رئیس کل بانک مرکزی گفت: فهرست بدهکاران بانکی ارائه شده به قوه قضاییه دارای نواقصی در بعضی اطلاعات بود که در حال تکمیل است و بانک مرکزی به بانک‌ها اخیرا اخطار داد در صورت تاخیر بیش از این، مراتب اطلاع رسانی شده و هرگونه خللی در این امر مستقیما متوجه مدیران بانک‌ها خواهد بود.
کد خبر: ۷۹۷۹۱۲

ولی‌الله سیف دیروز در گفت‌وگو با سایت رسمی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که اخیرا معاون اول قوه قضاییه ضمن گلایه از این‌که در موضوع مطالبات معوق، دستگاه‌های ذی‌ربط و بانک‌ها وظایف خود را انجام نمی‌دهند، افزود: واقعیت آن است که طی 10 سال اخیر، به‌دلایل مختلف، مطالبات غیر جاری در شبکه بانکی روندی فزاینده داشته و بتدریج به معضلی جدی فرآروی نظام بانکی کشور تبدیل شده است.

مسلما با توجه به اختیار و آزادی عمل بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مشتریان، مسئولیت مستقیم وصول مطالبات نیز به عهده بانک اعطاکننده تسهیلات است.

وی ادامه داد: اما به لحاظ ماهیت موضوع، بانک‌ها نیازمند مساعدت دستگاه‌ها و نهادهای دیگر، همچون دستگاه قضایی، در این مسیر هستند.رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: پس از طرح موضوع در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و براساس مصوبه این ستاد از سال گذشته، یک ‌کمیته اجرایی با محوریت بانک مرکزی و با حضور نمایندگانی از دادستانی کل کشور، دادستانی تهران، دبیرخانه ستاد، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک و دیوان محاسبات کشور تشکیل شده و با دعوت از مدیران عامل بانک‌ها، جلسات منظمی در این خصوص برگزار می‌شود.

وی در باره فهرست بدهکاران کلان بانکی و ارسال آن به مقامات قضایی، گفت: در زمان شروع کار دولت، با توجه به سیاست بانک مرکزی، دستورالعمل‌هایی مبنی بر ضرورت برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای وصول مطالبات به بانک‌ها ابلاغ و اطلاعات لازم در مورد پیشرفت­‌های حاصله از آنها مطالبه گردید، از جمله اطلاعات درخواست شده، پرونده‌هایی بود که نسبت به آنها در مراجع قضایی اقامه دعوی شده بود.

وی افزود: در آن زمان دادستان کل کشور عنوان کرده بود بانک‌ها نسبت به طرح دعوی برای وصول مطالبات‌شان تعلل می‌کنند به همین دلیل ضمن تاکید به بانک‌ها نسبت به جدیت بیشتر در مورد اقدامات قانونی علیه بدهکاران بانکی، همکاران من در بانک مرکزی فهرستی را شامل 20 بدهکار عمده در هر بانک که در مورد آنها طرح دعوی شده و در مراجع قضایی در جریان رسیدگی است تهیه کردند. فهرست مذکور در مجموع ٥٧٥ بدهکار عمده نظام بانکی که میزان بدهی آنها در آن تاریخ یک‌سوم کل مطالبات وصول نشده سیستم بانکی را تشکیل می‌داد، شامل می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها