سازمان‌های خیریه چه راه‌هایی را برای کمک پیش‌بینی کرده‌اند؟

بودن با دیگری؛ گوهر زندگی

نوروز برای همه ما سرشار از خاطره است. این خاطرات گذشته از حال و هوای عید و تعطیلات و مسافرت، شاید بیش از هر چیز برای ما ایرانیانی که این ایام را به دید و بازدید می‌گذارنیم از با هم بودن‌ها ناشی می‌شود. اصولا خاطرات با بودن با دیگری شکل می‌گیرد و در ذهن و روح می‌نشیند. شاید این سخن حافظ را که «اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد» بتوان شاهدی بر همین مطلب دانست.
کد خبر: ۷۸۲۷۱۴
بودن با دیگری؛ گوهر زندگی

اگر کسی با این سخن حافظ همراهی داشته باشد پس این را هم می‌پذیرد که گوهر خوشی، دوستی و همدلی است.

نوروز و آسودگی نسبی از دغدغه‌های روزمره‌ای که در طول سال با آنها سر و کار داریم علاوه بر وسعت بخشیدن به مجال دوستی و همدلی، شاید برای برخی افراد فرصتی باشد برای به خاطر آوردن.

نمونه‌ای از این به خاطر آوردن‌ها را می‌توان در آدینه‌های پایان سال دید. انبوهی از مردمانی که در پنجشنبه و جمعه پایانی سال راهی بهشت زهرا (س) می‌شوند تا یاد عزیزان‌شان را زنده کنند و از پی همین خاطرات است که راهی آرامگاه آنان می‌شوند.

این افراد یاد آن چیزی را می‌جویند که فراتر از امور روزمره و ظاهری زندگی همچنان دل آنها یا گوشه‌ای از آن را در گروی خود نگه داشته است؛ دیگری‌ که بخشی از وجود و زندگی آنهاست.

اگر دوستی، همدلی و بودن با دیگری گوهر زندگی ما در این دنیاست پس بد نیست اگر کمی دایره نگاه‌مان را وسعت ببخشیم و افزون بر شادمانی و شادکامی خویش به شادی دیگران نیز بیندیشیم. این دیگران گاه به دقایقی هم‌صحبتی خشنودند و روح‌شان برای تازه شدن به چیزی بیش از آن نیاز ندارد و برخی نیز شاید نیازمند چیزکی بیش از این‌اند.

عده‌ای از ما کمی از فرصت فراغت این ایام را می‌توانیم صرف ملاقات و بازدید از آسایشگاه‌های سالمندان و معلولان و محیط‌های این گونه و دقایقی همدلی کنیم، فرصت سلامت و قوت تن برخی می‌تواند در اهدای خون و حتی شرکت در اردوهای جهادی و کمک در مناطق محروم به کار آید و کمک‌های نقدی و کالایی هر چند مختصر به مؤسسات خیریه، خانواده‌های نیازمند، ایتام، بیماری‌های خاص و... نیز می‌توانیم در این ایام گره از کار فرو بسته افراد زیادی بگشاییم و امید به فردای بهتر را در دل آنها زنده نگه داریم.

اینها اقداماتی است که هر فرد بتنهایی می‌تواند انجام دهد اما سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات مسئول در این زمینه نیز می‌توانند با توجه به در اختیار داشتن امکان تدارکات و برنامه‌ریزی، زمینه مشارکت بیشتر افراد را در این‌گونه فعالیت‌های خیرخواهانه فراهم کنند. به همین منظور در ادامه اطلاعاتی از برنامه‌های سازمان بهزیستی، مؤسسه محک، سازمان انتقال خون و آسایشگاه کهریزک جهت اطلاع علاقه‌مندان به مشارکت در امور خیریه ارائه می‌شود.

محک

محک سازمانی مردمی است که از ابتدا با تکیه بر جلب مشارکت‌های مردمی و انواع کمک‌های انساندوستانه اعم از نقدی، کالا، خدمات و دانش فنی متولد شده و اداره می‌شود. گسترش روز افزون حمایت‌های محک از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها و افزایش نیاز به این حمایت‌ها لزوم توجه به بخش جلب مشارکت محک و اهداف انساندوستانه آن را بیشتر می‌کند.

از این رو این بخش برای تسهیل فرآیند اهدای کمک نیکوکاران به کودکان مبتلا به سرطان همواره تلاش می‌کند روش‌های مختلفی را برای اهدای کمک‌های مردمی به محک اتخاذ کند که می‌توان به افتتاح دفاتر در نقاط مختلف، ایجاد چرخه توزیع قلک و ایجاد سیستم‌های پرداخت الکترونیکی اشاره کرد.

محک امسال با شعار «تمام شکوفه‌های بهار، هدیه‌ای برای ذوق کودکی‌ات» به استقبال نوروز کودکان مبتلا به سرطان رفته است. محک از خیرین علاقه‌مند دعوت به عمل آورده تا با مشارکت در تأمین هزینه خرید لباس عید برای کودکان مبتلا به سرطان، بهاری نو را با شادی کودکی‌شان آغاز کنند.

خیرین می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های کمک به محک و مشارکت در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با شماره تلفن 23540 ـ 021 تماس بگیرند.

علاقه‌مندان به بازدید از محک و ملاقات با کودکان حاضر در این مرکز درمانی خیریه نیز می‌توانند برای انجام هماهنگی لازم با شماره 23501210 تماس بگیرند.

سازمان انتقال خون

در ایام نوروز که مردم بیشتر اوقات خود را در سفرهای شهری یا دید و بازدیدهای عید سپری می‌کنند زمان کمتری برای اهدای خون دارند و آمار اهدای خون در این ایام پایین می‌آید، اما از طرف دیگر به دلیل افزایش میزان مسافرت‌های بین شهری و بالا رفتن آمار تصادفات رانندگی مصرف خون و نیاز به فرآورده‌های خونی بالا می‌رود.

گرچه در همه ایام سال به خون نیاز است اما در این زمان شاید هیچ عیدی‌ای بهتر از یک کیسه خون نباشد که می‌تواند یک بیمار را در ایام تعطیلات عید به آغوش خانواده بازگرداند.

پایگاه‌های اهدای خون در تمام ایام تعطیل فعالند و اهداکنندگان می‌توانند برای اهدای خون به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

آسایشگاه کهریزک

آسایشگاه کهریزک نیز در ایام نوروز و از یکم فروردین تا سیزدهم این ماه امکان بازدید و ملاقات از مددجویان را از ساعت 9 تا 17 فراهم کرده است. شما تهرانی‌های علاقه‌مند می‌توانید با حضور خود در جمع سالمندان و معلولان این آسایشگاه، دقایقی شادی را برای آنان که شاید چشمانی به در دوخته شده در انتظار مهربانی‌های شما دارند، به ارمغان ببرید.

گفتنی است مددجویان این آسایشگاه لحظات سال تحویل را دور یک سفره هفت‌سین بزرگ و با چیدمانی جذاب جشن خواهند گرفت. امیدواریم این جشن با برنامه‌ریزی مدیریت آسایشگاه کهریزک و با اجرای برنامه‌های شاد و با حضور ملاقات‌کنندگان بتواند لحظاتی زیبا را برای ساکنان آسایشگاه رقم بزند.

سازمان بهزیستی

به گفته محمد نصیری، رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در اغلب مراکز شبانه‌روزی این سازمان در لحظه تحویل سال جشن نوروز بر پا خواهد شد و علاوه بر خیرین مرتبط با این مراکز که با دعوت قبلی در این جشن‌ها حضور خواهند داشت، عموم علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در مراکز سالمندان و مراکز نگهداری معلولان در لحظه تحویل سال در کنار این عزیزان باشند.

مردم برای پرداخت کمک‌های نقدی افراد دارای سیمکارت اپراتور همراه اول می‌توانند با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره 8811 و افراد دارای سیمکارت اپراتور ایرانسل با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره 8111 می‌توانند برای این منظور اقدام کنند.

در این روش افراد با راهنمایی‌ای که از طریق پیامک دریافت می‌کنند می‌توانند مبالغ دو تا ده هزار تومان از محل شارژ اعتباری خود یا از طریق افزوده شدن این مبلغ به قبض تلفن همراه‌شان به سازمان بهزیستی کمک کنند.

علاوه بر روش‌های فوق علاقه‌مندان به مشارکت در امور خیریه از طریق سازمان بهزیستی می‌توانند به پایگاه اینترنتی این سازمان و همچنین پایگاه‌های اینترنتی بانک‌های ملت و تجارت مراجعه کرده و با استفاده از درگاه‌های اینترنتی طراحی شده در این پایگاه‌ها کمک‌های نقدی خود را پرداخت کنند.

سید مهدی موسوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها