روایت حضور ظریف در جلسه غیر علنی مجلس

فکت‌شیت ایرانی مذاکرات منتشر می‌شود

با وجود خط و نشان فراوانی که در ماه‌های گذشته میان کاخ سفید و سناتورهای جمهوریخواه در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 کشیده شده است، سناتورها همچنان خواستار بازبینی توافق هسته‌ای هستند و قرار است با بررسی طرحی در این زمینه تا ده روز دیگر در کمیته روابط خارجی سنا، باراک اوباما را موظف ‌کنند متن توافق و تمام پیوست‌های مرتبط با آن را برای بازبینی تسلیم کنگره کند.
کد خبر: ۷۸۵۱۷۸

این همان طرحی است که اوباما بارها تاکید کرده در صورت تصویب، آن را وتو خواهد کرد. جمهوریخواهان خواستار رأی‌گیری در مورد این توافق هستند، سناتور باب کروکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، در این مورد به خبرنگاران گفت: «ببینید، رئیس‌جمهور ابتدا باید مردم آمریکا را در رابطه با این توافق قانع کند و سپس کنگره باید در آن نقش داشته باشد».

به گزارش دویچه وله، وی افزود چارچوبی را که در لوزان برای توافق نهایی میان گروه 1+5 و ایران تدوین شده، محکوم نمی‌کند، اما نگران تفاوت‌هایی است که میان برداشت آمریکا و ایران از این چارچوب وجود دارد.

باب کروکر تصریح کرد؛ کمیته تحت نظارت او بر اساس برنامه از پیش تعیین شده از دوازدهم آوریل (بیست و پنجم فروردین) بررسی لایحه‌ای را آغاز می‌کند که هدف آن ملزم کردن رئیس‌جمهور آمریکا به ارسال توافق نهایی به کنگره برای بازبینی و رأی‌گیری است.او مدعی شد این لایحه مورد حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکاست. این لایحه در صورت تصویب، رئیس‌جمهور آمریکا را از تعلیق تحریم‌های جمهوری اسلامی در مدت ۶۰ روزی که توافق نهایی در کنگره بررسی می‌شود، منع می‌کند.

در پیش‌نویس این لایحه رئیس‌جمهور آمریکا موظف شده ظرف پنج روز پس از توافق اتمی با ایران، متن موافقت‌نامه و تمامی مواد و پیوست‌های مرتبط با آن را تسلیم کمیته‌های مربوط در کنگره کند.

سناتور کروکر یکشنبه به شبکه فاکس‌نیوز اعلام کرده بود از پشتیبانی سناتورهای دموکرات از این لایحه اطمینان دارد.

تصویب لایحه‌ای که سناتور کروکر خواستار آن است، نیازمند رأی موافق دوسوم نمایندگان مجلس سنا، یعنی ۶۷ ر‌أی است. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت، اکنون از رأی موافق ۶۴ یا ۶۵ نماینده اطمینان دارد.باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین واکنش نسبت به تلاش سناتورها برای تصویب این طرح گفت: امید من این است که راهی پیدا کنیم تا کنگره بتواند نظر خود را بیان کند، اما به اختیارات سنتی ریاست‌جمهوری تعدی نکند.

تلاش جدید اسرائیل

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: اسرائیل سندی تحلیلی درباره «نقص‌ها و کمبودهای» توافق اتمی با ایران تهیه کرده است. همچنین نتانیاهو در مصاحبه‌های خود بار دیگر از «توافق بد» با ایران و امکان دستیابی این کشور به بمب اتمی سخن گفته است.بر اساس گزارش در سند تحلیلی اسرائیل، سیستم بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران ناکامل خوانده شده و می‌گوید که توافق، به ایران اجازه خواهد داد از سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده کند. همچنین نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه بار دیگر توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی را به عنوان توافقی بد محکوم کرد. او گفت: این توافق اسرائیل را به خطر می‌اندازد و زیرساخت‌های وسیع هسته‌ای در ایران را دست نخورده باقی می‌گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها