گفت‌و‌گویی متفاوت با دکتر محمدجواد ظریف

فرزندانم ایران هستند الحمدلله!

مرور اتفاقات سیاسی سال

7 چهره خبر ساز

سالی که گذشت، سال برخی چهره‌ها بود. آنها که گاه جای خالی‌شان را باید بزرگانی دیگر پر می‌کردند یا با فعالیت‌هایشان در راستای منافع کشورمان خبرساز شدند.
کد خبر: ۷۸۱۰۹۸
7  چهره خبر ساز

البته سال 93 نیز مانند هر سال دیگری چهره‌های مثبت و منفی خود را داشت و کم نبودند آنها که به‌واسطه اقدامات منفی یا برخوردهایی که با آنها شد در صدر خبرها جای گرفتند، چهره هایی که صدور حکم حبس برای برخی از آنها پیامی آشکار درباره برخورد جدی با فساد در دل داشت .

هر چه بود، هفت چهره سیاسی منتخب سال 93 را می‌توان این‌گونه برشمرد:

آیت‌الله مهدوی‌کنی

آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری، امسال پس از مراسم سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب دچار ناراحتی قلبی شد و سپس به کمایی طولانی‌مدت رفت تا سرانجام پس از تلاش‌‌های فراوان برای بهبود وی، درگذشت او در بیست و نهم مهر 1393 مردم را سوگوار کند. جانشین او در سمت مهم ریاست مجلس خبرگان، آیت‌الله محمد یزدی شد که در یک انتخابات خبرساز، آرای بیشتری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دست آورد و جانشین دیگرش در مقام دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز آیت‌الله موحدی کرمانی شد که ایفای نقش او در انتخابات آینده مجلس می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

سردار سلیمانی

سردار سلیمانی بی‌تردید مهم‌ترین چهره خاورمیانه در سال 93 است. این را نه فقط رسانه‌های ایرانی یا حتی عراقی و سوری که نشریات مهم بین‌المللی می‌گویند. سردار سلیمانی کسی است که حضورش در کنار ارتش و نیروهای مردمی در عراق و سوریه با لباس شخصی، هراس بر دل تروریست‌ها انداخته و شاید به همین خاطر است که او را پرنفوذ‌ترین چهره منطقه لقب داده‌اند.

با توجه به پیروزی‌های به‌دست آمده علیه تروریست‌های داعش در خاورمیانه باید منتظر ماند و دید منطقه‌ای که سردار سلیمانی در حال مهندسی اوضاع نابسامان آن است، چگونه می‌تواند بار دیگر ثبات را به چشم خود ببیند.

محمدجواد ظریف

ظریف امسال هر تلاشی که می‌توانست کرد تا مذاکرات هسته‌ای را پیش ببرد و حتی دو بار تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات هم او را ناامید نکرد. هفته‌ای نبود که وزیر امور خارجه کشورمان در حال مذاکره درباره پرونده هسته‌ای در ایران و اروپا و حتی آمریکا نباشد. او برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها، نقدها از پیاده‌روی با همتای آمریکایی‌اش را به جان خرید و از حضور در جمع منتقدان نیز نهراسید، هرچند باید دید مذاکراتی که او در تمام سال دنبال کرد، در نهایت می‌تواند پایانی بر یک دهه گفت‌وگو باشد؟

کاترین اشتون

کاترین اشتون، مسئول هماهنگی سیاست خارجی اروپا هم به جمع دیپلمات‌هایی پیوست که نتوانستند تا پایان مذاکرات هسته‌ای، در ترکیب تیم‌های مذاکره‌کننده باقی بمانند. پیش از این خاویر سولانا نیز که در همین مقام در گفت‌وگوهای هسته‌ای نقش‌آفرین بود، در به پایان رساندن مذاکرات ناکام ماند تا کاترین اشتون در صدر تیم‌های مذاکره‌کننده 1+5 مذاکرات را پی بگیرد، ولی او بازنشسته شد و پرونده مذاکرات بسته نشد! کاترین اشتون چنان در ایران مشهور شد که ایرانی‌ها حتی برایش لطیفه‌سازی هم می‌کردند! حالا همه منتظرند ببینند آیا در دوره‌ای که اتحادیه اروپا دیگر در صدر میز مذاکره جایی ندارد و وزرای خارجه ایران و آمریکا مستقیم و بی‌نیاز از واسطه‌ای اروپایی وارد گفت‌وگو شده‌اند، می‌شود به پایان ماراتن هسته‌ای امیدوار بود؟

علی یونسی

«اکنون عراق نه‌فقط حوزه تمدنی و تحت نفوذ ماست، بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست». اینها بخشی از اظهارات علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور در یک همایش است که صدای داخلی‌ها و خارجی‌ها را درآورد. عراق نگران این سخنان شد و نمایندگان مجلس هم به روحانی نامه نوشتند که دستیارش را به‌دلیل بیان صحبت‌هایی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزد، تغییر دهد.هر چند سخنگوی وزارت خارجه گفت که اظهارات یونسی بد ترجمه شده و خود او هم صحبت‌هایش را تصحیح کرد، ولی اگر نگاهی به برخی اظهارات سابق یونسی بیندازیم، می‌بینیم که شاید خبرساز شدن او در آخرین روزهای سال معنادار بوده باشد.

محمدرضا رحیمی

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار برای تعیین تکلیف پرونده «م.ر» مشهور، حکم معاون اول احمدی‌نژاد اعلام شد و او در زمستان امسال برای گذراندن دوره پنج‌ساله حبس خود به دلیل تخلف مالی، راهی زندان شد. رحیمی البته پیش از رفتن به زندان نامه‌ای به رئیس سابق خود، محمود احمدی‌نژاد که از همه اتهامات معاون اولش تبری جسته بود، نوشت که این نامه نیز با بازتاب بسیار گسترده‌ای همراه بود.

مهدی هاشمی

فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بی‌تردید مشهورترین آقازاده‌ای است که پرونده‌هایی درباره او مطرح است؛ از داستان پرحاشیه استات‌اویل و کرسنت گرفته تا اتهامات امنیتی در رابطه با حوادث سال 88.

امسال پس از مدت‌ها حرف و حدیث، سرانجام به پرونده مهدی هاشمی رسیدگی شد و گرچه در آستانه صدور حکم او، بسیاری نگران اعمال فشارهای سیاسی بر دستگاه قضا بودند، اما صدور حکم برای مهدی هاشمی می‌تواند نشان از تاثیرپذیر نبودن دادگاه از فشارهای احتمالی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها