تبریک مجلس به ملت مقاوم یمن

لاریجانی: حیثیت عربستان بر باد رفت

رئیس‌مجلس نامه اخیر سناتورهای آمریکایی را کار غلطی خواند که ایران از آن تأسی نمی‌کند

لاریجانی: توافق خوب هسته‌ای مورد حمایت مجلس است

نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در حالی برگزار شد که همزمان با مذاکرات لوزان، علی لاریجانی تاکید کرد: اگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یک توافق خوب داشته باشد قطعا مورد حمایت مجلس خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۱۱۷۹

به ‌گزارش جام‌جم، سوالات دیروز خبرنگاران در این نشست را موضوعات متنوعی چون دسته‌بندی‌های انتخاباتی، پرونده فساد اقتصادی، قوانین مجلس، نظارت پارلمانی بر دولت، مذاکرات هسته‌ای و جایگاه منطقه‌ای ایران تشکیل می‌داد و لاریجانی به پرسش‌های خبرنگارانی که در این نشست فرصت طرح سوالات خود را یافتند، به اختصار پاسخ گفت.

اراده مجلس بر حمایت از مذاکرات است

لاریجانی در این نشست درباره موضع مجلس در قبال مذاکرات هسته‌ای گفت: اراده نمایندگان مجلس بر این است که مذاکرات حرکت رو به جلو داشته باشد، البته نظرات نمایندگان مختلف و گوناگون است. اما برآیند نظر مجلس، حمایت از مذاکره است. چارچوب‌هایی را رهبری برای مذاکرات مشخص کرده‌اند که امیدواریم در همین چارچوب، کارها پیش رود. وی همچنین تصریح کرد: یکی از بخش‌های نظارتی مجلس، نظارت بر مذاکرات است. بنابراین در کنار رویکرد حمایتی، نظارت بر مذاکرات هم خواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نیاز به تصویب توافق احتمالی ایران و 1+5 در مجلس نیز بیان کرد: ساختار قانون اساسی ایران، ویژه است و گاهی قضاوت‌ها با ذهنیت‌هایی که غالبا از بیرون اعمال می‌شود، صورت می‌گیرد؛ ما می‌دانیم کجا لازم است کاری را انجام دهیم. اگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یک توافق خوب داشته باشد قطعا مورد حمایت مجلس خواهد بود.

لاریجانی درباره نامه اعضای کنگره و تلاش برای تحریک تندروهای داخلی نیز یادآور شد: این اظهارات از واقعیت دور است. مبارزات جناحی آمریکا از این جنس است و چارچوب ندارد. وی اقدام سناتورهای آمریکایی در نامه‌نگاری با مقامات کشورمان را ناپخته ارزیابی کرد و گفت: آنها کار غلطی انجام دادند و این باعث نمی‌شود که ما از آنها تأسی کنیم و نباید انتظار داشت این کار غلط از سوی ایران تقلید شود.

نماینده مردم قم در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ایران با لغو تحریم‌ها پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت، اظهار کرد: بحث نظارت‌های بیشتر از NPT در مذاکرات مطرح است، اما شرایطی دارد. بر اساس مصوبه مجلس، اجرای پروتکل الحاقی منوط به این است که تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل لغو شده باشد. اگر طرف غربی بخواهد موافقتی انجام پذیرد، باید تحریم‌های شورای امنیت لغو شود. لاریجانی با این حال گفت: اگر به توافق جامع هم دست پیدا نکنیم، دنیا به آخر نمی‌رسد. همین الان هم توافق نکرده‌ایم و کارمان را ادامه می‌دهیم. وی البته این را هم افزود که «اگر این توافق صورت بگیرد که هم برای ایران و هم منطقه مفید است و اگر هم نشود ما کار خود را ادامه خواهیم داد.» وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا توافق هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد؟ گفت: علی‌القاعده در نظام جمهوری اسلامی پرونده‌هایی که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است، به دلیل آن‌که ماذون از طرف رهبر معظم انقلاب است بنابراین قابلیت این را دارد که پرونده‌ها را جلو ببرد و ما مشکلی از جنس آنچه که در آمریکا به وجود آمده است، نداریم و با همفکری مسائل را دنبال می‌کنیم و این مساله نیز تحت نظارت رهبری قرار دارد.

اظهارنظر لاریجانی درباره حوادث قم و شیراز

لاریجانی در بخشی دیگر از این نشست خبری، به پرسش‌هایی درباره ماجرای اخیر شیراز نیز پرداخت و گفت: این‌گونه رفتارها به‌هیچ‌وجه قابل قبول برای کشور نیست و نظامی که مردم‌سالاری و آزادی بیان یکی از ارکان آن است، افراد باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند. بنابراین این‌گونه اقدامات کار صحیحی نیست و به کشور لطمه می‌زند. وی افزود: امیدوارم دستگاه‌های نظارتی برخورد قاطع با عوامل چنین حوادثی داشته باشند همچنان که هم مقامات قضایی و هم رئیس‌جمهور نیز دستورات لازم را برای پیگیری این حادثه داده‌اند.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص پیگیری حادثه قم توسط ریاست مجلس هم عنوان کرد: پیگیری‌هایی شده، اما این‌که واقعا بررسی دقیقی صورت گرفته باشد، بعید می‌دانم. رئیس مجلس با تاکید بر این‌که پیگیر موضوع نیستم، خطاب به خبرنگاری که پیگیری نکردن حادثه قم را علت اصلی حادثه شیراز می‌دانست، یادآور شد: هر بخشی مسئولیتی دارد و من مسئول این موضوع نیستم.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره ممنوع‌الخروج و ممنوع‌التصویر بودن رئیس دولت اصلاحات و این که آیا این مساله قانونی است یا خیر نیز اظهار کرد: حتما این مساله سیر قانونی دارد و این قبیل مسائل نیز باید از مسیر خودش و به نحو سنجیده‌ای انجام شود.

مبارزه با فساد، نیازمند سازوکاری شفاف‌تر

لاریجانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ارزیابی وی از عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: جلسات این ستاد مرتب‌تر از دولت قبل تشکیل می‌شود، اما سوال این است که با این روش آیا مبارزه با فساد به طور دقیق انجام می‌شود یا خیر؟ به نظر من یک نوع نقصی وجود دارد و باید سازوکار شفاف‌تری تعریف شود.

وی افزود: شاید طرح مجلس برای تشکیل سازمان مبارزه با فساد بتواند به این مساله کمک کند.

وی تصریح کرد: این مطالبی هم که در رسانه‌ها گفته می‌شود حتما نقص دارد و در جریان مبارزه با فساد اخلال ایجاد می‌کند و فایده‌ای هم برای افکار عمومی ندارد؛ قدری شما رسانه‌ها باید نهی کنید از این‌که هر خبری به بهانه این‌که صید خبر شده است، اعلام شود. در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری از برخی «بگم‌بگم»ها در زمینه مفاسد اقتصادی و سیاسی پرسید که لاریجانی توضیح داد: البته «بگم‌بگم»ها از قبل شروع شده بود و طرفین از این مساله استفاده می‌کردندو باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اگر مساله مبارزه با مفاسد اقتصادی به سمت کشمکش‌های سیاسی کشیده شود، راه به جایی نمی‌بریم. نماینده قم تاکید کرد: رسانه‌ها باید این موضوع را به سمتی سوق دهند که تبدیل به یک اراده ملی برای مبارزه با فساد شود.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی در مورد اسامی ادعایی ۱۷۰نفر از نمایندگان مجلس مبنی بر دریافت پول از محمدرضا رحیمی گفت: وقتی که کسی ادعایی می‌کند، نباید آن‌قدر دستاویز قرار بگیرد. البته قوه قضاییه دارد این موضوع را بررسی می‌کند و باید منتظر نتیجه بررسی‌های قوه قضاییه باشیم. رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری که محور پرسش‌هایش طرح مسائلی مانند پول کثیف و پول به نمایندگان برای تبلیغات بود، درباره بعد نظارتی مجلس و تقویت آن گفت: من بارها عنوان کردم این مسائلی که مطرح می‌کنند اگر اسنادی از آنها وجود دارد، باید به قوه قضاییه ارائه شود تا پیگیری‌ها صورت گیرد.

از کار تشکیلاتی در سیاست حمایت می‌کنم

لاریجانی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره شرکت وی در ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات سال آینده و تشکیل حزبی از جانب نزدیکان او، اظهار کرد: قدری زود است که درباره این مسائل صحبت و قضاوت روشنی شود، اما از کارهایی که تشکیلاتی باشد برای ساماندهی فضای سیاسی کشور حمایت می‌کنم و آن را مفید می‌دانم چون دموکراسی باید ساختار تشکیلاتی داشته باشد. نماینده قم ادامه داد: هر جریانی که تلاش می‌کند تا به طور سازمان‌یافته‌تر در عرصه سیاسی عمل کند، من به آن کمک می‌کنم و آن را برای کشور مفید می‌دانم.

لاریجانی در رابطه با آینده آرایش سیاسی مجلس گفت: شرایط آینده به رفتارها بستگی دارد؛ رفتارها هر چقدر سنجیده‌تر و معقول‌تر باشد وضع بهتر خواهد بود و در عین حال آنچه که باید برای ما مهم باشد این است که این سازوکارها و رفت و آمدها منجر به بهبود اقتصاد و بویژه رونق تولید شود و دیگر مسائل فرع بر آن است.

حضور وزرا در مجلس مثبت است، نه منفی

لاریجانی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره افزایش احضار و اخطار به وزرا در این مجلس نسبت به دولت گذشته گفت: حضور وزرا در مجلس را باید یک نکته مثبت دانست و نه منفی؛ این‌که وزرا در یک ساختار دموکراتیک در مجلس حاضر شوند و مسائل خودشان را حل کنند، برای کشور مفید است.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز همین‌طور بوده و این مناسبات جریان داشته است؛ تذکرات نمایندگان نیز خیرخواهانه است، چون نمایندگان مردم بیشترین ارتباط را با مردم دارند و مشکلات آنها را بیان می‌کنند و در رابطه با حجم سوالات از وزرا نیز من شرایط ویژه‌ای مشاهده نمی‌کنم.

تدوین برنامه ششم، مهم‌ترین کار سال آینده مجلس

رئیس مجلس در ادامه نشست، در پاسخ به پرسشی در رابطه با برنامه مجلس در سال آینده برای اجرایی شدن قوانین مصوب در سال ۹۳ بویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: مهم‌ترین کاری که سال آینده برعهده مجلس و دولت است، تدوین برنامه ششم توسعه است که می‌تواند چارچوب خوبی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه کند. لاریجانی با اشاره به ارائه پیش‌نویس برنامه ششم به مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: شاید در شش ماه اول سال آینده مجلس بتواند وارد بررسی برنامه ششم شود و پس از آن نیز بر اساس این برنامه بودجه سال ۹۵ را بررسی کند.

لاریجانی در ابتدای این نشست خبری نیز به بررسی عملکرد مجلس در سال 93 و نیز ویژگی بودجه ۹۴ پرداخت و مهم‌ترین شاخص برنامه بودجه سال آتی را کاهش وابستگی به فروش نفت دانست. او گفت: نقش نفت در بودجه به ۲۵درصد رسیده و این درحالی است که این درصد در سه سال گذشته حدود ۵۰درصد بود. او یادآور شد: ما امیدواریم با روند فعلی این وابستگی قطع شود و سرمایه‌گذاری‌ها به سمتی برود که بودجه جاری کشور نیاز به فروش نفت نداشته باشد.

وی با تشریح جزئیات بودجه 94، تصریح کرد: حداقل سقف اعتبارات عمرانی در این قانون ۳۰هزار میلیارد تومان تائید شده که با این میزان، رشد اقتصادی کشور در سال آینده حداقل ۲درصد و رشد سرمایه‌گذاری ۴درصد و نرخ تورم ۱۴درصد خواهد بود. وی افزود: در رابطه با قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مواردی مشخص شد که به بخش‌های تولیدی لطمه نخورد؛ بر این اساس 5200 میلیارد تومان به بخش تولید و حمل‌ونقل و بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص یافت و ۱۳۰۰میلیارد تومان نیز برای تسهیلات مسکن بویژه برای زوج‌های جوان در نظر گرفته شد. وی ادامه داد: همچنین ۱۳۰میلیارد تومان به سازمان فنی و حرفه‌ای اختصاص یافت تا برای اشتغال روستاییان هزینه شود و 4000 میلیارد تومان نیز برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در نظر گرفته شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این 4800 میلیارد تومان از درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص یافت و در حوزه پرداخت‌های نقدی نیز مطابق روال گذشته عمل می‌شود اما تاکید شد که دولت به تشخیص خود پردرآمدها را از دریافت یارانه حذف کند.

وی اضافه کرد: 2 درصد از درآمد شرکت‌های دولتی و بانک‌ها نیز برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده که البته کامل نیست، زیرا نیازهای آموزش و پرورش بسیار گسترده است اما برای این مبلغ و بودجه این وزارتخانه، ۲۰۰میلیارد تومان از هزینه وصول کالاهای قاچاق نیز به این وزارتخانه اختصاص یافت و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به موضوع گرمایش مدارس اختصاص یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها