عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد:

لغو تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت در روز نخست اجرای توافق

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان گفت: این‌که دنیا به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران احترام می‌‌گذارد و به آن رسمیت می دهد، بزرگ‌ترین دستاورد ما در طول مذاکرات بوده است.
کد خبر: ۷۸۴۲۶۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید عباس عراقچی که جمعه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صحبت می‌کرد، افزود: تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی و تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت در روز نخست اجرای توافق لغو خواهد شد.

وی در پاسخ به این مطلب که شنیده شده است برخی از مذاکرات 9 ساعت طول کشیده که در تاریخ دیپلماسی جهان کم‌سابقه بوده است، گفت: بله، این گونه و کم سابقه بوده است اما این موضوع در مقابل رشادت‌ها و ایثارگری هایی که رزمندگان ما در طول دفاع مقدس انجام دادند و در مقابل زحماتی که اکنون مرزداران ما در مرزهای طولانی کشور می کشند، چیز زیادی نیست.

عراقچی گفت: کاری که ما کردیم انجام وظیفه برای رضای خداوند، مردم ، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی بود و بنابراین ارزش اشاره کردن ندارد.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان گفت: آنچه اکنون نتیجه این مذاکرات است و آنچه در بیانیه اخیر در لوزان سوئیس بر آن تاکید شده، در حقیقت به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از جمله غنی‌سازی و چرخه سوخت است که بسیار مهم و حساس است. عراقچی تاکید کرد: اکنون جهان به برنامه هسته ای ایران احترام می گذارد و دیگر به عنوان یک تهدید با آن برخورد نمی‌کند.

وی گفت: شش قطعنامه شورای امنیت وجود دارد که مقرر می‌دارد ایران نباید غنی‌سازی کند و باید خیلی از تاسیساتش را تعطیل کند اما اکنون همه اینها به کنار گذاشته و پذیرفته می شود که جمهوری اسلامی ایران به برنامه غنی‌سازی خودش ادامه دهد و این چیز کمی نیست.

عراقچی افزود: هیچ قطعنامه شورای امنیت نیست که به آسانی کنار گذاشته شده باشد بخصوص قطعنامه فصل‌7 که از نظر حقوق بین الملل برای همه کشورهای دنیا لازم الاجراست.

جزئیات توافق و مذاکرات به نقل از عراقچی

ـ ادامه یافتن برنامه هسته ای ایران و ادامه تحقیق و توسعه و استفاده از ماشین‌های پیشرفته، از دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.

ـ غرب درباره نحوه رفع تحریم‌ها سوء تفاهمات زیادی را ایجاد و سعی کرده بگوید اول، تعلیق می شود و لغو تحریم‌ها مرحله‌بندی است، اما اظهارات جان کری و فابیوس در خصوص تحریم‌ها غلط است و تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی و تمامی قطعنامه های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق‌نامه لغو خواهد شد و این توافق کاملا وجود دارد و راه حلی است که به آن رسیدیم.

ـ قطعنامه جدیدی صادر خواهد شد که بر اساس فصل‌7 بتواند قطعنامه های گذشته فصل هفتی را لغو و توافقی را که انجام خواهد شد تائید و در عین حال ترتیبات جدیدی را برای ادامه کار مشخص کند.

ـ دستاورد آنها اعتماد و اطمینان از این است که برنامه هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی نخواهد رفت و هدف ما هم این است که برنامه ما مورد احترام و شناسایی بین المللی قرار گیرد و از حالت تحریم و تهدید خارج و همه تحریم‌ها برداشته شود.

ـ آمریکایی‌ها پس از توافق، متنی را به عنوان فکت‌شیفت منتشر کردند که در بعضی بخش‌ها با دروغ‌هایی همراه است و ما نباید اسیر تبلیغات طرف مقابل شویم.

ـ برخی تشکیک کردند که آیا متنی که آقای ظریف قرائت کردند دقیقا همان متن خانم موگرینی بود یا نه؟ همه هموطنان مطمئنن باشند ما اعتبار خود را با ترجمه نادرست خدشه دار نمی‌کنیم؛ ترجمه آن متن با نظارت شخص آقای ظریف و بنده انجام شد و مردم ما و کسانی که دغدغه دارند بیشتر به خود ما اعتماد کنند تا به طرف های مقابل.

ـ برای اعتماد سازی نسبت به برنامه خودمان دو کار را پذیرفتیم که یکی از آنها نظارت‌ها و شفاف‌سازی بیشتر است.

ـ به سازو‌کار برگشت‌پذیری می رسیم که اگر توافق نقض شود برای هر دو طرف به صورت متوازن، قابلیت برگشت پذیری وجود دارد. قطعا تعهداتی را قبول می‌کنیم که اگر طرف مقابل نقض کرد ما هم بتوانیم تعهدات خود را به جای اول برگردانیم.

ـ تا وقتی که توافق ، نهایی و رسما اعلام نشده ممکن است هر لحظه سیاست های طرفین تغییر کند و به اصطلاح دبه در بیاورند. اما با توجه به راه‌حل‌ها و چارچوبی که نسبت به راه حل های احتمالی در لوزان به دست آمد خیلی مشکل است که طرفی بتواند مواضع خود را تغییر دهد.

ـ هزار ماشین سانتریفیوژ در فردو کاملا آماده و با همه زیرساخت‌ها و تاسیسات خود وجود خواهد داشت اما به آنها گاز تزریق نخواهد شد و دو زنجیره از آنها در حالت چرخش و چهار زنجیره در حالت ثابت خواهد بود. هر لحظه ای که احساس کنیم نیاز به فعال کردن فردو داریم و هر لحظه‌ای که طرف ما به تعهدات خود عمل نکند در کمتر از 24 ساعت این ماشین‌ها فعال خواهد شد.

ـ آنها در مذاکرات لوزان پذیرفتند که ایران به تحقیق و توسعه روی ماشین های آی آر 4 ، آی آر 5 ، آی آر 6 و آی آر 8 ادامه دهد.

ـ پس از طی دوره ده ساله به حرکت خود به سمت غنی‌سازی صنعتی ادامه خواهیم داد و به آن خواهیم رسید.

ـ از ابتدای مذاکرات یکی از خطوط قرمز اصلی آمریکایی‌ها و غربی‌ها این بود که رآکتور اراک نباید آب سنگین باقی بماند یا به طور کامل باید برچیده شود یا به جای آن رآکتور آب سبک ساخته شود. یکی از دستاوردهای ما این است که رآکتور اراک، آب سنگین باقی خواهد ماند و مدرنیزه می شود و همکاری بین‌المللی هم در آن خواهد بود.

ـ در عالم سیاست ممکن است هر لحظه ترفندهای کسانی که در پی تخریب توافق و مذاکرات هستند کارگر شود، اما اکنون گردنه را رد کردیم و در مسیری هستیم که در چند ماه آینده می‌توانیم به توافق برسیم.

ـ قرار ما این است که حدود دو هفته به هیات‌ها استراحت دهیم و سپس دوباره کار را شروع کنیم. محل مذاکرات بعدی، حتما در یکی از شهرهای اروپایی که محل سازمان ملل باشد خواهد بود، اما زمان و محل دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها