وزیر بهداشت می‌گوید آمادگی واگذاری کامل اداره بیمارستان‌های پایتخت به شهرداری تهران را دارد

پیشنهاد واگذاری بیمارستان‌های تهران به شهرداری

کاهش تصدیگری دولت در بخش درمان، سال‌های سال است که مطرح می‌شود. انتقال بخشی از وظایف و مسئولیت‌های وزارت بهداشت به بخش خصوصی، اتفاقی است که از برنامه چهارم توسعه تا الان در محافل مختلف مطرح می‌شود، اما هنوز اقدام جدی برای کاهش این تصدیگری انجام نشده است.
کد خبر: ۷۹۷۵۴۴

پس از مطرح شدن بحث هیات امنایی شدن بیمارستان‌های دولتی و البته نیمه‌کاره ماندن طرح واگذاری مدیریت بیمارستان‌های دولتی به مردم، روز گذشته وزیر بهداشت از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری کامل اداره بیمارستان‌های پایتخت به شهرداری تهران خبر داد.

حسن هاشمی به عنوان نماینده دولت در صحن علنی شورا حضور داشت تا درباره وضعیت سلامت ایرانیان در این شورا، توضیحاتی دهد.

به گزارش ایرنا، او در این جلسه که با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار پایتخت نیز برگزار شد، یادآور شد: وزارت بهداشت آمادگی واگذاری کامل اداره بیمارستان‌های پایتخت را به شهرداری تهران دارد. بنابراین برای بهبود اوضاع بیمارستان‌های پایتخت می‌توانیم اداره آنها را به شهرداری تهران واگذار کنیم.

در توضیح دلایل این اقدام وزارت بهداشت، هاشمی تاکید کرده است که کار وزارت بهداشت و درمان، سیاستگذاری و نظارت است و شهرداری می‌تواند برای بهداشت و سلامت مردم اقدام کند.

وزیر بهداشت بصراحت عنوان کرد 100‌درصد اعتبارات لازم را هم در اختیار شهرداری قرار می‌دهیم، زیرا وزارتخانه برای سلامت مردم بسیار سخاوتمند است و می‌تواند برای ارتقای سطح بهداشت و سلامت مردم به شهرداری تهران کمک کند.

این آمادگی وزیر بهداشت، در صورتی که در مقام عمل محقق شود، باعث خواهد شد که مدیریت بیمارستان‌های تهران از وزارت بهداشت به شهرداری تهران منتقل شود. در نتیجه دامنه اختیارات و مسئولیت‌های شهرداری چند برابر خواهد شد و حتی در این صورت، پزشکان مقیم بیمارستان‌های پایتخت نیز با شهرداری تهران، طرف حساب می‌شوند.

مخالفت‌ها با تصمیم وزارت بهداشت

شاید اولین کسی که پرچم مخالفت با این تصمیم وزیر بهداشت را برافراشت، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بود.

رحمت‌الله حافظی در واکنش به سخنان وزیر بهداشت در صحن علنی شورا مبنی بر واگذاری خدمات درمانی به شهرداری تهران، به ایسنا متذکر شد که امیدوارم وزیر بهداشت درخواست آخر خود را پس بگیرد؛ زیرا نگران تغییر کاربری بیمارستان‌ها هستیم و ممکن است به جای بیمارستان، ساخت و ساز در آن صورت گیرد.

این حرف یعنی این‌که به عقیده حافظی، این احتمال وجود دارد که یک بیمارستان دولتی که سال‌های سال، خدمات درمانی به مردم ارائه داده است، به یکباره ماهیتش تغییر کند. زیرا وقتی مدیریت یک ساختمان عمومی برعهده شهرداری قرار بگیرد، در نتیجه شهرداری می‌تواند کاربری آن ساختمان را به تشخیص خود تغییر بدهد و مثلا خدمات غیردرمانی در آن ساختمان به مردم ارائه بدهد.

دکتر احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن مخالفت با این تصمیم وزارت بهداشت می‌گوید: واگذاری تصدیگری وزارت بهداشت وقتی معنا دارد که تصدیگری به بخش خصوصی منتقل شود، اما واگذاری اختیارات وزارت بهداشت به مجموعه شهرداری، فقط دست به دست شدن مدیریت مراکز درمانی پایتخت است.

به گفته آریایی‌نژاد، قبل از هر چیزی باید کاملا معلوم شود که این واگذاری با چه قصد و نیتی انجام می‌شود. اگر هدف این کار، افزایش کیفیت خدمات درمانی به مردم است، ما مشکلی با این کار نداریم، اما به نظر نمی‌رسد که هدف از این اقدام، افزایش کیفیت خدمات باشد.

توانمند دیدن شهرداری تهران نسبت به مجموعه وزارت بهداشت، هدفی است که آریایی‌نژاد احتمال می‌دهد در پس این تصمیم نهفته باشد، ولی به گفته او، این هدف هم نمی‌تواند دلیل خوبی برای واگذاری بیمارستان‌های پایتخت به شهرداری تهران باشد.

دکتر مراد هاشم‌زهی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با این تصمیم وزارت بهداشت مخالف است و به جام‌جم می‌گوید: این احتمال وجود دارد که فکر کنیم وزارت بهداشت می‌خواهد با ایراد این‌گونه اظهارنظرها، اعلام کند که مدیریت بیمارستان‌ها تا چه اندازه سخت است، اما اگر این تصمیم بخواهد عملی شود، کار بیمارستان‌ها مشکل‌تر خواهد شد.

به عقیده این نماینده مجلس، این اتفاق باعث می‌شود که اداره بیمارستان‌ها مشکل‌تر شده و همچنین کار نظارت دقیق متولیان نظام سلامت بر فعالیت بیمارستان‌ها نیز کمرنگ‌تر شود.

واگذاری با نظارت، به نفع مردم است

براساس قانون برنامه پنجم توسعه، هیات امنایی شدن بیمارستان‌های دولتی، یک تکلیف قانونی است. واگذاری مدیریت بیمارستان‌ها به مردم، اتفاقی است که تاکنون به طور جدی انجام نشده است، زیرا از یک طرف باید تعرفه‌های بیمارستانی برای افزایش کیفیت خدمات درمانی به مردم، چند برابر شود و از سوی دیگر بیمه‌ها نیز باید پای کار بیایند تا هزینه‌های مردم چندبرابر نشود. همچنین واجب است که پزشکان نیز به‌طور تمام‌وقت در بیمارستان‌های هیات‌امنایی شاغل باشند.اینها 3 دلیل عمده‌ای است که باعث شده بحث هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها به سرانجام مطلوب نرسد.

اما دکتر رضا پایدار، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است که هرگونه کاهش تصدیگری وزارت بهداشت در بخش درمان، اتفاق خوبی است که باید به فال نیک گرفت.

به گفته این کارشناس نظام سلامت، اگر کاهش تصدیگری وزارت بهداشت با نظارت مستمر و دقیق این وزارتخانه بر مراکز درمانی همراه باشد، این واگذاری مسئولیت‌ها اتفاق خوبی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

او ضمن دفاع از این تصمیم وزیر بهداشت عنوان می‌کند که من در جریان جزئیات این تصمیم نیستم، اما با توجه به سابقه‌ای که از آقای هاشمی سراغ دارم، اقداماتشان در کل به نفع وزارت بهداشت و به نفع بیماران است. مثلا در جریان طرح تحول سلامت شاهد بودیم که وزیر بهداشت، برای کاهش هزینه‌های دارو و درمان مردم، اقدامات بسیار موثری انجام داد و این اقدام هم قطعا در همین راستا خواهد بود.

گرچه بحث واگذاری بیمارستان‌های پایتخت به شهرداری تهران، مراحل عملیاتی‌اش را پشت سر نگذاشته است، اما با چراغ سبز وزیر بهداشت حالا باید منتظر بود و دید که آیا سرانجام این واگذاری به عاقبت طرح هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها منجر می‌شود یا خیر؟

اظهارنظرهای دیگر در جلسه دیروز شورا

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، علاوه بر بحث واگذاری بیمارستان‌های پایتخت به شهرداری تهران، مسائل دیگری نیز مطرح شد.

‌ وزیر بهداشت در مورد عمل جراحی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و شایعات درخصوص احتمال قصور پزشکی گفت: در دو نوبت از علی‌اکبر صالحی عیادت داشتم و خبرهایی پیرامون قصور پزشکی شایعه است.

* هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آلوده بودن آب شهر تهران تاکید کرد: وضعیت آب تهران از نظر نیترات خوب است و در برخی مناطق شاهد وجود نیترات زیر 50 درصد هستیم و فعلا مشکلی درخصوص وضعیت آب تهران وجود ندارد.

* وزیر بهداشت با بیان این‌که بیش از 50 درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده است، عنوان کرد: بدترین شرایط در شهر تهران آن است که تخت‌های بیمارستانی با عمر 70 تا 80 سال نیز وجود دارد.

هاشمی یادآور شد شهرداری تهران می‌تواند در ایجاد فضاهای بیمارستانی و افزایش تخت‌های بیمارستانی به 5 برابر به وزارت بهداشت کمک کند.

* رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از وزیر بهداشت خواست ساماندهی اماکن بهداشتی درمانی را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد.علیرضا دبیر تصریح کرد: بیمارستان فیروزآبادی و شهدای هفتم تیر در بین مردم به قتلگاه معروف است، اما با ورود خیرین سلامت در حوزه بیمارستانی می‌توانیم وضعیت این بیمارستان‌ها را بهبود دهیم.

* رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: درخصوص بهبود آلودگی هوا بارقه‌های امیدی وجود دارد، اما در حوزه آب دغدغه‌ها زیاد است و باید کمیته مشترکی با حضور شخص شهردار و معاون غذا و داروی وزارتخانه تشکیل شود تا اقدامات پیشگیرانه‌ای در این زمینه صورت گیرد.

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها