در حالی که فقط ده روز به انتهای فصل گرده‌افشانی نخلستان‌ها باقی مانده، شیوع آفت زنجره خرما، امکان باروری نخل‌ها در ۹۰ درصد نخلستان‌های شرق کرمان را از بین برده است. استان کرمان که بیشترین سطح زیر کشت نخلستان‌ها را در کشور دارد و دومین تولیدکننده خرما در کشور محسوب می‌شود، چند سالی است که در سیطره این حشره سرسخت گرفتار شده است، اما تاکنون اقدام قابل توجهی برای مبارزه با این حشره صورت نگرفته و طرح‌هایی نیز که تاکنون انجام شده، ناکام مانده است.
کد خبر: ۷۹۱۶۳۸

سمپاشی هوایی درختان خرما یکی از مهم‌ترین طرح‌های مبارزه با آفت زنجره بود که چند سالی است متوقف شده و پس از آن بود که آفت نخلستان‌ها را فراگرفت و هم‌اکنون که فصل باروری نخلستان‌هاست، بسیاری از نخلستان‌های بم آلوده به این آفت است. به گفته رئیس خانه کشاورز استان کرمان، در حالی که فقط چند روز تا انتهای فصل گرده‌افشانی باقی مانده، ۹۰ درصد باغ‌های بم به‌دلیل شیوع این آفت نتوانسته‌اند گرده‌افشانی کنند و تولید این محصول در بزرگ‌ترین گستره نخلستان‌های کشور با خطر جدی مواجه شده است. این در حالی است که خرما، کالای اقتصاد تک‌محصولی هزاران خانواده شرق کرمان محسوب می‌شود و همین اوضاع در دیگر شهرستان‌های شرق استان نیز در حال مشاهده است.

طرح مبارزه با آفت زنجره خرما اسفند سال گذشته کلید خورد و نکته قابل توجه این‌که در سفر معاون رئیس‌جمهور به کرمان این امر بشدت مورد توجه قرار گرفت، تا جایی که اعتباری خاص معادل چهار میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت در نظر گرفته شد. اما گفته می‌شود این اعتبار هنوز اختصاص پیدا نکرده است و دلیل عمده شیوع آفت زنجره نیز همین نبود اعتبار برای مبارزه با آن است.رئیس خانه کشاورز استان کرمان در این باره به مهر گفت: هم‌اکنون گستره آفت زنجره خرما در نخلستان‌های بم زیاد شده و چشمگیر است و باید هر چه زودتر در این خصوص چاره‌اندیشی کرد، زیرا زمان طلایی برخورد با این مشکل در حال سپری شدن است.

محمد نیکفر افزود: هم‌اکنون در فصل گرده‌افشانی در بهار هستیم، اما آفت هم در اوج خود قرار دارد و فقط چند روز فرصت برای گرده‌افشانی نخلستان‌ها که باید دستی انجام شود، زمان داریم و اگر در این مدت این کار انجام نشود عملا درختان بارور نمی‌شوند و در تولید امسال با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان این‌که آفت در بسیاری از نخلستان‌های شرق استان کرمان شامل بم، ریگان، فهرج، نرماشیر و بروات گسترده شده است و در بهترین حالت فقط ۱۰درصد توانسته‌اند گرده‌افشانی کنند، خواستار چاره‌اندیشی سریع مسئولان در این زمینه شد و تاکید کرد: نباید بنشینیم و بگذاریم فرصت از دست برود و در نهایت شاهد از بین رفتن محصول امسال باشیم.

هرسال بر مشکلاتمان افزوده می‌شود

محمد عباسی، یکی از نخلداران بم نیز در این باره گفت: بخش قابل توجهی از خرمای سال گذشته در سردخانه‌ها دپو شده است و با این قیمت برق و اجاره سردخانه هر روز بر بدهی ما به صاحبان سردخانه‌ها افزوده می‌شود. در چنین وضعی که با کاهش قیمت خرما نیز مواجه هستیم، نخلستان‌هایمان مملو از آفت زنجره شده است.محمد عباسی افزود: در ابتدا برای کنترل آفت سمپاشی هوایی می‌شد و در آن زمان کنترل آفت بهتر انجام می‌گرفت. اما سمپاشی هوایی متوقف شد و هم‌اکنون هم که تقاضای سمپاشی هوایی می‌کنیم، برخی نگرانی‌ها در مورد مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی مطرح می‌شود، در حالی که سمپاشی زمینی هم تاثیرگذار نیست.دیگر کشاورز بومی نیز درباره وضع کنونی نخلداران گفت: در این زمان از سال عملا مرحله بودادن به درختان که همان گرده‌افشانی است باید انجام شود. این عمل به نخلستان‌ها به صورت دستی انجام می‌شود اما امسال شیوع زنجره بالاست و امکان گرده‌افشانی وجود ندارد و بسیاری از کشاورزان دست نگه داشته‌اند.احمد کمال‌الدینی افزود: اگر گرده‌افشانی نشود عملا درختان بارور نمی‌شوند و اگر بارور نشوند، محصولی وجود ندارد. این در حالی است که بسیاری از مردم شغلشان کشاورزی و نخلداری است و در این صورت عملا درآمدی برای گذران زندگی نخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها