جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد:

محدودیت‌ها برای مشمولان غایب پابرجاست

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود «احتمال حذف شرایط تعیین تکلیف سربازی برای دریافت گواهینامه» وجود دارد، گفت: چنین طرحی نه فقط مطرح نیست، بلکه بیان آن نیز کار کارشناسی شده‌ای نیست و بنا نداریم به مشمولان غایب تسهیلات جدیدی ارائه دهیم. بنابراین شرایط برای مشمولان غایب تغییر نکرده و نخواهد کرد.
کد خبر: ۷۹۶۳۴۸

به گزارش ایسنا، سردار موسی کمالی از برنامه‌ریزی برای تشدید برخورد با مشمولان غایب از اواسط امسال خبر داد و عنوان کرد: برنامه‌ریزی در این باره در حال انجام است و با مراکزی مانند بانک‌ها، موسسات آموزشی و دیگر مراکز در حال رایزنی هستیم که بزودی این طرح نیز اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی اظهار کرد: مشمولانی که مرتکب غیبت شوند، دارای یک‌سری محدودیت اجتماعی نظیر ممنوعیت دریافت گواهینامه، ممنوعیت دریافت وام و هرگونه مستمری، ممنوعیت دریافت پروانه کسب، ممنوعیت خروج از کشور و استخدام در شرکت‌ها و مراکز دولتی و خصوصی و ممنوعیت ادامه تحصیل هستند.

کمالی ادامه داد: البته برای مشمولان غایب یک‌سری تسهیلات پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن طرح جریمه ریالی سربازی است و همان طور که بارها گفته شده است مشمولانی که بیش از 8 سال غیبت از سربازی یا فرار مداوم از سربازی داشته باشند، می‌توانند با پرداخت مبالغی کارت معافیت دریافت کنند و بقیه مشمولان غایب نیز باید خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل یا واجد شرایط پرداخت جریمه ریالی نیستند یا امکان پرداخت آن را ندارند تا پایان شهریورماه امسال فرصت دارند تا در صورتی که صاحب فرزند هستند به ازای هر فرزند 3 ماه و در مجموع به مدت یک سال کسر خدمت دریافت کنند.

وی با بیان این‌که مجموع کسر خدمت‌های مربوط به فرزند جمعا نباید بیشتر از یک سال شود، توضیح داد: این شرایط تا پایان شهریورماه برای این دسته از مشمولان غایب در نظر گرفته شده، اما پس از آن تمدید نخواهد شد و آنان به سبب غیبتی که داشتند امکان بهره‌مندی هیچ گونه کسر خدمتی را نخواهند داشت.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از مشمولان درباره این‌که چرا با سرعت کمی به بررسی درخواست جریمه ریالی مشمولان رسیدگی شده است؟ ابراز کرد: در این باره اجرای طرح از هفته قبل آغاز شده و طی این هفته و هفته آینده با سرعت بیشتری به درخواست‌ها رسیدگی خواهد شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: آن دسته از متقاضیانی که پیامک تعیین تکلیف برایشان ارسال شود، پنج روز فرصت دارند به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. پس از آن نیز باید ظرف مدت حداکثر 10 روز مبلغ جریمه را آماده کرده و به شماره حسابی که اعلام شده است، واریز کنند در غیر این صورت به منزله انصراف محسوب خواهند شد و می‌بایست خدمت سربازی خود را سپری کنند.

پیش‌بینی درآمد 3000 میلیارد تومانی

کمالی درباره این‌که این زمان برای بار دوم نیز قابل تمدید است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در رقم بودجه برای جریمه ریالی مشمولان غایب پیش‌بینی درآمد 3000 میلیارد تومانی شده بود. بنابراین اکنون ما منتظر هستیم تا به درخواست 288 هزار نفری که ثبت‌نام کرده‌اند به طور کامل رسیدگی شود و پس از آن درباره این‌که آیا این طرح برای بار دوم تمدید خواهد شد یا خیر، تصمیم‌گیری شده و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین هیچ تاریخی برای تمدید یا فرصت دوباره به جاماندگان در نظر گرفته نشده و زمان‌هایی که در این باره اعلام شده، مورد تائید نیست.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اعتراض به عدم تائید صلاحیت برای بهره‌مندی از جریمه ریالی وجود دارد یا خیر؟، گفت: آن دسته از متقاضیانی که در پیامک به آنان اعلام شده که واجد شرایط نیستند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+10 اعتراض خود را ثبت کنند.

کمالی درباره این‌که امکان تجمیع سنوات فرار از سربازی یا غیبت وجود دارد نیز یادآور شد: مبنای محاسبه ما 8 سال غیبت یا 8 سال فرار مداوم از سربازی است و باید به این موضوع نیز توجه شود که این 2 به‌هیچ‌وجه قابل تجمیع با یکدیگر نیستند. به عنوان مثال اگر فردی 9 سال غیبت از سربازی داشته و پس از آن به سربازی اعزام شده و هم اکنون 3 سال از تاریخ فرارش گذشته باشد، این فرد نمی‌تواند با پرداخت جریمه از سربازی معاف شود.

وی درباره متقاضیان انصرافی از دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: درباره ترک تحصیل و موضوع دانشجویان انصرافی مساله مهم این است که این افراد باید تا پایان شهریور 93 از تحصیل انصراف داده باشند و پس از آن نیز باید تا پایان سال 94، 8 سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی‌شان می‌گذشت. به عنوان مثال اگر فردی 8 سال پیش مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی بوده باشد و تا قبل از شهریور 93 از ادامه تحصیل انصراف داده باشد آخرین مدرک تحصیلی‌اش یعنی دیپلم برای وی محاسبه خواهد شد.

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، مدرک پیش‌دانشگاهی جزو مدارک تحصیلی محسوب نشده و آخرین مدرک تحصیلی برای آنها دیپلم است.

کمالی درباره این‌که چند درصد از ثبت‌نام‌کنندگان برای بهره‌مندی از طرح جریمه ریالی سربازی واجد شرایط نبودند، خاطرنشان کرد: برابر بررسی‌هایی که تاکنون انجام گرفته، 15 درصد از متقاضیان واجد شرایط نبودند.

اعلام جزئیات خرید بیمه سربازی

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی ضمن اعلام جزئیات خرید حق بیمه خدمت سربازی، گفت: ۷ درصد حق بیمه را شخص و ۲۳ درصد را نیز دولت پرداخت می‌کند.

سیروس نصیری در گفت‌وگو با مهر، افزود: برای این‌که مدت سربازی در طول سنوات بیمه‌ای فرد لحاظ شود امکان خرید حق بیمه این دوران برای بیمه شده فراهم شده که بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی از این امکان بهره‌مند شوند.

وی به پرداخت قسطی حق بیمه اشاره و عنوان کرد: در سال‌های گذشته بیمه‌شدگان نمی‌توانستند به صورت قسطی حق بیمه سربازی خود را پرداخت کنند و با توجه به این‌که برخی از آنان شرایط مالی مناسبی برای پرداخت نقدی نداشتند، سازمان پرداخت قسطی حق بیمه دوران سربازی را برای متقاضیان فراهم کرد.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تامین‌ اجتماعی تاکید کرد: پس از مراجعه بیمه‌شده به شعب تامین اجتماعی و ارائه درخواست، بدهی حق بیمه دوران سربازی برای فرد محاسبه و در صورتی که تقاضای تقسیط آن را داشته باشد، حداکثر طی ۱۲ ماه قسط‌بندی می‌شود و البته ظرف ماه‌های کمتری نیز بیمه شده می تواند بدهی خود را تسویه کند.

وی در مورد نحوه محاسبه حق بیمه نیز یادآور شد: از زمان درخواست متقاضی برای خرید بیمه سربازی 2 سال آخر کاری و میانگین حقوق یک ماه وی محاسبه و براساس آن حق بیمه تعیین می‌شود و در مجموع میانگین 2 سال آخر بیمه، زمان تقاضای بیمه‌شده ضربدر ۷ درصد حق بیمه ضربدر مدت زمان طول خدمت دوران سربازی شده و از این طریق مبلغ نهایی حق بیمه محاسبه و مشخص خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها