«ضعف وزارت کشور، برخی ها را جری کرده است»

پاسخ سیدحسن خمینی به تهدید انصار حزب الله

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دیروز خود به موضوعاتی چون پرونده احمدی‌نژاد، ماجرای اموال زنجانی، پرونده تامین اجتماعی و حادثه شیراز پرداخت.
کد خبر: ۷۸۷۶۹۰

به گزارش فارس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این نشست تأکید کرد: تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض و بخصوص با دانه‌درشت‌ها و کسانی که متکی به ثروت و قدرت هستند، اولویت دستگاه قضا است. وی مبارزه با زمین‌خواران و دست‌اندازان به منافع ملی را از دیگر برنامه‌های قوه قضاییه دانست و افزود: در مبارزه با زمین‌خواران در تلاش بوده و هستیم؛ اما مصممیم در سال 94 با همه کسانی که به هر بهانه‌ای در جهت تخریب و تعدی منابع ملی دست‌اندازی می‌کنند برخورد کنیم. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: سال گذشته در استان تهران فقط حدود 710 هکتار از اراضی ملی که به ناحق مورد تصرف قرار گرفته بود، رفع تصرف شد. 1500 مورد ساخت و ساز غیرمجاز نیز که در استان تهران صورت گرفته بود تخریب شد و در سراسر استان‌ها نیز به همین منوال، میلیون‌ها اراضی غیرقانونی به نام دولت آزاد شد.

وی درباره پرونده تامین اجتماعی و نامه برخی نمایندگان در این‌باره هم گفت: این پرونده از جمله پرونده‌هایی است که ابعاد مختلفی دارد و اگر کسی بگوید تأخیر در رسیدگی وجود دارد ما می‌گوییم ماهیت کار ایجاب می‌کند. قطعا قاضی چنانچه فردی را در مظان اتهام ببیند تحقیق می‌کند اما قرار نیست هرچه در گزارش مجلس است قاضی بپذیرد. محسنی اژه‌ای با اشاره به تعیین وقت دادگاه برای مرتضوی به علت شکایت یکی از صاحبان دم ماجرای بازداشتگاه کهریزک افزود: پرونده این شخص در رابطه با تأمین اجتماعی به طور کامل در دادسرا بررسی نشده و تعیین وقت صورت نگرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری، درباره تحویل فهرست اموال مقامات دولتی تصریح کرد: در دولت نهم و دهم، غیر از سه نفر (ابراهیم عزیزی در معاونت توسعه، محمدی‌زاده معاون رئیس‌جمهور و ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی) همه افراد فهرست اموال خود را اعلام کردند. در همین رابطه غیر از پنج نفر که پرونده‌شان در حال رسیدگی است، بقیه فهرست دارایی‌ها رسیدگی شده و افزایش من‌غیرحق تشخیص داده نشده است. اژه‌ای در مورد دولت یازدهم گفت: فهرست اموال از جانب همه کسانی که مشمول این اصل هستند، از سوی دولت یازدهم ارائه شده البته تا پایان مسئولیت فرصت دارند دوباره فهرست اموال خود را ارائه کنند؛ البته چهار نفر در دولت یازدهم نواقصی در فهرستشان بوده که اعلام شده تا رفع نقص شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره وضع پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت: بعضی مقامات از جمله رئیس‌جمهور اگر احیانا اتهامی برایشان مطرح شود، این مورد در دادگاه مطرح می‌شود نه دادسرا؛ لذا این مساله در حال رسیدگی است و مدت‌زمان طی شده برای آن بستگی به دادیار دارد. اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره پرونده جیسون رضاییان اظهار کرد: در مرحله اول چهار نفر از جمله خود این فرد و سه نفر دیگر تحت تعقیب بودند که نهایتا برای پرونده یکی قرار منع تعقیب صادر شد و بقیه در حال رسیدگی است. اژه‌ای درباره پرونده «سیاسی» تصریح کرد: این فرد با قرار آزاد و کیفرخواستی صادر شده است. معاون اول قوه قضاییه درباره پرونده میلیاردر نفتی گفت: کارهای زیادی با کمک دولت و بانک مرکزی درخصوص شناسایی اموال این فرد صورت گرفته و بخشی از اموال تحویل وزارت نفت شده است. محسنی‌اژه‌ای با تاکید بر این‌که ما هم‌اکنون در مقام شناسایی آن اموال و ارزشیابی آنها هستیم، گفت: از جنبه استیفای حقوق دولت همه تلاش‌ها صورت گرفته و وزارت اطلاعات کمک‌های خوبی کرده، اموال قابل توجهی در داخل و خارج کشور شناسایی شده و در حال قیمت‌گذاری هستیم و هر مقداری که کار شناسایی تمام شود، در اختیار دولت قرار می‌گیرد. سخنگوی دستگاه قضایی با تاکید بر این‌که هنوز کیفرخواستی در این پرونده صادر نشده است، گفت: قرار مجرمیتی صادر شده بود که برای رفع نقص، پرونده مجدداً برگشته است. اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر رئیس تشخیص مصلحت نظام مبنی بر ظلم به زندانیان و انجام رفتار خشن در زندان‌های کشور گفت: چنانچه این ادعا بدون استناد باشد می‌تواند در زمره تهمت و تشویش اذهان عمومی قرار بگیرد، پس توصیه می‌کنم افراد اگر مطلبی مستند دارند ارائه دهند تا موضوع دنبال شده و اگر ظلمی صورت گرفته باشد حق فرد استیفا شود و با مرتکبان برخورد صورت گیرد. وی افزود: لیکن در این موضوع بیان این مساله به شکل کاملاً کلی خلاف است و صحیح نیست.

محسنی‌اژه‌ای در مورد حادثه شیراز هم گفت: در موضوع شیراز، شورای تأمین خود استان و دادستان نیز وارد شد و در این زمینه پرونده تشکیل شد، تعدادی احضار، افرادی بازداشت و با قرار آزاد شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها