عضو ناظر مجلس در شورای عالی بیمه در گفتگو با جام جم آنلاین :

تعرفه های پزشکی از توان مردم خارج است/ مجلس ورود می کند

نمایندگان مجلس، مسوولین و کار‌شناسان با حضور در برنامه «مناظره» روز جمعه به بررسی «طرح تحول نظام سلامت» خواهند پرداخت.
کد خبر: ۷۹۸۲۰۵
مناظره درباره «طرح تحول نظام سلامت»

به گزارش جام‌جم سیما، گام اول طرح تحول نظام سلامت در اردیبهشت سال 93 با هدف حمایت از بیماران بستری آغاز شد و پس از آن، دو گام دیگر این طرح با هدف توزیع عادلانهٔ پزشکان و مقابله با فساد در حوزه سلامت اجرا گردید.

در این میان، گام سوم این طرح، با حواشی بسیاری همراه شد. در آذر ماه سال 93، کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی (کتاب کالیفرنیا) پس از 29 سال اصلاح شد و 700 خدمت جدید نیز به خدمات پزشکی اضافه گردید. به بیان مسوولین وزارت بهداشت و جامعهٔ پزشکان، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش پدیدهٔ زیرمیزی، پایین نگه داشتن تعرفه‌ها در طی این سال‌ها بود و با اصلاح این تعرفه‌ها و در روندی بلند مدت، پدیده زیرمیزی از بین خواهد رفت. این اصلاح تعرفه‌ها، با افزایش 2. 5 برابری برخی تعرفه‌های پرکاربرد خدمات پزشکی همراه گردید که این مساله با انتقادات بسیاری از سوی نخبگان و مجامع دانشجویی همراه شد. از سوی دیگر، این اصلاح تعرفه‌ها باعث تشدید فاصله تعرفه‌های پزشکان بخش خصوصی و دولتی گردید.

یکی دیگر از نقاط چالش برانگیز این طرح، منابع هنگفتی است که از محل هدفمندی یارانه‌ها، بودجه سنواتی وزارت بهداشت و مالیات بر ارزش افزوده به این طرح تزریق می‌شود که به بیان بسیاری از منتقدین، این منابع ناپایدار است و در آینده‌ای نه چندان دور، با مشکلات بسیاری برای تامین مالی هزینه‌های این طرح روبرو خواهیم شد.

محوری‌ترین بحث هفتادمین برنامه این خواهد بود که: «آیا با اجرای طرح تحول نظام سلامت، کیفیت ارائهٔ خدمات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی افزایش یافته است؟ آیا افزایش تعرفه‌های نسبی پزشکی در قالب گام سوم طرح تحول نظام سلامت، در کاهش پدیده زیرمیزی بین پزشکان موثر بوده است؟»

سوال نظرسنجی این هفته برنامه عبارتست از: با توجه به اجرای طرح تحول سلامت هزینه درمان در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی 1- کاهش یافته 2- افزایش یافته 3- تغییری نکرده است.

مخاطبان می‌توانند با ارسال عدد گزینه موردنظر به 300001 در نظرسنجی این برنامه مشارکت کنند.

برنامه مناظره به تهیه کنندگی علیرضا اسکندری روز جمعه 25 اردیبهشت ماه ساعت 17به روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها