ناگفته‌هایی از فواید شنا برای سلامتی

شنا کنید تا سالم بمانید

جام جم سرا:‌ با شنیدن شنا ناخودآگاه فصل تابستان به ذهن متبادر می‌شود. مطمئنا فصل تابستان را می‌توان بهترین زمان برای انجام ورزش، تفریح، استراحت و سپردن بدن به آب دانست؛ اما در دیگر فصل‌ها نیز می‌توان از فواید بی‌نظیر آب و شنا بهره‌مند شد.
کد خبر: ۷۸۲۱۲۰
شنا کنید تا سالم بمانید

روزنامه فیگارو دیدگاه‌های دکتر استفان کاسکوا، پزشک ورزشی را درباره فواید و آثار مثبت شنا بر سلامت جویا شده و آن را به این ترتیب منعکس کرده است.

شنا، کنترل وزن را آسان می‌کند

‌هنگام ورزش مصرف کالری بیشتر از زمان استراحت است؛ این فعالیت جسمی از هر نوعی که باشد، کالری بسیاری می‌سوزانَد و سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش می‌دهد. اما یادآوری این نکته ضروری است که شنا به‌تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و چند کیلو وزن فرد را کاهش دهد. رعایت رژیم غذایی سالم، کم‌کالری و متعادل نیز باید به کمک این ورزش بیاید.

شنا و رهایی از ورم و پاهای سنگین

علاوه بر مصرف انرژی در شنا، ضربه‌هایی که آب به بدن وارد می‌کند نیز به سرعت بدن را شکل می‌دهد و جریان خون را تحریک می‌کند. اگر افراد منظم شنا کنند، بالاتنه‌شان بسیار خوش‌شکل خواهد شد. متخصصان توصیه می‌کنند که در یک برنامه کاهش وزن، توجه ویژه‌ای به شنا خصوصا شنای پروانه شود. از سوی دیگر، شنا یکی از بهترین ورزش‌هایی است که گردش خون را بهبود می‌بخشد. دکتر کاسکوا درباره تاثیر شنا بر درد پا می‌گوید: «شنا به واسطه تناوب انقباض و انبساط ماهیچه‌ها باعث پمپاژ خون در پا می‌شود. شنا برای کسانی که مرتب احساس سنگینی در پا دارند یا به مشکلات عروقی مبتلایند، بسیار مفید است. آب باعث تحریک گردش خون می‌شود و برای برجستگی‌ها و اعضای حساس، نقش ماساژ را ایفا می‌کند.»

کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2

یکی دیگر از فواید شنا کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع‌2 است. احتمال ابتلا به این عارضه که در اکثر موارد به دلیل اضافه‌وزن شدید یا کمبود فعالیت‌های جسمی روی می‌دهد، با کمک شنا به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد؛ البته رعایت اصول تغذیه‌ای نیز در این زمینه نقش مکمل دارد.

یک ضداسترس طبیعی

شنا اغلب لحظات مفرح و لذت‌بخشی برای ورزشکاران فراهم می‌کند. این ورزش باعث تغییر روحیه، آرامش و به فراموشی سپردن تمام اضطراب‌های روزانه می‌شود. به طور خلاصه، شنا به فرد کمک می‌کند‌ ذهن و روح خود را از تمام فشارها و ناملایمات تخلیه کند.

افزایش اعتمادبه‌نفس و مدیریت استرس

فایده دیگر شنا، بهبود خلق‌وخوست. شنا مانند دیگر ورزش‌ها باعث ترشح آندورفین و تولید نشاط می‌شود. دکتر کاسکوا در نهایت به این نکته اشاره می‌کند که: «محیط آب یادآور وضع درون رحم مادر است و این خاطره یک بازگشت واقعی به ریشه‌هاست. در آب، ما راحت‌تر از روی زمین انرژی مصرف می‌کنیم. در نتیجه افزایش مصرف انرژی و انجام فعالیت‌های جسمی، کیفیت خواب نیز مطلوب‌تر خواهد شد.»

شنا عوارض جانبی بسیار اندکی دارد

زمانی که افراد با شیوه‌های صحیح (جایگزینی روش‌های مختلف شنا) به شنا بپردازند، دچار هیچ‌گونه دردی نخواهند شد. اگر بتوان در تمام فصول سال شنا کرد، بی‌شک بسیار مطلوب است؛ وگرنه تابستان بهترین فصل برای شناست. تعطیلات نیز فرصت بسیار مناسبی برای شنا در استخر یا دریاست.

اثربخشی شنا در کنار دیگر ورزش‌ها

با تمام این اوصاف و به‌رغم آنچه گفته می‌شود، شنا به‌تنهایی نمی‌تواند باعث تناسب اندام و حفظ شادابی شود. بنابراین دیگر فعالیت‌های جسمی مانند پیاده‌روی یا دو نیز باید به آن اضافه شود.‌ دکتر کاسکوا خاطرنشان می‌کند: «شنا باعث کار حداکثری ماهیچه‌ها نمی‌شود. زیرا در آب، بدن زیر فشار وزن قرار ندارد. علاوه بر این، شنا بر تراکم استخوان بی‌تاثیر است. جالب است بدانید که تراکم استخوان شناگران حرفه‌ای از حد معمول پایین‌تر است. زیرا آنها در آب با کم‌وزنی مواجه می‌شوند. از سوی دیگر، شنا برای تسکین دردهای کمری کفایت نمی‌کند؛ بنابراین به محض این‌که دردها کاهش یافت، باید دیگر ورزش‌هایی که ماهیچه‌ها را نیز تقویت می‌کند در اولویت قرار گیرد.»

در هر سن‌وسالی می‌توان شنا کرد

شنا بهترین امکان برای دستیابی به تناسب اندام است. این ورزش تمام ماهیچه‌ها را محکم و کشیده می‌کند و به آنها ظاهر مناسبی می‌بخشد. دکتر کاسکوا در این باره می‌گوید: «شنا فعالیت استقامتی بی‌نظیری است که برای شکل‌دادن به بدن بسیار مناسب است. وقتی شناگر به حالت افقی در استخر یا دریا قرار می‌گیرد، تازگی و فشار آب حرکت خون در رگ‌های او را بهبود می‌بخشد. اما نباید تصور شود که با شناکردن می‌توان بیشتر از دیگر ورزش‌ها وزن کم کرد.» از سوی دیگر، در هر سن‌وسالی می‌توان از شنا به عنوان ورزش ایده‌آل و نشاط‌آور استفاده کرد.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی

در واقع شنا از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط به مشکلات قلبی ـ عروقی می‌کاهد. دکتر کاسکوا تصریح می‌کند: «این فعالیت استقامتی در مدت زمان متعادل می‌تواند گردش خون قلب را بهبود بخشد. شنا همزمان اعضای پایین‌تنه و بالاتنه را نیز به کار می‌گیرد.» همان‌طور که گفتیم، شنا برای دستگاه قلبی ـ عروقی بسیار مفید است و تعداد ضربان قلب هنگام استراحت و فشار خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه، شنای منظم توانایی و سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

شنا ماهیچه‌ها را به کار می‌اندازد

شنا قدرت و توانایی کمر و استخوان‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. دکتر کاسکوا می‌افزاید: «شنا ورزش بسیار مناسبی برای حفظ توانایی‌های مفاصل و کاهش احتمال ابتلا به آرتروز است. شنا به دلیل عدم فشار بر اسکلت، نیروی زیادی به آن وارد نمی‌کند. به همین دلیل بسیاری از افراد به شناکردن تمایل دارند و می‌خواهند از آن لذت ببرند. از سوی دیگر، این ورزش به دلیل برخورداری از حرکات جسمی متعدد تقریبا تمام ماهیچه‌های بدن را به کار می‌گیرد.» (جام جم سرا/ فیگارو/ مترجم: ندا فراهانی/ سیب، ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
نرم افزار موبایل
-
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
۰
۱
حیلی مفید بود
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
۰
۱
من اغلب توقات شنا میكنم. در واقع هر وقت مشكلی پیدا میكنم میرم استخر و تخت روی آب میخوابم. ارامشی میده كه هیچی جاشو نیگیره
نرم افزار موبایل
-
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
۰
۱
خوب بوذ
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها