در همایش بزرگداشت همسر بنیانگذار انقلاب اسلامی عنوان شد:

تاکید رئیس‌جمهور بر ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان

همایش بزرگداشت «بانوی انقلاب اسلامی» خدیجه ثقفی، همسر بنیانگذار انقلاب در حالی دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد که رئیس‌جمهور کشورمان در این همایش با تاکید بر نقش زنان در توسعه جامعه اسلامی، گفت: اگر می‌گوییم همدلی و همزبانی باید در تمام جامعه تحقق یابد، از این رو باید احترام به زنان در تمام سطوح حفظ شود.
کد خبر: ۷۸۷۲۴۸

به گزارش ایرنا، حسن روحانی افزود: در اسلام زن سالاری یا مردسالاری نداریم بلکه بر شایسته سالاری تاکید شده است. وی تاکید کرد: خانه امام(ره) خانه ایمان بود اما آزادی هم در آن وجود داشت. وی با بیان این‌که مرد و زن در کنار هم در مسائل اجتماعی هستند و در امر به معروف و نهی از منکر هم این‌گونه هستند، ادامه داد: اما متاسفانه در جامعه امروز ما عده‌ای نهی از منکر را فقط و فقط به برخی از خیابان‌ها و علیه زنان اختصاص داده‌اند. روحانی با بیان این‌که امروز بزرگ‌ترین منکر در کشور ما بیکاری است، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین معروف در جامعه توسعه است، بزرگ‌ترین منکر نیز کم‌آبی و بی‌آبی است و چرا منکر و معروف این‌قدر پایین آمد و چه کسی این فریضه را به چند فرع اسلامی که البته مورد احترام ما است، تنزل داد. وی با بیان این که نیازهای جامعه در امر به معروف و نهی از منکر کجا رفته است، ادامه داد: ما امام(ره) را در مسائل سیاسی الگو قرار می‌دهیم و باید رفتار امام(ره) در منزل را هم مدنظر قرار دهیم. روحانی یادآور شد: در اسلام جنس اول و دوم یا فرادست و فرودست وجود ندارد، ممکن است از نظر روحی و جسمی زن و مرد تفاوت داشته باشند اما از نظر انسانیت، فضایل و رشد، زن با مرد تفاوتی ندارد و گاهی زن دارای ویژگی‌هایی است که در مرد نیست. روحانی تصریح کرد: امروز افتخار ماست که نیمی از جامعه دانشگاهی ایران را دختران جوان و زنان تشکیل می‌دهند.

وی با یادآوری فراز و فرودهای نهضت انقلاب اسلامی از سال 41 به بعد و نقش همسر امام(ره) در نهضت انقلاب، گفت: هیچ‌جا سراغ نداریم همسر امام(ره) در زمان دستگیری امام(ره) التماس کرده باشند یا ترس و لرزی از خود نشان داده باشند. وی با اشاره به ایستادگی، متانت و صبر همسر امام(ره) در تمام این فراز و نشیب‌ها، اظهار کرد: در تمام این مراحل همسر امام(ره) در کنار امام(ره) با شهامت، وقار، طمأنینه و ایمان ایستادگی کرد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: بعضی‌ها فکر می‌کردند ایمان زنان با حضور آنها در جامعه منافات دارد اما وقتی که امام(ره) انقلاب کرد، زن در اداره جامعه، علم و دانش و تمام مسائل اجتماعی حضور دارد و ایمانش را با کمال غیرت نگه می‌دارد. روحانی اظهار کرد: در زمانی که امام(ره) در پاریس بود، یکی از علمای بزرگ تهران به امام(ره) زنگ زد که آیا جایز است زن‌ها در تظاهرات شرکت کنند و با صدای زنان شعار داده شود؟ تفکر اینچنینی در جامعه ما حاکم بود. کسی که این تفکر را شکست و مردم را به اسلام راستین برگرداند، امام(ره) بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز دولت وظیفه خود می‌داند برای این که زنان جامعه مسیر پیشرفت و تعالی را راحت‌تر طی کنند و بتوانند در صحنه‌های مختلف جامعه حضور یابند و از فرصت‌های اجتماعی برابر استفاده کنند، اقدامات لازم را انجام دهد. دولت تلاش خواهد کرد تا زنان که 50 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند بیکار و منزوی نمانند و در مقام عمل هم به‌عنوان جنس دوم باقی نمانند. وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی امکان‌پذیر است که از تمام نیروی انسانی جامعه بخوبی استفاده کنیم. نیمی از تحصیلکردگان، دختران و بانوان هستند. اگر به آنها فرصت ندهیم چگونه اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود؟

بیت امام(ره) می‌تواند همچنان محور امید باشد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در همین همایش با تجلیل از شخصیت همسر امام خمینی(ره) گفت: بیت، آثار و فرزندان امام راحل می‌توانند همچنان محور امید مردم باشند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: علامه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه‌ای است که با هوش بالا بخوبی مسائل را تحلیل می‌کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادرانشان سیدیاسر و سیدعلی که تفاوت بین آنها نمی‌بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند. وی اضافه کرد: اگر برخی خشک‌مقدس‌ها و دلواپسان اذیت می‌کنند که قبلا هم امام راحل را اذیت می‌کردند، اما توده مردم این خانواده را قبول دارند و نباید بگذاریم این کانون مناسب که با محور شمع وجود امام است، توسط آدم های حسود و نادان تضعیف شود که البته هرچه تاکنون تلاش کرده‌اند نتیجه عکس گرفته‌اند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، سه کار اساسی و عوامل مهم نهضت امام(ره) را شکستن استبداد، بیرون راندن استعمار و به صحنه کشاندن مردم عنوان کرد و گفت:‌ فکر می کنم جامعه‌ای که این سه عامل را داشته باشد هرگز شکست نمی خورد، مقهور نمی‌شود و توسعه خود را روز افزون می‌کند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات بصراحت گفته‌اند که رای مردم حق الناس است، این حرف رهبری سیاسی نیست، یک حرف اجتهادی است، این حقوق در قانون اساسی ما هم آمده است و فکر می کنم که حق‌الناس‌های موجود در قانون اساسی کافی است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: معتقدم که به فروع باید پایبند شویم ،اما به بهانه برخی فروع، اصول را بی‌اهمیت نکنیم.

هاشمی‌رفسنجانی سپس دو خاطره از همسر امام(ره) نیز بیان کرد که مورد اول مربوط به شب رحلت امام(ره) بود و گفت: آن شبی که امام(ره) فوت کرده بود خبر آن اعلام نشد. در محوطه جماران سروصدا بلند شده بود و از داخل منزل صدای گریه بلند بود. دوستان از من خواستند به منزل امام راحل مراجعه کنم و از آنها بخواهم آرام باشند. وی ادامه داد: من هم شرایط را گفتم و همسر امام خمینی(ره) اشاره‌ای کردند و پس از آن خانه آرام شد. فردای آن روز جلسه خبرگان داشتیم که وسط‌های جلسه دکتر روحانی که آن زمان معاون من بود، گفت خبرهایی از جبهه رسیده که صدام آماده شده است تا از چند منطقه حمله کند؛ موضوع را به خبرگان اطلاع دادیم و همان روز مساله تمام شد و خوب هم تمام شد.

رونمایی از 5 کتاب درباره همسر امام خمینی ( ره)

در پایان این همایش پنج کتاب درباره بانوی انقلاب خدیجه ثقفی همسر گرانقدر امام خمینی(ره) با حضور محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری رونمایی شد.

این کتاب‌ها شامل یک قرن زندگی پرماجرا، بانوی انقلاب خدیجه‌ای دیگر، بانوی انقلاب در خاطره انقلاب، بانوی انقلاب به روایت اسناد و مجموعه مقالات، یاد و یادگار درباره خاطرات رهبر معظم انقلاب از بانو خدیجه ثقفی است. این کتاب‌ها توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و زیر نظر کمیته علمی همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی چاپ و منتشر شده است. سند شش جلدی بانو خدیجه ثقفی همسر گرانقدر امام خمینی(ره) نیز دیروز رونمایی شد.

کتاب «یاد و یادگار»، خاطراتی از دیدار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) با همسر مکرّمه حضرت امام (قدّس سرّه الشرّیف) نیز در مراسم بزرگداشت بانوی انقلاب در هفته مقام زن رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها