مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

پرسپولیس فانوس به دست+تصاویر

لیگ حرفه‌ای بسکتبال به یکی از نقطه‌های جوش خود رسیده است

هلهله در جنوب

لیگ حرفه‌ای بسکتبال چند نقطه جوش دارد که تقابل پتروشیمی بندر امام و دانشگاه آزاد یکی از همان‌هاست.
کد خبر: ۷۸۸۳۷۲
هلهله در جنوب

در طول فصل جاری رقابت‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال دیدارهای متوسط و گاه متوسط به پایین برگزار شده است، اما بازی‌های مثلث قدرت بسکتبال بین تیم‌های پتروشیمی بندر امام، دانشگاه آزاد و مهرام هیجان تازه‌ای به این لیگ با عنوان پرطمطراق آن داده است.

امروز (پنجشنبه) در بندر امام، تیم پتروشیمی میزبان دانشگاه آزاد است که بازی رفت را در تهران با اختلاف 16 امتیاز واگذار کرده است. این بازی، اما به نسبت دیدار اول تفاوت‌هایی دارد. عرفان نساج‌پور، گارد راس بازیساز و مدافع خوب تیم جنوبی که بازی رفت را به خاطر آسیب‌دیدگی از دست داده بود در این میدان حاضر است. همچنین پتروشیمی بندر امام یک بازیکن سنتر خارجی دارد که وزن فنی تیم را در زیر سبدها بیشتر می‌کند.

برای دانشگاه آزاد که صدرنشینی را با یک هفته استراحت به پتروشیمی بندر امام واگذار کرده است، در واقع بازپس گرفتن صدر جدول مهم‌ترین انگیزه رقابت این تیم با پتروشیمی بندر امام است. آنها در لیگ ملی، برنده از جنوب بازنگشتند و دیدارهای پنجگانه در نیمه نهایی لیگ ملی را 3 بر 2 به حریف واگذار کردند، اما پیروزی در این بازی برای هر دو تیم در ادامه رقابت‌های لیگ حرفه‌ای اهمیت دارد. بنابراین بوبان میتف و مهران شاهین‌طبع، سرمربیان دو تیم از تمامی دقایق مسابقه برای ایجاد شرایط بهتر استفاده می‌کنند.

دانشگاه آزاد با استخدام ویدنف بلغاری در کنار داوری، داوودی، حسین‌زاده و لطفی بر توان بازی پیرامونی خود افزود، جایی که در تیم حریف نساج‌پور، نیکخواه‌بهرامی، آفاق، جمشیدی و یخچالی حضور دارند.

پتروشیمی بندر امام با استخدام آلکس ماریچ نشان داد، با این بازیکن به همراه سهراب‌نژاد، میرزایی و اکبری به‌دنبال قدرت بیشتر در زیر سبدهاست تا قافیه را به حسن‌زاده و ارغوان در تیم دانشگاه آزاد نبازد. بازی دو تیم در حضور تماشاگران پرشمار جنوبی یک امتیاز دیگر را به پتروشیمی بندر امام می‌دهد، هرچند در بازی‌های لیگ ملی، دفاع سرسختانه دانشگاه آزاد از امتیازاتش و بازی پایاپای با حریف، به پتروشیمی بندر امام هشدار می‌دهد زیاد به فکر پیروزی از پیش تعیین شده نباشد.

در رقابت‌های دیگر این هفته، ثامن مشهد میزبان شهرداری گرگان است، فولاد هفت الماس به دیدار نفت آبادان می‌رود و مهرام از ماهشهری‌ها پذیرایی می‌کند. تیم بسکتبال پمینای اصفهان این هفته استراحت دارد.

جوانان در ارتفاع مشکلات

بعد از نایب‌قهرمانی ایران در رقابت‌های بسکتبال جوانان آسیا، اکنون همگان از تیم دوم قاره انتظار دارند در بازی‌های جهانی یونان بازی‌های خوبی برگزار کنند. ایران در این رقابت‌ها با آمریکا، کرواسی و مصر همگروه است که در صورت دوم شدن در گروه بخت زیادی برای رسیدن به مراحل بالاتر بازی‌های بسکتبال جوانان جهان دارد.

این روزها تمرینات تیم بسکتبال جوانان ایران با 24 بازیکن در تالار بسکتبال آزادی دایر است. جایی که فرزاد کوهیان، سرمربی جدید تیم با محسن شاه‌علی (مربی) و مهران آتشی (کمک‌مربی) او را همراهی می‌کنند. جوانان بسکتبال مانند تیم‌های پایه‌ای دیگر در این سال‌ها از دل تیم‌های نونهالان و نوجوانان برخاسته‌اند. چرخه معیوب نظام باشگاهی در فعالیت‌های رده‌های سنی و بی‌توجهی فدراسیون بسکتبال در سال‌های گذشته به فعالیت‌های پایدار بویژه برگزاری لیگ‌های مناسب برای این رده‌ها، شیوه گلخانه‌ای را در بسکتبال پایه‌ای ایران متداول کرده است که معمولا بیشترین سرمایه‌گذاری روی نفرات معدودی صورت می‌گیرد.

جوانان بسکتبال در دوره کنونی براساس همان روش‌های پیشین برگزیده شده‌اند و مانند ادوار دیگر حضور تیم‌های جوانان در مسابقه‌های جهانی، در یک ماه باقیمانده تا آغاز بازی‌ها باید حجم زیادی از اردوها و مسابقه‌های تدارکاتی را پشت‌سر بگذارند. این رده‌ها نیز در بسکتبال ایران با ازهم‌گسیختگی ساختار مدیریتی بویژه عدم ارتباط صحیح با هیات‌های استانی و باشگاه‌ها آسیب‌پذیر بوده است. بهره‌مندی از ظرفیت‌های مناسب باشگاه‌ها برای کمک به ارتقای رقابت درسطح پایه، همین‌طور بالا بردن کیفیت بازیکنان صورت نگرفته است و کارهای سطحی انجام پذیرفته نیز به‌خاطر نداشتن پشتوانه علمی، بازدهی لازم را نداشته است.تیم جوانان کنونی نیز به‌خاطر همین کمبودها، در شرایطی که فقط دو ماه تا بازی‌های جهانی فرصت دارد دچار نقصان‌ها و ضعف‌هایی است که گروه جدید مربیان در این تیم در پی تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت هستند. فرزاد کوهیان، سرمربی تیم جوانان می‌گوید کارهای نکرده تیمش در راه بازی‌های جهانی بسیار است، از این‌رو بیشتر وقت تمرینات در اردوهای آماده‌سازی به رفع اشکالات تکنیکی اختصاص دارد، همین‌طور افزایش آمادگی جسمانی برای بسیاری از بازیکنان بویژه آن دسته‌ای که ماه‌ها به حال خود رها شده بودند.

تمرین جوانان بسکتبال با دویدن‌های مداوم ادامه دارد تا علاوه بر رسیدن به آمادگی فرزاد کوهیان بگوید با ایده‌های جدید روانه یونان می‌شود. در همین راستا قرار است اردوهایی در خارج از ایران برپا شود تا جوانان به لحاظ تجربه شرایط بهتری پیدا کنند. نصرت‌الله جعفریان، سرپرست تیم می‌گوید: تیم جوانان اواسط خرداد سفری به صربستان دارد. در این کشور تمرینات آماده‌سازی دنبال می‌شود و حتی چند بازی تدارکاتی پیش‌بینی شده است.

جعفریان درباره مدت برپایی این اردو و برنامه‌های برون‌مرزی دیگر تیم جوانان می‌گوید: در صربستان ده روز اردو می‌زنیم و بیست و یکم خرداد برای شرکت در تورنمنت مجارستان به ورشو می‌رویم. تیم ایران در این تورنمنت که ویژه بازی‌های جهانی جوانان است، به مصاف تیم‌هایی از مجارستان، رومانی و کرواسی می‌رود. کرواسی در رقابت‌های جهانی همگروه ماست و فکر می‌کنم فرصت مناسبی باشد با این تیم قدرتمان را ارزیابی کنیم. جوانان ایران در پایان این رقابت‌ها، از مجارستان به یونان می‌روند تا در بازی‌های جهانی جوانان شرکت کند. سرپرست تیم جوانان ایران از پیوستن یک بازیکن جوان ایرانی مقیم آمریکا به اردوی تیم بسکتبال جوانان ایران در صربستان خبر می‌دهد و می‌گوید: برزین بابان از بازیکنان تیم بسکتبال نوجوانان ایران بود که روانه آمریکا شد و هم‌اکنون در این کشور اقامت دارد. پدر برزین با ما تماس گرفته و گفته است پسرش را به اردوی صربستان می‌آورد تا مربیان درباره او نظر بدهند. در صورت تائید نکات فنی، این بازیکن در اردوهای نهایی همراه تیم جوانان خواهد بود.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها