فروش و اجاره مجوز

مجوز باشگاه ورزشی چند؟!...

با توسعه بخش همگانی ورزش و اقبال نسبی عمومی نسبت به رشته‌های مختلف ورزشی، استقبال از ثبت نام در باشگاه‌های ورزشی روندی افزایشی و بی سابقه را در سال‌های اخیر طی کرد تا به این ترتیب به موازات همین اتفاق تعداد باشگاه‌ها و مراکز مختلف ورزشی زیادتر شود.
کد خبر: ۷۸۷۵۵۹
مجوز باشگاه ورزشی چند؟!...

تقاضا برای ثبت مجوز باشگاه ورزشی در سال‌های اخیر آنچنان بالا رفت که باعث شد صفی طولانی برای این امر تشکیل شود. در ادامه این روند صدور مجوز برای باشگاه‌های ورزشی با افزایش تقاضا، مراحل پیچیده‌تری به خود گرفت و درخواست‌کنندگان مجوز باید مراحل مختلفی را برای کسب مجوز پشت سر می‌گذاشتند تا پس از غربال نهایی موفق شوند مقدمات راه‌اندازی یک باشگاه ورزشی را فراهم کنند.

اما پیچ و خم‌های دریافت مجوز یک باشگاه برای برخی از متقاضیان مانعی بزرگ است. لذا بد نیست ابتدا نگاهی به مراحل اداری گرفتن مجوز بیندازیم؛ مراحلی که برخی ترجیح می‌دهند با نادیده گرفتن آنها تنها به خرید مجوز فکر کنند.

مراحل اداری گرفتن مجوز

درخواست کتبی با ذکر رشته‌های ورزشی و معرفی مدیر واجد شرایط و مدارک مورد نیاز، قدم‌های ابتدایی جهت مجوزدارشدن یک باشگاه ورزشی است. شرایط دیگری همچون متاهل بودن، داشتن سوابق ورزشی، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم، عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه و همچنین تائیدیه اداره نظارت بر اماکن عمومی ناحیه انتظامی لازم است. کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و اصل و فتوکپی شناسنامه دیگر مدارک ضروری است. برای تاسیس یک باشگاه و کسب مجوز آن باید درخواست کتبی داد، حجم زیادی از مدارک را تهیه کرد، تعهد کتبی داد و علاوه بر آن هزینه‌های مربوط به برخی از مراحل اداری را پرداخت. مربیان شاغل در این باشگاه‌ها نیز باید از طریق هیأت‌های ورزشی معرفی شده باشند و دارای کارت مربیگری از فدراسیون‌های مربوط باشند. تازه مجوز باشگاه به هر ملک و در هر منطقه‌ای داده نمی‌شود. بنابراین افرادی که صلاحیت برخی از بندهای مخصوص باشگاهداری را ندارند در نهایت راه خرید مجوز را در برابر خود می‌بینند. این متقاضیان کم حوصله که البته در اکثر موارد صلاحیت هم ندارند ترجیح می‌دهند به جای گذر از این پیچ و خم‌ها آسان‌ترین راه را انتخاب کنند: راه میانبر، اما چگونه می‌توان به این راه میانبر رسید؟

معامله غیرقانونی، اما مرسوم

در شرایطی که صدور مجوز باشگاه ورزشی به سختی انجام می‌شود خرید این مجوز بهترین راه‌حل برای افرادی است که از دور زدن قوانین واهمه‌ای ندارند. صد البته خرید مجوز اقدامی غیرقانونی است که می‌تواند عواقب کیفری به همراه داشته باشد، اما برخی برای عملی کردن اهداف مالی واقتصادی خود واهمه‌ای از مسائل قانونی والبته ابایی از پرداخت هزینه‌های کلان و خرید مجوز یک باشگاه ندارند. خرید مجوز از کانال‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برقراری ارتباط با مالکان باشگاه ساده‌ترین راه است. حتی اگر مالک مورد نظر تمایلی به فروش مجوزش نداشته باشد در بسیاری از موارد می‌تواند شما را به سمت و سوی مالکان دیگری هل بدهد که مترصد چنین فرصتی هستند و می‌خواهند مجوزشان را به بهایی گزاف بفروشند.

برای فروش مجوز یک باشگاه نه به مراحل طولانی و وقت‌گیر اداری نیاز است ونه نیاز به سایر هزینه‌های قانونی صدور مجوز. خیلی راحت و بی‌دردسر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مجوز با یک معامله محضری ووکالت بلاعزل به فرد دیگری منتقل می‌شود، اما سوال اینجاست وقتی خرید مجوز وجهه قانونی ندارد چگونه می‌توان معامله و توافق مورد نظر را معتبر دانست؟ پاسخ بسیار صریح است. نص صریح قانون می‌گوید معامله‌ای که بر اساس اقدام قانونی نباشد اعتباری ندارد، اما به هر حال این‌طور هم نیست که خریدار مجوز وارد یک بازی بسیار خطرناک یکطرفه شود. او با توافقاتی کتبی در محضر و برخی ترفندهای حقوقی می‌تواند بعدها جلوی هر گونه سوء استفاده را بگیرد.

قیمت‌های نجومی

اما با چقدر می‌توان مجوز یک باشگاه ورزشی را خرید؟ پاسخ واحد و مشخصی برای این سوال وجود ندارد چرا که قیمت‌ها بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. در واقع قیمت مجوز یک باشگاه ارتباط مستقیم و غیرقابل انکاری با اعتبار ونام و نوع باشگاه مورد نظر دارد. طبیعی است که بهای مجوز باشگاه‌های بدنسازی و ایروبیک بسیار بالاتر از قیمت مجوز باشگاه‌هایی مانند شطرنج است چرا که این دست باشگاه‌ها طرفداران بیشتری دارند.

قیمت مجوز برخی از باشگاه‌ها نظیر باشگاه‌های فوتبال یا سوارکاری که دیگر سر به فلک می‌کشد. از قیمت‌های میلیاردی باشگاه‌های فوتبال که بگذریم به مجوز باشگاه‌های سوارکاری می‌رسیم. باشگاه‌های مختلف سوارکاری از لحاظ اعتبار نام و وسعت شباهتی با یکدیگر ندارند، اما خرید مجوز این دست از باشگاه‌ها هزینه زیادی روی دست متقاضی می‌گذارد.

تحقیقات نشان می‌دهد قیمت باشگاه‌های ورزشی گاه از هشت میلیون تومان آغاز می‌شود و تا مرز چند صد میلیون نیز می‌رسد. پیگیری‌های بیشتر نشان می‌دهد مجوز برخی از باشگاه‌های بدنسازی تا سقف 85 میلیون تومان نیز به فروش رفته است. مجوز باشگاه‌های والیبال، بسکتبال و دیگر ورزش‌های توپی نیز زیر 30 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. البته در اینجا منظور باشگاه‌های آموزشی است نه باشگاه‌های حرفه‌ای، چرا که در این صورت قیمت‌ها از مرز چند صد میلیون تومان هم عبور می‌کند. مجوز باشگاه‌های رزمی نیز از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و به مرز 90 میلیون تومان هم می‌رسد. باشگاه‌های ایروبیک و آمادگی جسمانی که در میان بانوان طرفداران زیادی دارند نیز مجوز‌هایی گرانقیمت دارند، چرا که مجوز این دست از باشگاه‌ها تا مرز 60 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

هیلدا حسینی‌خواه ‌‌/‌‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها