از هرکس دیگری که بگذریم، این تفکر در مورد آقای داریو بِنوزی (Dario Benuzzi) بهشدت صدق میکند! این مرد 69 ساله که از سال 1969 راننده تست رسمی فراری است، تمامی مدل های ساخت این کمپانی را از مدل 246 Dino به بعد آزمایش کرده و از نظراتش بهطور مستقیم در توسعه و تولید تمامی مدلها استفاده شده است.
وی در طی 46 سال گذشته خاطراتی با افسانههای فراری برای خود ساخته که بیتردید از آرزوهای همیشگی بسیاری از علاقهمندان اتومبیل است.
بنوزی حالا و پس از گذشت بیش از 4 دهه از فعالیتش در فِراری، 4 ابر اتومبیل بینظیر این فراری را در پیست فیورانو گرد هم آورده تا مروری بر خاطرات ناب این سالها داشته باشد.
فراری F40
فِراری F40 گل سرسبد اتومبیل های دهه 1980، به معنای واقعیِ کلمه از زمان خودش جلوتر بود.
در آن سالها که تکاپوی اتومبیل سازان در بازار سوپر اتومبیلها بسیار بالاگرفته بود، F40 تمامی پارامترهای تهاجم و خشونت را توأمان به همراه داشت و با قلب توربو دوقلویش عرصه را بر رقیبان قدرتمندی ازجمله پورشه 959 بسیار تنگ کرده بود.
در توصیفش همین نکته بس که آخرین دستپرورده «انزو فِراری» فقید به شمار میرود.
فراری F50
ابر اتومبیل بعدی مارانللو یعنی F50 بهنوعی میراث دار مدل F40 و مرحوم «انزو فِراری» به شمار میرفت و به عبارتی تحت سایه آن متولد شد.
فلسفه اصلی ساخت و توسعهی آن ارائه اتومبیلی بود که نزدیکترین نمونه خیابانی به اتومبیل های فرمول1 باشد؛ در همین راستا هم از یک ساختار فیبر کربنی نادر و سیستم تعلیق بسیار پیچیدهی به عاریت گرفتهشده از فنّاوری فرمول1 بهره میبرد. جالب است بدانید پیشرانه آن نیز از مدل وقت گروه فرمول1 فراری یعنی مدل 640 گرفتهشده بود!
فراری Enzo
انزو که به یاد بنیانگذار اسب سلطنتی به این نام مزین شده، اولین قدم فراری برای ساخت ابر اتومبیل های مدرن امروزی است.
درحالیکه دو مدل قبلی دیاِناِی خود را از اتومبیل های مسابقهای گرفته بودند، اِنزو ساخته شد تا یک سوپر اسپورت بهاصطلاح Ultimate باشد! از این اثر هنری که در زمان خود جزء برترین سوپراسپورتهای دنیا بود تنها 400 دستگاه به تولید رسید که آخرین نمونه آن به درخواست پاپ و برای امور خیریه بود.
فراموش نکنیم که اِنزو هنوز هم از ابر اتومبیل های مطرح دنیاست و پس از گذشت تنها حدود 10 سال از پایان تولیدش ارزش کلکسیونی بسیاری پیداکرده است!
فراری LaFerrari
پس از نمایش سه اتومبیل پا به سن گذاشته قبلی، نوبت به ابر اتومبیلی رسید که بیشک بینظیر است! لافراری بهعنوان اولین و تنها هایپرکارِ هایبریدی فراری بهقدری زیبا و تحسینبرانگیز است که قبل از اینکه بفهمید چه در قلب خود دارد چشمهایتان محو طراحی ظاهریاش خواهد شد.
این مدل بهعنوان سریعترین فرزند مارانللو دارای قدرتمندترین و پیچیدهترین ویژگیهای فنی بوده و تا حدودی بهعنوان جایگزین اِنزو شناخته میشود.
حضور این 4 پرچمدار اصیل فِراری و نَوای پیشرانههای V12 و V8 شان در فیورانو، بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین را زنده کرد و مراسم بسیار دوستداشتنیای برای خود فراری و علاقهمندانش در سراسر کره زمین بود.
از طرفی نگاه کردن به آنها وقتی به دنبال هم در پیست حرکت میکردند یا دوشبهدوش هم در حاشیه آن ایستاده بودند این حس را به شما منتقل میکرد که در حال تماشای سیر تکاملی سوپر اتومبیلهای فِراری در طی چند دههی اخیر هستید.(پدال)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد