از زمانی که «ایزاک نیوتن» قلم به دست گرفت و قوانین حرکت را تشریح کرد (همان شاخه از فیزیک که به نیروی وارده به اشیا موثر در حرکت آنها می‌پردازد)، مردم راه رفتن و دویدن را تقریبا یکسان می‌دانستند. هر دو حرکت بدن را از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رسانند.
کد خبر: ۷۸۶۶۹۶
میزان مصرف کالری در هنگام دویدن

از آنجا که بدن در این فرآیند تغییری نمی‌کند، یعنی وزن بدن در هر دو حالت دویدن و راه رفتن یکسان است، منطق قدیم حکم می‌کند که در هر دو حالت یک مقدار خاص انرژی لازم باشد. به عبارتی، هر دو باید یک مقدار ثابت کالری مصرف کنند.

با این حال دوندگان متوجه شدند که راه رفتن و دویدن از نظر کاهش وزن نتایج متفاوتی را پدید می‌آورند. به نظر می‌آمد که دویدن واقعا کالری بیشتری نسبت به راه رفتن می‌سوزاند.

در سال 2004، گروهی از محققان دانشگاه سیراکوز اقدام به بررسی تجربیاتی کردند که دوندگان پیش از آنها تائیدشان کرده بودند. آزمایشی انجام شد و در آن 24 مرد و زن را در حالت دویدن و راه رفتن روی تردمیل زیر نظر گرفتند. در طی مسافتی حدود 1600 متر، مشخص شد که دویدن کالری بیشتری نسبت به راه رفتن می‌سوزاند. در حالت دویدن، به طور میانگین مردان 124 کالری و زنان 105 کالری سوزاندند. در حالی که در حالت راه رفتن عادی، به طور میانگین مردان 88 کالری و زنان 74 کالری سوزاندند. در کل به طور میانگین دویدن به سوزاندن 114.8 کالری و راه رفتن به سوزاندن 81.2 کالری منجر شد.

دستاوردهای جدید دانشمندان خللی به فیزیک نیوتن وارد نیاورد. برعکس، نتایج آنها نشان داد کسانی که ادعا می‌کنند دویدن و راه رفتن میزان یکسانی کالری می‌سوزاند سخت در اشتباهند. دویدن کالری بیشتری می‌خواهد، اما چطور شد که چنین تصور غلطی برای بسیاری از افراد جا افتاد؟

وزن، انرژی و کالری

نتیجه تحقیق دانشگاه سیراکوز را در نظر بگیرید. مردان در هر دو بخش کالری بیشتری نسبت به زنان سوزاندند، چون وزن بیشتری داشتند. حرکت دادن بدنی که وزن بیشتری دارد، انرژی بیشتری هم می‌طلبد و طبعا کالری بیشتری هم می‌سوزاند. تفاوت بین دویدن و راه رفتن از دیدگاه فیزیک به تفاوت بین دو وزنه شبیه است. راه رفتن نسبت به دویدن به جنبش و حرکات بسیار کمتری نیاز دارد.

امبی برفوت نویسنده مجله رانرز ورلد توضیح جالب‌توجهی دارد. به گفته او ما در حین راه رفتن، نقطه ثقل خاصی را حفظ کرده، سپس با جلو انداختن یک به یک پاها و خمیدن اندک زانوها، آن نقطه ثقل را به پیش برده و حرکت می‌کنیم، اما دویدن بسیار پیچیده‌تر است و نیاز به تلاشی بیشتر از راه رفتن دارد. وقتی یک انسان می‌دود در اصل با نوعی جهش به پیش می‌رود. لازمه هر جهش این است که کل بدن از زمین بلند شده و به جلو پرتاب شود. همین تفاوت در حرکت توضیحی بر این است که چرا دویدن کالری بیشتری نسبت به راه رفتن می‌سوزاند. برای دویدن انرژی بیشتری لازم است.

با این تفاسیر دویدن چقدر کالری می‌سوزاند؟ همان طور که گفتیم وزن نقش مهمی را بازی می‌کند. این حقیقت برای فاصله و مدت زمان دویدن هم صدق می‌کند. کلینیک مایو یک قانون ساده برای محاسبه مقدار کالری سوزانده شده طی دویدن پیشنهاد می‌کند. کافی است وزن خود را به واحد پوند تبدیل کرده و در 0.75 ضرب کنید. هر پوند معادل 2.2 کیلوگرم است. برای مثال 73 کیلوگرم معادل 160 پوند می‌شود و با ضرب آن در 0.75 نتیجه می‌گیریم که فرد مورد نظر در حین دویدن 120 کالری می‌سوزاند. فقط به خاطر داشته باشید که مسافت و مدت زمان دویدن هم در مقدار کالری سوزانده شده اثرگذار است. اگر همان فرد مورد نظر ما در یک ساعت 13 کیلومتر بدود، 986 کالری خواهد سوزاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها