سریال وایت چاپل برگرفته از زندگی زندانیان اداره پلیس لندن است

دوران ویکتوریا در لندن امروز

«وایت چاپل» یک مجموعه موفق انگلیسی است که با حال و هوای پررمز و راز و جنایتکارانه‌اش، یک اثر دلهره‌آور را به نمایش می‌گذارد. این سریال را که از شبکه چهار در حال پخش است، شرکت مستقل کارناوال فیلمز تهیه کرده است.
کد خبر: ۷۸۱۸۴۹
دوران ویکتوریا در لندن امروز

این شرکت در کارنامه هنری خود، تهیه‌کنندگی تعدادی از فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی پربیننده چند دهه اخیر را دارد. حال و هوای کلی وایت چاپل شبیه بقیه مجموعه‌های کارآگاهی موفق 50 سال اخیر تلویزیون انگلستان است.

به گفته منتقدان تلویزیونی دو قاره اروپا و آمریکا، هنرمندان تلویزیون انگلیس توانایی ویژه‌ای در خلق و تولید آثار ماندگاری در این ژانر پربیننده دارند. وایت چاپل هم تلاش کرده تا همان راهی را برود که بقیه مجموعه‌های موفق کارآگاهی رفته‌اند.

نام مجموعه وام‌گرفته از یک منطقه پررفت و آمد شهر لندن است که گروهی از کارآگاهان زبده در آن مشغول کار و فعالیت هستند. در این منطقه تعدادی جنایت عجیب و غریب رخ می‌دهد که تاریخ جرم و جنایت را تغییر می‌دهد و دوباره‌نویسی می‌کند.

به صورت طبیعی، کارآگاهان منطقه وایت چاپل با این جرم و جنایت‌ها درگیر شده و در تلاش برای حل رمز و راز مربوط آنها هستند. بن کورت و کارولین آی‌یی نویسندگان اصلی فیلمنامه اپیزودهای مختلف مجموعه هستند. دو فصل اول و دوم مجموعه را اس‌جی کلارسون و دیوید ایوانز کارگردانی کرده‌اند.

اولین فصل مجموعه اوایل فوریه 2009 از تلویزیون انگلستان پخش شد و ماجراجویی‌های هیجان‌آور آن، راه را برای تولید فصل‌های بعدی آن هموار کرد. در فصل اول، داستان قدیمی و معروف جک ریپر با حال و هوایی امروزی ارائه شده است.

فصل دوم مجموعه سپتامبر 2010 پخش شد و داستانی متفاوت را در معرض دید تماشاگران کنجکاو قرار داد. سومین فصل که سال 2012 روی آنتن رفت، با تغییراتی همراه بود. این بار شش اپیزود مجموعه به صورت سه داستان دو قسمتی پخش شد.

در همین سال شبکه تلویزیونی ITV ـ که تولید و پخش مجموعه را به عهده دارد ـ خبر تولید فصل چهارم آن را هم اعلام کرد. شش اپیزود این فصل هم با حال و هوا و داستان تازه‌ای وارد مرحله تولید و چند ماه قبل از تلویزیون انگلستان پخش شد.

در همان ایام بود که روپرت پنی جونز، بازیگر اصلی وایت چاپل خبر داد شبکه ITV قصد تولید فصل‌های بعدی آن را ندارد. پخش این خبر با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. گروه بزرگی از تماشاگران تلویزیونی اعلام کردند طرفدار تولید فصل‌های جدید این درام پررمز و راز دلهره‌آور هستند، اما هنوز معلوم نیست تولید فصل‌های تازه در دستور کار سازندگان آن قرار خواهد گرفت یا خیر. در کل تا به حال 18 اپیزود مجموعه در چهار فصل تولید و پخش شده است.

فیل دیویس و استیو پرنبرتون در کنار روپرت پنی جونز از بازیگران اصلی مجموعه هستند. پنی جونز در داستان مجموعه در نقش یک کارآگاه و مامور تحقیق زبده و زرنگ به نام جوزف چندلر بازی می‌کند.

ماجراهای مجموعه سال 2008 اتفاق می‌افتد و منطقه وایت چاپل نقش مهمی در رویدادهای آن دارد. به این ترتیب، این منطقه در پس زمینه ماجراهای مجموعه حضوری مهم و تعیین‌‌کننده دارد.

جوزف چندلر که به آموزش‌های امروزی اداره پلیس تکیه دارد با یکسری جرم و جنایت‌های عجیب و غریب روبه‌رو می‌شود. برخی از این جنایات به گونه‌ای است که حتی تصور انجام‌ آنها هم غیرممکن است.

چندلر با یک قاتل بی‌رحم روبه‌روست که در کارهای خود از جک ریپر قاتل کلاسیک الگو می‌گیرد. این مامور پلیس که به نوعی ضدقهرمان داستان هم به حساب می‌آید، برای پیدا کردن سرنخ‌هایی درباره قاتل از همکاری دو شخصیت دیگر هم بهره می‌گیرد. اولی مایلز نام دارد و یک آدم رسانه‌ای است. مایلز با اولین پرونده بزرگ جنایی‌کاری خود روبه‌رو بوده و این در حالی است که در آستانه بازنشستگی قرار دارد. ادوارد بوچان همکار دوم چندلر در این ماجراجویی هیجان‌انگیز است.

سازندگان مجموعه در ابتدای تولید آن اعلام کردند نام تعدادی از شخصیت‌های آن برگرفته از قربانیان و مظنونان واقعی در پرونده‌های جنایی اداره پلیس لندن است. کل صحنه‌های مجموعه در منطقه وست‌اند شهر لندن فیلمبرداری شد. این منطقه به خاطر مکان‌های بزرگ و قدیمی تئاتری خود معروف است.

با این حال در اپیزودهای مختلف مجموعه اشاره‌ای به این محل نمی‌شود. گروه سازنده وایت چاپل اکثر صحنه‌های آن را در تاریکی شب و بین ساعات 11 شب تا 4 صبح فیلمبرداری کردند. دلیل اصلی، خلق یک فضای سرد و تیره در ارتباط با مضمون محوری مجموعه بود. نکته جالب در این رابطه، خلوتی مکان‌های فیلمبرداری و راحتی کار گروه سازنده آن بود! دیو آتکینز، بازیگر مطرح تلویزیون انگلستان قرار بود یکی از نقش‌های مهم مجموعه را بازی کند، اما مرگ او مدتی قبل از شروع کار فیلمبرداری باعث شد تا بازیگر دیگری جایگزین او شود.

سازندگان مجموعه در زمان تولید آن روی این نکته تاکید کردند که درام جنایتکارانه آنها قصد دارد برداشتی مدرن از ژانر کارآگاهی باشد و آن را وارد یک دنیا و مرحله تازه کند. آنها فضای دوران ویکتوریایی قرن نوزدهم را با شهر لندن معاصر ادغام کردند.

منتقدان تلویزیونی در نقدهای خود به این مساله اشاره کردند که انجام چنین کاری اصلا ساده نبوده است. در عین حال، طنز و شوخ‌طبعی سیاه موجود در مجموعه ـ که باعث اتحاد بین سه شخصیت اصلی ماجرا می‌شود ـ هم مورد توجه این گروه از منتقدان قرار گرفت. اولین اپیزود وایت چاپل حدود 13 میلیون تماشاچی در انگلستان داشت و با نقدهای مثبت منتقدان همراه شد. وایت چاپل در زمان پخش خود یکی از موفق‌ترین و پربیننده‌ترین مجموعه‌های کارآگاهی و اکشن تلویزیون انگلستان بود.

تی‌وی‌گاید / مترجم: کیکاووس زیاری/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها