نام شرکت زیمنس (SIEMENS) را بسیار شنیده‌اید، شرکت مهندسی بزرگی که در هر گوشه جهان یا دفتر و شعبه‌ای دارد، یا پروژه‌ای در دست اجرا. شرکتی که از یک کارگاه کوچک و محقر در برلین آغاز به کار کرد و پس از سپری کردن 168 سال اکنون به شرکتی جهانی تبدیل شده‌است.
کد خبر: ۸۰۰۲۹۳

شرکتی چند ملیتی که بزرگ‌ترین شرکت مهندسی در آلمان است. اصلی‌ترین بخش‌های فعالیت زیمنس در زمینه صنعت، انرژی، درمان و زیرساختار و شهرهاست. این شرکت امروزه یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان تجهیزات تشخیص طبی در جهان است و بخش درمانی این شرکت که 12 درصد ازکل فروش شرکت را در اختیار دارد، دومین واحد سودآور پس از بخش اتوماسیون صنعتی است.

شرکت زیمنس و شرکت‌های زیرشاخه‌های آن حدود 343 هزار نفر را در سراسر جهان به استخدام خود درآورده‌اند و درآمد سالانه این شرکت در سال 2014 حدود 9/71 میلیارد یورو اعلام شده ‌است.

شرکت زیمنس و هلسکه 12 اکتبر 1847 سال توسط ارنست ورنر زیمنس و یوهانس گئورگ هالسکه تاسیس شد.

ارنست ورنر زیمنس مخترع و صنعتگر آلمانی متولد لنته، منطقه‌ای نزدیک به هانوور امروزی، چهارمین فرزند از 14 فرزند خانواده‌ای کشاورز بود. وی سال 1835 به‌دلیل ناتوانی خانواده‌اش در پرداخت هزینه‌های تحصیلی، به واحد مهندسی و توپخانه آکادمی ارتش پیوست و تحت آموزش‌های نظامی قرار گرفت و در مقام یک سرباز مدال‌های زیادی دریافت کرد. علاوه بر این، در این دوران وی موفق به ابداع مین‌های دریایی الکتریکی شد که از آنها برای مقابله با محاصره دانمارکی‌های کیل استفاده شد. پس از بازگشت از جنگ وی تلاش کرد از استعداد‌هایش در زمینه‌های متفاوتی جز جنگ‌افزار استفاده کند. وی بابت توسعه دادن فناوری‌های مختلف در سراسر جهان شناخته شده‌ است و از او برای تکمیل و ارتقای دستاوردهای فناورانه که در آن زمان ابداع شده‌ بودند، استفاده می‌شد.

زیمنس سال 1843 امتیاز اولین ابداع خود را به فردی به نام الینگتون از بیرمنگام فروخت. وی تلگرافی را ابداع کرد که در آن به جای حروف مورس از سوزنی برای انتخاب حروف درست استفاده می‌شد. براساس این ابداع، وی شرکتی به نام تلگراف ساخت. حدود 4 سال بعد شرکت زیمنس و هالسکه تاسیس چندی بعد اولین کارگاه آن راه‌اندازی شد.

این شرکت کمی پس از تاسیس بسرعت جهانی شد. یکی از برادران زیمنس نمایندگی این شرکت در بریتانیا را به عهده گرفت و برادر دیگر دفتر سن‌پترزبورگ را در روسیه افتتاح کرد. یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های زیمنس در آن دوران تکمیل خط تلگراف لندن ـ کلکته در سال 1867 بود. زیمنس علاوه بر تلگراف سوزنی‌اش، در توسعه مهندسی الکترونیک نیز مشارکت فراوانی داشت: وی اولین بالابر برقی جهان را سال 1880 ابداع کرد. شرکت وی لوله‌هایی را ابداع کردند که ویلهلم کنراد رونتگن در آن پرتوهای ایکس را مورد بررسی قرار داد و ادعا کرد دینام را اختراع کرده‌است، گرچه پیش از آن ابداع شده‌ بود. زیمنس همچنین پدر اتوبوس‌های برقی شناخته می‌شود که در ابتدا در شکل خودروهای برقی ابداعی زیمنس مورد آزمایش و استفاده قرار گرفت.همچنین امتیاز ابداعاتی از قبیل ریل برقی قطار، و دستگاهی برای استخراج طلا به نام زیمنس به ثبت رسیده‌‌اند.

در پی موفقیت‌های صنعتی که زیمنس به‌دست آورد، سال 1888 ارنست ورنر زیمنس مفتخر به دریافت لقب اشرافی ون شده و نامش به ون زیمنس تغییر یافت. ورنر ون زیمنس سال 1890 از کار در شرکت بازنشسته شد و 2 سال بعد در 76 سالگی از دنیا رفت. زیمنس یکی از طرفداران نظام دموکراسی اجتماعی بوده و امیدوار بود توسعه صنعتی در جهت منافع نظام سرمایه‌داری مورد استفاده قرار نگیرد. به اعتقاد وی، هدف توسعه علوم طبیعی افتادن چند کارخانه بزرگ به‌دست سرمایه‌داران و بهره‌برداری از بردگان کار در این کارخانه‌ها نیست، بلکه هدف باید بازگشت به نیروی کار انفرادی و ایجاد کارگاه‌های مرسوم توسط اتحادیه‌هایی از کارگران باشد. پس از آن شرکت زیمنس که با نام‌های زیمنس و هالسکه AG، زیمنس شوکرورت و در نهایت از سال 1966 با نام زیمنس AG شناخته می ‌شد، توسط برادر زیمنس، کارل هدایت می‌شد و پس از آن پسرانش آرنولد، ویلهلم و کارل فردریش و نوه‌های آنها اداره شد.

اولین دفتر زیمنس در ژاپن سال 1887 افتتاح شد و این شرکت سال 1907 به حدی وسعت یافته بود که 34 هزار و 324 کارمند و کارگر در آن مشغول به کار بودند و این شرکت از نظر تعداد کارگران هفتمین شرکت بزرگ در امپراتوری آلمان به شمار می‌رفت.

گروه‌های زیمنس و هالسکه و زیمنس و شوکرت که سال 1903 با تلفیق با شرکت شوکرت ایجاد شده ‌بود، سال 1919 با مشارکت با 2 شرکت دیگر شرکت لامپ‌سازی اسرام را تاسیس کردند. این شرکت طی دهه‌های 20 و 30 تولید رادیو، تلویزیون، و میکروسکوپ‌های الکترونی را آغاز کرد. زیمنس همچنین در دهه 1920 نیروگاه آبی آرناکروشا را روی رود شانون در ایرلند بنا کرد که از نظر طراحی در جهان اولین در نوع خود به شمار می‌رفت. این شرکت در دهه 1950 در مرکز جدید خود در باواریا تولید رایانه‌ها، تجهیزات نیمه‌هادی، ماشین‌های لباسشویی و پیس‌میکر، دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب را آغاز کرد. تمامی شاخه‌های زیمنس در سال 1966 با یکدیگر تلفیق شده و شرکت زیمنس AG از آن سال شکل گرفت.

امروزه این شرکت در زمینه تولید مخابراتی، نورپردازی، لوازم خانگی، انواع قطار، تجهیزات تولید برق، سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، تجهیزات پزشکی و سامانه‌های اعلام حریق فعالیت دارد. خانواده زیمنس هنوز 6 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند و کرسی خود در هیات مشاوره شرکت را حفظ کرده‌اند زیرا بزرگ‌ترین سهامدار شرکت به‌شمار می‌روند. درآمد شرکت زیمنس براساس آمار وب‌سایت Statista در سال مالی 2014 درحدود 72 میلیارد یورو بوده ‌است.

Yourstory.com

مترجم: سمیرا مصطفی‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها