رییس جمهوری در دیدار وزیر خارجه ونزوئلا:

بهای کنونی نفت به زیان تولید کنندگان است

سخنگوی کاخ کرملین روسیه اعلام کرد: قرارداد تهاتر نفت در برابر کالا میان تهران و مسکو در حال اجرا شدن است.
کد خبر: ۷۸۸۰۴۵

به گزارش ایسنا‌ و به نقل از خبرگزاری رویترز دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین جزئیات بیشتری درباره اجرای این قرارداد ارائه نداد اما در پاسخ به این سوال که آیا طبق گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه اجرای قرارداد تهاتر میان دو کشور آغاز شده است یا نه، گفت: بله، قطعا.

براساس این گزارش تهران و مسکو بیش از یک سال است که برای انجام قراردادی میان دو کشور تلاش می‌کنند که در آن ایران در ازای ارائه نفت خام به روسیه کالا از این کشور دریافت می‌کند. گفته می‌شود این قرارداد ارزشی بالغ بر 20 میلیارد دلار دارد.پسکوف اظهار کرد: هیچ‌گونه منع قانونی دیگری برای تحویل سامانه دفاعی موشکی زمین به هوای اس ـ ‌300 به ایران وجود ندارد و از منظر قانونی دیگر محدودیتی در این زمینه نداریم. وی تاکید کرد: حکم تحویل این سامانه امضا شده است.

قبل از این رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در روسیه گفته بودند براساس این قرارداد ایران روزانه نیم‌میلیون بشکه نفت خام به روسیه صادر می‌کند و روسیه نیز در مقابل به جای پرداخت پول نفت، به میزان پول آن، کالای روسی به ایران صادر می‌کند. این اقدام باعث می‌شود صادرات نفت ایران از حدود 1.3 میلیون بشکه در روز فعلی به 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

یک منبع روسی پیش از این به رویترز گفته بود: ایران و روسیه در حال بررسی جزئیات مبادله نفت در برابر کالاهای ساخت روسیه هستند. از جمله این کالاها، فلزات و محصولات غذایی است اما شامل کالاهای نظامی نمی‌شود. وی افزود: اجرای این قرارداد در چند مرحله صورت خواهد گرفت و ارزش مرحله نخست حدود شش تا هشت میلیارد دلار خواهد بود.

بیژن زنگنه دیروز درباره اخبار مربوط به قرارداد تهاتر بین ایران و روسیه گفت: من این موضوع را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها