرحمزه بازیگران این سریال هستند که بار دیگر از شبکه‌ آی‌فیلم در حال پخش است.

کلاه قرمزی

شبکه‌ آی‌فیلم که در این دوره اقدام به پخش تعدادی از سریال‌های طنز و دوست‌داشتنی کرده است، هر روز مجموعه کلاه قرمزی را نیز پخش می‌کند. کلاه قرمزی از ابتدا تا امروز در ظاهر، برنامه‌ای عروسکی با هدف آموزش کودکان بوده است، در حالی که بیشتر مخاطبان و طرفداران پروپاقرص این برنامه را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. کلاه قرمزی در دهه 70 به‌طور رسمی توسط ایرج تهماسب و حمید جبلی متولد شد و تا امروز که قهرمان‌های عروسکی زیادی به آن اضافه شده‌اند یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی است. کلاه قرمزی در نوروز 94 از شبکه 2 سیما پخش شد، قرار است از این پس نیز در اعیاد و مناسبت‌ها روی آنتن برود. با وجود این، شبکه‌ آی‌فیلم این روزها کلاه قرمزی نوروز 94 را بار دیگر برای علاقه‌مندان این برنامه پرمخاطب پخش می‌کند.

پایتخت 3

درست است که نوروز 94 پایتخت 4 ساخته و پخش نشد و به احتمال زیاد ماه رمضان امسال باید شاهد پخش این سریال باشیم، اما شبکه آی‌فیلم سریال پایتخت‌های 1، 2 و 3 را در کنداکتور پخش خود قرار داد. پایتخت 3 آخرین مجموعه از سری سریال‌های پایتخت است که توسط سیروس مقدم و با نویسندگی محسن تنابنده ساخته شد و داستان آن از حادثه فروریختن سقف در مجلس عروسی ارسطو آغاز می‌شود.

در ادامه، نقی با بازی تنابنده که با مشکل بیکاری مواجه شده با تشویق خانواده و دوستان به تشک کشتی بازمی‌گردد و بعد از یک شکست سنگین این‌بار با کمک خانواده و دوستانش آن‌قدر تلاش می‌کند تا قهرمان پیشکسوتان شود. محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر و علیرضا خمسه همچون قسمت‌های دیگر بازیگران اصلی این مجموعه بودند. پایتخت3 حتی در پخش مجدد نیز این توانایی را دارد که خنده را بر لب مخاطبان بنشاند.

آب پریا

در حال حاضر دو سریال قدیمی مرضیه برومند از شبکه‌های مختلف سیما در حال پخش است. اولی آرایشگاه زیبا و دومی سریالی به نام «آب پریا» است که آن را می‌توان آخرین سریال مرضیه برومند تا این لحظه به حساب آورد. آب پریا داستان افسانه‌ای در ستایش آب، این منبع بزرگ حیات است. هنگامه مفید، راضیه برومند، بهناز جعفری، امیرحسین صدیق و لیلی رشیدی بازیگران این سریال متفاوت برومند هستند. هرچند برومند پیش از این در زی‌زی‌گولو نیز دنیای فانتزی را با موفقیت به تصویر کشیده بود، اما آب پریا را بازهم باید پروژه‌ای متفاوت در کارهای این کارگردان باتجربه دانست.

ساختمان پزشکان

از سروش صحت نیز مانند مرضیه برومند این روزها 2 سریال به‌طور همزمان از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شود. غیر از شمعدونی که آخرین ساخته صحت است سریال موفق او «ساختمان پزشکان» برای چندمین بار از شبکه‌های سیما و این‌بار شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. ساختمان پزشکان را هنوز بهترین ساخته سروش صحت می‌دانند و میزان علاقه‌مندی مخاطبان به این سریال در حدی بود که حتی زمزمه‌های تولید قسمت دوم آن تا مدت‌ها به گوش می‌رسید. در ساختمان پزشکان بهنام تشکر، هومن برق‌نورد و شقایق دهقان ایفای نقش کرده‌اند.

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها