سریال «در حاشیه» در ترازوی نقد

منتقدان چه نمره‌ای به مهران مدیری می‌دهند؟

دیدید مهران مدیری درست می گفت؟!

مشکلات جامعه پزشکی بعد از توقف «در حاشیه»

سه مشکل عمده بعد از متوقف کردن سریال "در حاشیه" گریبانگیر جامعه ی پزشکی کشور خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۰۵۸۸
مشکلات جامعه پزشکی بعد از توقف «در حاشیه»
سریال "در حاشیه" به کارگردانی "مهران مدیری" کارگردان مطرح سریال های طنز تلویزیونی در ایران این روزها موضوع دعوای بین شبکه ی ۳ سیما و جمعی از پزشکان شده است.
پزشکان معترض معتقدند در این سریال به حرفه ی پزشکی توهین می شود و رفتارهای نشان داده شده ی کادر درمانی در سریال با واقعیت سازگار نیست. اینکه این ادعای پزشکان معترض چقدر دقیق، درست و از دیدگاه هنر نمایش و حقوق فردی و اجتماعی قابل طرح می باشد موضوعی است جداگانه که این روزها در مورد آن بحث های فراوان و خوبی مطرح شده است. اینکه یک اثر نمایشی طنز چقدر باید مواظب حرفه های اجتماعی، لهجه های گوناگون، قومیت های مختلف، ادیان، مذاهب...باشد مسئله ای است پیچیده اما اینکه گروه های مختلف اجتماعی موقعیت و حیثیت خود را با پخش یک سریال طنز در خطر ببینند هم مسئله ی نگران کننده ای است. باید دید چرا سطح تحمل در جامعه تا این حد پایین آمده که حتی طنز هم قابل تحمل نیست. پزشکان به عنوان بخش تحصیلکرده ی جامعه که نزدیک به یک دهه از عمر خود را در محیط های دانشگاهی و علمی سپری می کنند اگر توانایی نقد طنز آمیز را نداشته باشند پس چه انتظاری از مراجع قدرت در جامعه داریم که پذیرای نقد باشند و متاسفانه اتفاقات اخیر نشان می دهد که نقد ناپذیری نه رفتاری اضافه شده و تحمیل شده به جامعه ی ما که رفتاری نهادی است و در متن جامعه حضور و ظهور دارد و فقط مخصوص ارباب قدرت نیست.

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که قرار است تولید این سریال متوقف شده و به ۹۰ قسمت پیش بینی شده نرسد. اگر این خبر درست باشد در آن صورت باید توقف این سریال را به عنوان یک پیروزی برای پزشکان معترض دانست اما این پیروزی حد اقل سه مشکل بزرگ را نیز برای کلیت جامعه ی پزشکی به ارمغان خواهد آورد.
اولین مشکل بالا رفتن شدید توقعات و انتظارات جامعه از پزشکان و مراکز درمانی است. مردم عاملین توقف سریال طنزی را که شب ها برای دقایقی ایشان را سرگرم می کرد و لبخندی هر چند اندک بر لبانشان می آورد زیر سؤال خواهند برد و از این پس کوچکترین کاستی را در بیمارستان ها نخواهند بخشید و اگر کارمندی در یک درمانگاه در کار خود اشتباه یا کم کاری کند بلافاصله به او و همکارانش یادآوری خواهند کرد که "دیدید مهران مدیری درست می گفت؟!" در حالی که اگر این همه حساسیت جامعه ی پزشکی برانگیخته نشده بود و سریال طنز تلویزیونی در حد خودش نگه داشته می شد شاید ربط دادن هر نقص و کاستی به بیان حقیقت در سریال "در حاشیه" موضوعی بی اساس جلوه می کرد.
مشکل دومی که پزشکان پس از موفقیت در توقف سریال "در حاشیه" با آن مواجه خواهند شد جنبه ی حقیقی و واقعی پیدا کردن داستان ها و اتفاقات این سریال است. اتفاقات نمایش داده شده در سریال "در حاشیه" برای سرگرمی مخاطب در قالب طنز ساخته و پرداخته شده و البته از عنصر اغراق نیز استفاده ی فراوان برده است. صحنه ی جا ماندن حلقه ی ازدواج به همراه جعبه ی آن و صورتحساب چند متری در در شکم بیمار، عمل پیوند "آپاندیس" یا عکس "سلفی" گرفتن در رادیولوژی...اینها همه جنبه ی فانتزی و خیالی قوی دارد که بر جنبه ی واقعی و حقیقی آن غلبه دارند اما همه ی این صحنه های خیالی و فانتزی بعد از واکنش تند پزشکان خشمگین صورت دیگری به خود خواهند گرفت و این اتفاقات عجیب و غریب که بیشتر برای گرفتن خنده از تماشاگر ساخته شده اند ناگهان رنگ حقیقت و واقعیت پیدا خواهند کرد و ذهن تماشاگران را به این نکته متوجه خواهند ساخت که شاید این اتفاقات واقعا دارد در بیمارستان ها می افتد وگرنه چه لزومی داشت جامعه ی پزشکی در این سطح به این صحنه ها اعتراض کنند؟!
مشکل سومی که این نوع اعتراض ها برای جامعه ی پزشکی به وجود خواهد آورد شک و تردید فیلمسازان برای دستمایه قرار دادن سوژه هایی است که نقش اول آنها پزشک، پرستار یا کارمند یک مرکز درمانی باشد که این موضوع در بلند مدت به نفع صنف بهداشت و درمان کشور نخواهد بود و ارتباط این حوزه ی مهم خدمات اجتماعی با مردم و جامعه را دچار خلل خواهد کرد. نباید فراموش کرد پزشکان از تاثیر اجتماعی سریال "در حاشیه" نگران هستند پس به همین میزان باید از فراموش شدن تدریجی خود در عرصه های فرهنگی و هنری نیز نگران باشند چرا که از قدرت رسانه ای همچون تلویزیون و هنری چون نمایش به خوبی آگاهند که اگر نبودند از پخش سریال مهران مدیری به فغان نمی آمدند!


سریال "در حاشیه" از نظر موضوعی تفاوت چندانی با بقیه ی کارهای شاخص "مهران مدیری" ندارد. در چند کار این طنز پرداز تلویزیونی اغلب "سیامک انصاری" در نقش یک فرد آگاه و دلسوز وارد جامعه و مجموعه ای می شود که پر است از آدم های نادان، نا آگاه، بی توجه به وظایف اجتماعی و بسیار خودخواه که سعی دارند او را هم مثل خودشان کنند و این تنها آدم آگاه و مقید به وظیفه ی اجتماعی را از نفس بیاندازند و اصلا کشمکش دراماتیک نمایش میان این فرد آگاه و بقیه ی آدم های بی قید اطرافش به سامان می رسد. در "شب های برره" و "قهوه ی تلخ" همین موضوع وجود دارد و به نوعی دیگر در "در حاشیه" نیز تکرار می شود اما در "شب های برره" و "قهوه ی تلخ" سیامک انصاری وارد یک جامعه ی خیالی می شود پس صدای آنچنانی از کسی در جامعه ی واقعی در نمی آید اما در "در حاشیه" مهران مدیری، سیامک انصاری را به یک فضای واقعی می‌فرستد و البته هزینه ی این انتخاب برای او کم هم نیست. شاید مهران مدیری از سکانس های اتاق عمل در سریال "شوخی کردم" و بازخوردهای اغلب مثبت در میان مخاطبان خیلی ذوق زده شده بود که تصمیم به ساخت "در حاشیه" گرفت اما امروز دریافته که در چه راه مشکلی قدم برداشته و ممکن است حتی آخر این بازی به ضرر او تمام شده و مغلوب پزشکان شود. پزشکانی که شاید از توقف این سریال سرمست شوند اما خیلی زود باید هزینه های گزاف آن را در طولانی مدت بپردازند.
پزشکان را صبر و تحمل باید... (ناصر مردانی/ خبرآنلاین)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
۰
۰
خیلی بدجنس هستند اونایی كه این سریال تعطیل كردند تازه داشت جالب میشد . ماندانا سوری تازه اومده بود تو فیلم . ایشون تو ویلای من واقعا قشنگ بازی كردند خدا كنه بقیه قسمتهاش بیاد به صورت سی دی بخریم ببینیم .
آرش
Armenia
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
۰
۰
كمك كم دارم شك می كنم كه این سریال از طرف سازمان یا ارگان یا نهادی به صدا و سیما سفارش شده باشه برای تلافی احتمالی دعوایی بین وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشكی و آن نهاد یا سازمان طرف دعوا . این متن ها و تحلیل های موجود در رسانه ها و روزنامه ها مثل همین متن بالا هم در ادامه ی همین سیاست هست . دعوایی كه هم پزشكان رو آزرده كرد هم مردم . پزشكان از آن جهت كه خیلی از سوژه های فیلم اغراق شده و ساختگی و توهین آمیز بوده و مردم از آن جهت كه لذت دیدن سریال یك كارگردان خوب مثل مهران مدیری رو از دست دادن . هر چند شاید خود مهران مدیری هم تو این بازی وارد شده بوده . این اصلا خوب نیست كه دعواهای دو نهاد یا سازمان بر سر مردم تموم بشه ، یه جورایی مردم شدند چوب دوسر طلا . با تشكر از جام جم .
پزشك از بیمارستان دی
Netherlands
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
۰
۰

پزشكان این مملكت سالها درس خوانده و تحصیلكرده هستند , قشر متفكر و با وقار ایران زمین هستند نباید طنز ساخته شود , نباید توهین شود باید به این پزشكان دانشمند و متفكر ایران آریایی احترام گذاشت
doc
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
۰
۰
خوبه میبینم كه سیما شمشیر رو از روبسته و حالا داره تهدید هم می‌كنه .پس معلومه كه دكتر زالی از همون اولم متوجه این توهین های سازمان یافته بر ضدّ پزشكان شده بود. حالا كه سیما داره جدا میگه كه این سریال صرفا یه طنز نبوده و با هدف زیر سوال بردن پزشكان ساخته شده باید منتظر پس لرزه‌های اونم باشیم.
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
انصافا دیسلایك ها بو داره .... فكر كنم چند تا از این پزشكای زرنگباشی با آی پی چنجر اومدن هر نظری كه مخالفشون بوده رو دیسلایك زدن ، میبینی یه نفر فقط با آی پی عوض كردن 10 باز دیسلایك میده به یه نظر
k
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
بنده به شخصه برای پزشكان متأسفم كه به خاطر یك طنز آن هم برای ایجاد شادی برای مردم این گونه با آقای مدیری رفتار كردند كه ایشان مجبور به تمام كردن سریال شدن و خوش حالم كه كه آقای مدیری باعث رو شدن چهره ی واقعی پزشكان كشور ما شدند و در این سریال تنها گوشه ای از كارهای این افراد را نشان می دهد. بنده از آقای مدیری واقعا سپاس گذارم برای ساختن این سریال زیبا
وحید
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
سلام : با شروع سریال حاشیه مردم دیگر رقبتی به كانالهای ماهوارهای نداشتن .نمونه آن خانم بنده كه به شدت سریالهای بی سر و پای ماهواره را نگاه میكرد . ولی با شروع این سریال قضیه برعكس شد.
كاربر
Armenia
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
فرض كنیم در تلویزیون ایران سریال جالبی پخش نشه ، شما و خانمتون انقدر بی اراده هستید كه میرید سراغ سریال های بی سر و ته ماهواره ؟
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
۰
۰
به خاطر نامردی و بی سوادی یه پزشك كه نتونست دیسك كمر من رو از روی ام ار ای رسمی كه نظام وظیفه ازم گرفت، تشخیص بده, دو سال عمرم با درد و بدبختی توی خدمت حروم شد,, و درود بر پزشكای محترمی كه فرشتگان خدا روی زمین هستن
منتقد نظام پزشكی كشور
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
۰
۰
تو هیچ كشور پیشرفته ای پزشك ها این قدر آزاد نیستند كه در آمد های وحشتناك داشته باشند
تو همه كشورهای پیشرفته دنیا پزشك ها بشدت در قبال اشتباه انجام شده مسئول هستند در حالی كه در ایران با این نظام پزشكی هیچ شكایتی به جایی نمیرسه.
سیدامیر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
۰
۰
دایی منو بخاطر سر دردشدید انتقال دادیم به بیمارستان امدادی ...متاسفانه پزشك شیفت رفته بود مطب و بیمارستان حضور نداشت حدود نیم ساعت دنبال دكتر میگشتیم بیاد بالا سر مریض كه متاسفانه حضور نداشتن بعد از نیم ساعت ایشون از مطب تشریف آوردن كه متاسفانه دیر شده بود دایی من كه 23 سال بیشتر نداشت تشنج گرفت وبعد تشنج به كما رفت جالب اینجاس كه موقعه انتقال مریض به زنجان پرستارا یادشون رفته بود اكسیژن بهش بدن كه بعد از انتقال به زنجان تو بیمارستان آیت الله موسوی زنجان فوت كردن میخوام بگم آقای مدیری بازم ملاحظه كردن بعضی از پزشكا فقط پولو میشناسن ولاغیر
جام جم عزیز تو خدا حذف نكن بذار مردم ببینن چه خبره
salar
Germany
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
۰
۰
دكترها تافته جدا بافته نیستن نباید به برخی از پزشك ها اجازه هر كاری رو بده همانطور كه قانون برای همه یكسانه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها