در انقراض سمندر ایران شریک نشوید

ممنوعه‌هایی که به سفره هفت سین راه می‌یابند

جام جم سرا: در کنار قرآن کریم، آینه، شمع و سمنو، سنجد، سبزه، سرکه، سماق، سیب سرخ، سیر و سنبل و سکه از عناصر مهم و اصلی یک سفره هفت سین ایرانی است. شاهنامه، برنج، تخم مرغ رنگی، اسفند، نارنج و... نیز هر یک بنا به مفاهیم خود و باور‌های مردم در کنار هفت سین قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۷۸۰۵۳۳
ممنوعه‌هایی که به سفره هفت سین راه می‌یابند

در این میان، ماهی قرمز هم از فرهنگ‌های دیگری از گذشته‌های دور وارد هفت‌سین ایرانی شده و جای خودش را باز کرده است. هر کدام از نماد‌های هفت‌سین معنی و مفهوم خود را دارد؛ مثلا سبزه نماد شادابی و طراوت است، سنجد نماد عشق و دلباختگی، تخم مرغ نماد باروری است. اما چند سالی است عناصر دیگری هم وارد هفت‌سین شده‌ که نه معنی و مفهومی از هفت سین و تاریخچه‌اش دارد و نه خرید و نگهداری آن‌ها کار درستی است.

در روز‌های پایانی سال و همزمان با فروش عناصر هفت‌سین، در کنار ماهی قرمز، انواع مار آبی، لاک پشت و دوزیستی به نام «سمندر» به فروش می‌رسد. سمندر‌ها که با نام سمندر امپراطور شناخته می‌شود، یکی از هفت گونه سمندر ایرانی است که زیستگاه و محل اصلی زندگی‌اش در جنوب استان لرستان و شمال استان خوزستان است.
این جانور کوچک و زیبا، در رتبه اول فهرست ممنوعه‌ها قرار می‌گیرد. سمندر، دارای سری کوچک، چشمانی سیاه و برآمده روی سر است. سطح زیرین بدنش به رنگ نارنجی متمایل به قرمز و سطح پشتی، زمینه سیاه براق و لکه‌های نارنجی همراه با خال‌های سفید و لکه‌های سیاه و سفید خال مانند روی دم و پا‌هاست که رنگ نارنجی با آن مخلوط شده است. سمندر‌ها به خاطر تعداد کم در طبیعت و صید و شکار توسط انسان، به ویژه در نوروز، در خطر نابودی و انقراض قرار گرفته‌اند و از جمعیت آن‌ها به‌شدت کاسته شده است. از طرفی این جانور به‌شدت متکی به محیط زندگی خود است و قدرت بقا در محیط‌های دیگر را ندارد. بنابراین باید از صید، فروش و نگهداری آن‌ها خودداری کرد.

مار آبی و لاک پشت برکه‌ای، وسط شهر چه می‌کند؟

از دیگر ممنوعه‌های هفت سین می‌توان به مار آبی و لاک پشت برکه‌ای اشاره کرد که در این روز‌ها متاسفانه در بازار‌ها براحتی خرید و فروش می‌شود. این جانوران نیز به این خاطر که حیوانات غیر شهری هستند و باید در محیط‌های طبیعی خود زندگی کنند، پس به اسارت در آوردن آن‌ها کار درستی نیست و بهترین کار، صرف نظر کردن از خرید و نگهداری‌شان است.
ما حیوانات را دوست داریم و باید به آن‌ها محبت کنیم، ولی این به این معنی نیست که آن‌ها را از زیستگاه‌شان جدا کنیم و به خانه بیاوریم و موجب آزار و به خطر افتادن نسل آن‌ها شویم.

لاک پشت گوش قرمز را چه به هفت‌سین؟

آخرین ممنوعه فهرست هفت‌سین مربوط به یک گونه وارداتی به نام لاک پشت گوش قرمز است که متاسفانه بسیاری از مردم پس از خریدن آن، چون دانش یا توان نگهداری‌اش را ندارند، آن را به برکه‌ها و دریاچه‌های اطراف شهر‌ها برده و‌‌ رها می‌کنند. این کار خطرات جدی برای حیات وحش بومی مناطق به‌وجود آورده است.
لاک پشت گوش قرمز، از لاک پشت‌های آب شیرین و بومی رودخانه می‌سی سی پی در آمریکای جنوبی است. وجود لکه قرمز رنگ مشخص در پشت چشم‌ها، در دو طرف صورت، باعث شده براحتی از سایر لاک‌پشت‌های برکه‌ای ایرانی قابل تشخیص باشد. باید از خرید و نگهداری این نوع لاک‌پشت وارداتی هم خودداری کنیم و هرگز آن‌ها رادر محیط‌های طبیعی‌‌ رها نکنیم.

لطفاً نخرید، این تنها راه است

سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری چند تشکل زیست محیطی مردمی، در روز‌های پایانی سال با خرید و فروش این جانوران برخورد و متخلفان را جریمه می‌کند، اما باز، هر سال، شاهد خرید و فروش این گونه‌های با ارزش هستیم. تنها راه جلوگیری از این اتفاق، نخریدن است. لطفا این حیوانات را نخرید. (پیام احتسابیان/ایران جوان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها