شبکه خبر که از زمان مذاکرات هسته‌ای و صدور بیانیه لوزان، بخش زیادی از برنامه‌های خود را به مسائل هسته‌ای اختصاص داده است، سه‌شنبه شب نیز برنامه «تیتر» خود را به مناظره‌ای درباره بیانیه لوزان اختصاص داد؛ مناظره‌ای که با حضور مهرداد بذرپاش و عباسعلی منصوری آرانی، نمایندگان مجلس برگزار‌شد.
کد خبر: ۷۸۵۹۸۳

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، منصوری آرانی در این مناظره گفت: آنچه در لوزان قرائت شد فقط یک بیانیه است و توافقی در کار نیست. وی همچنین با استناد به سخنان وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که تحریم‌ها قطعا «لغو» خواهد شد.

اما بذرپاش در ادامه گفت که بر اساس «متن قرائت شده» در لوزان، این یک بیانیه صرف نیست بلکه توافق‌هایی صورت گرفته و از لفظ «Agreed» استفاده شده است.

وی درباره تحریم‌ها گفت: در متن انگلیسی برای تحریمهای آمریکا کلمه «cease» یعنی «توقف موقت» آمده است. در توافق ژنو صریحا برداشتن تحریم انرژی قید شده اما در این بیانیه فقط اقتصادی آمده است. با قطعنامه جدید شورای امنیت از ذیل فصل هفت خارج نمی‌شویم. در بیانیه گفته شده «اجرای» (implementation) تحریم‌های اتحادیه اروپا را لغو می‌کنیم و نه اساس تحریم‌ها را. درباره تحریم آمریکایی‌ها گفته شده «توقف موقت» (cease)؛ چرا اینجا از لفظ terminate «پایان دادن» استفاده نشده؟

منصوری در این باره گفت: من هم بر اساس متن می‌گویم که طبق بیانیه صادر شده، تحریم‌های اروپا «قطعا» تمام خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌ها را متوقف می‌کند. اگر قرار بود تحریم‌های آمریکا کاملا لغو شود بیانیه باید به کنگره می‌رفت؛ برای همین قرار بر لغو موقت توسط رئیس‌جمهور آمریکا شد.

بذرپاش پرسید: اگر رئیس‌جمهور آمریکا عوض شد و نفر بعدی متوقف نکرد، چه خواهیم کرد؟

آرانی پاسخ داد: شما بر اساس فکت شیت آمریکا حرف می‌زنید

بذرپاش در واکنش گفت: این‌که خواندم متن انگلیسی بیانیه قرائت شده از سوی آقای ظریف است؛ کدام فکت شیت؟ قرار است «زیرساخت‌ها» را جمع کنیم، حداقل سه سال زمان برای برگشت‌پذیری لازم است. سانتریفیوژهای نسل یک نطنز ده سال دیگر هیچ ارزشی ندارد. منصوری در واکنش به این گفته بذرپاش گفت: هیچ تاسیسات هسته‌ای تعطیل و متوقف نشده و همه تحریم‌های اروپا و آمریکا برداشته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها