علی شمخانی تحولات منطقه و گفت‌وگوهای هسته‌ای را تجزیه و تحلیل کرد

صبر استراتژیک جمهوری اسلامی ایران

پوتین در دیدار با شمخانی، از سیاست ایران در زمینه تعامل سازنده با جهان قدردانی کرد

دفاع از‌سیاست‌های منطقه‌ای ایران، پیام لغو محدودیت تحویل اس-‌300

راهبرد تهران در حفظ ثبات خاورمیانه که با ارائه طرح چهارمرحله‌ای کشورمان برای نجات یمن، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته، باعث شده است بسیاری از رهبران کشورهای مهم منطقه و جهان، از سیاست‌های ثبات‌بخش ایران حمایت کنند و بر همین اساس روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، از سیاست اصولی در زمینه تعامل سازنده با جهان تمجید کرد.
کد خبر: ۷۸۸۰۷۴

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پوتین در جریان این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم خود به رهبری و رئیس‌جمهور کشورمان درباره لغو ممنوعیت تحویل سامانه پدافندی اس-300 به ایران و تاثیر این اقدام در افزایش ثبات در منطقه گفت: این تصمیم پیامی مشخص در خصوص ضرورت پایبندی همه کشورها به تعهدات‌شان دارد. وی با تمجید از سیاست اصولی جمهوری اسلامی در زمینه تعامل سازنده با جهان افزود: همکاری نزدیک ایران با کشورهای 1+5 منشا شکل‌گیری اقدامات بزرگی شده است.

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان همکاری شانگهای در ایجاد ثبات و امنیت پایدار گفت: منابع و ظرفیت‌های ارزنده کشورهای عضو این سازمان توانمندی قابل ملاحظه‌ای را برای ایفای نقش فعال در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است. وی با ابراز نگرانی در مورد توسعه بحران‌های امنیتی در یمن، سوریه، لیبی، شمال آفریقا و اوکراین از اراده برخی کشورها برای تثبیت ساختار قدرت تک قطبی در جهان انتقاد کرد و افزود: تغییر ساختار تک قطبی روندی اجتناب‌ناپذیر بوده و قابل توقف نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در این ملاقات با قدردانی از نقش سازنده روسیه در تحولات سیاسی در سطح منطقه‌ و بین‌الملل ، تصمیم این کشور در موضوع لغو ممنوعیت واگذاری سامانه‌های پدافندی به ایران را اقدامی ارزشمند در مسیر توسعه همکاری‌های رو به توسعه دو کشور عنوان کرد. شمخانی با ابراز نگرانی نسبت به توسعه یکجانبه‌گرایی و دخالت غیرقانونی در امور داخلی کشورهای مستقل که در قالب تشکیل ائتلاف‌های تصنعی و نمایشی رو به تزاید است، خاطرنشان کرد: امروز کشورهای مدعی امنیت‌سازی با زیر پا گذاردن کلیه قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی منشأ ایجاد ناامنی در جهان شده‌اند.

وی تجاوز و حمله نظامی به کشور یمن و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بی‌پناه را نمونه بارز بی‌توجهی به حقوق بین‌الملل و ارزش‌های انسانی و اخلاقی عنوان کرد و افزود: انجام این‌گونه اقدامات و جایگزین کردن خشونت و نظامیگری به جای گفت‌وگو و مفاهمه، بدون شک موجب شکل‌گیری تجربیات تلخ شکل گرفته در عراق، سوریه و افغانستان خواهد شد. شمخانی بسترسازی برای ایجاد و توسعه جریان‌های تروریستی افراط‌گرا را تنها نتیجه انجام اقداماتی از این دست عنوان کرد و افزود: تداوم اقداماتی از این دست شک و تردید موجود در خصوص همکاری برخی قدرت‌ها و حامیان منطقه‌ای آنان از تروریسم را تقویت خواهد کرد.

همکاری جهانی برای مقابله با افراط‌گری

علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی که به روسیه سفر کرده است، همچنین در اجلاس دبیران شورای امنیت ملی سازمان همکاری شانگهای با بیان این‌که قدرت آسیا رو به افزایش است، گفت: با افزایش نقش محوری این منطقه در تجارت، سیاست و امنیت جهانی، وزن راهبردی مناطق جغرافیایی جهان به نفع آسیا، درحال تغییر است. او با ارائه تحلیلی دقیق از دلایل و روند شکل‌گیری داعش، برخی تحرکات نمایشی و تبلیغاتی ائتلاف علیه داعش را در صحنه عمل ناموفق معرفی کرد و افزود: سازمان‌های اطلاعاتی این ادعا را تائید می‌کنند که روند پیوستن افراد به این جریان تروریستی رو به افزایش است. دریابان شمخانی با انتقاد از معیارهای دو گانه برخی کشورها در مواجهه با بحران‌های مشابه در سوریه، یمن، اوکراین و بحرین، تمکین به خواست و رای ملت‌ها را راه‌حل رفع بحران‌های جاری در این کشورها دانست و خاطرنشان کرد: ائتلاف‌های نظامی برای مقابله با داعش و برای سرکوب مردم یمن، منطقه را در جنگ فرو برده و این در حالی است که عملکرد هر دو ائتلاف به افزایش بی‌ثباتی، ناامنی و تصاعد بحران در منطقه و جهان منجر شده است.

شاه اردن: ایران برگه‌های زیادی در اختیار دارد

پوتین تنها مقام برجسته‌ای نیست که در روزهای اخیر به تحسین سیاست‌های منطقه‌ای تهران روی آورده است. پیش از این رئیس‌جمهور قزاقستان نیز به وحدت مسلمین که مورد توجه جمهوری اسلامی است اشاره کرده و گفته بود: این موضوع امر مهمی برای ماست و باید در این جهت تلاش کنیم. منافع دشمنان در ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمین است، اما کشورهای منطقه باید نسبت به این مساله هوشیار باشند.

از سوی دیگر شاه اردن نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز، برگه‌ها و گزینه‌های فراروی ایران را گسترده دانست و خواستار گفت‌وگو با ایران در تمام این پرونده‌ها شد.

به گزارش تسنیم و به نقل از خبرگزاری رسمی اردن (پترا)، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفت: ایران برگه‌ها و گزینه‌های زیادی در اختیار دارد، مانند پرونده هسته‌ای که برای آمریکا پراهمیت بوده و هم اکنون درباره آن گفت‌وگو می‌شود، همچنین ایران در عراق نقش‌آفرینی کرده و می‌تواند بر روند امور در این کشور تأثیرگذار باشد، ایران از نظام سوریه و حزب‌الله در لبنان و تا حدودی در سوریه حمایت می‌کند، ایران در یمن و شاخ آفریقا نیز حضور دارد. این کشور در افغانستان نیز تأثیرگذار بوده و هم‌اکنون ناآرامی‌های مرزی میان ایران و پاکستان وجود دارد. وی افزود: بنابراین هنگامی که با ایران تعامل می‌کنید باید تمام این برگه‌ها و گزینه‌ها را در نظر داشته باشید.

منافع مشترک ایران و استرالیا در مبارزه با تروریسم

در کنار این اظهارنظرهای منطقه‌ای، وزیر خارجه استرالیا نیز در آستانه سفر به کشورمان گفت: تهران و کانبرا در مبارزه با تروریسم، منافع مشترک دارند.

جولی بیشاپ در گفت‌وگو با شبکه «فیرفکس» گفت: برای رایزنی پیرامون مسائل مختلفی، از جمله آنچه در خاورمیانه می‌گذرد، به ایران خواهم رفت. وی تاکید کرد: دیدار از ایران، فرصتی مغتنم است تا با ایرانیان درباره منافع مشترکمان برای جلوگیری از خشونت و تروریسم در منطقه، بویژه در ارتباط با داعش مشورت کنیم. وزیر خارجه استرالیا در ارتباط با تفاهم هسته‌ای، گفت: درک می‌کنیم که هنوز توافق قطعی صورت نگرفته است، اما کانبرا از پیشرفت در این زمینه استقبال می‌کند.

واکنش‌های جهانی به لغو محدودیت تحویل سامانه اس‌300 به ایران

همزمان با اعلام لغو محدودیت تحویل سامانه اس ـ 300 به ایران، واکنش‌های جهانی به این اقدام روسیه ادامه دارد.

در همین راستا، کاخ سفید اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با همتای روسی خود مخالفت واشنگتن با تحویل سامانه دفاع موشکی اس ـ 300 به ایران را ابراز کرد. «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید گفت که جان کری در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، مخالفت واشنگتن با تصمیم مسکو برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران را اعلام و تاکید کرد که ارسال این سامانه موشکی به ایران ضرورتی ندارد. وی همچنین گفت که اقدام روسیه برای ارسال این سامانه به ایران در نهایت برنامه رفع تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای نهایی را به خطر می‌اندازد. همزمان وزیر اطلاعات اسرائیل نیز درباره تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران گفت: در حالی که ایران پاراگراف به پاراگراف توافق هسته‌ای را انکار می‌کند جامعه بین‌المللی کاهش فشارها بر ایران را آغاز کرده است.

یک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز گفت تصمیم مسکو برای تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران، هرچند مایه نگرانی است، اما تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد.

همچنین لس‌آنجلس تایمز نوشت که لغو تحریم تحویل موشک‌های سامانه اس ـ 300 به ایران که به دلیل نظام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اعمال شده بود، موجب آن خواهد شد که دیگر قدرت‌های جهانی تجارت با جمهوری اسلامی ایران را از سر بگیرند. واشنگتن پست نیز پرده از دلیل اصلی نگرانی واشنگتن از منع تحویل سامانه اس ـ 300 به کشورمان برداشت و نوشت: موشک‌های اس ـ300 مانع ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ایران می‌شود. در همین حال کریستین ساینس مانیتور هم نوشت: تصمیم روسیه برای تحویل سامانه موشکی اس ـ 300 به ایران نشان‌دهنده آغاز رقابت‌ها برای بهره‌مندی از بازار بالقوه تهران پس از توافق هسته‌ای است. همزمان روسیاالیوم هم تائید کرد که «تصمیم روسیه برای تحویل سامانه موشکی اس ـ 300 به ایران، پیام‌هایی برای کشورهای منطقه و جهان دارد.» با این همه نیویورک تایمز مدعی شد: روسیه مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده کرد.

با وجود همه این واکنش‌ها، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اعلام کرد: ایران انتظار دارد امسال تسلیحات پدافند هوایی اس ـ300 را از روسیه تحویل بگیرد. به گزارش ایرنا، او به خبرنگاران گفت: این پیامی برای تامین و تقویت ثبات منطقه با توجه به نقش مهمی که ایران در آن بازی می‌کند، خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها