سرافراز در پشت صحنه سریال «معمای شاه»:

معمای شاه روایت بی‌نقصی از انقلاب دارد

محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما که شامگاه پنجشنبه گذشته از پشت صحنه سریال «معمای شاه» در موزه ظروف کاخ سعدآباد بازدید کرد، درباره این سریال گفت: این اثر تاریخ صحیح و بی‌نقصی از انقلاب اسلامی را روایت می‌کند.
کد خبر: ۷۷۹۹۳۳

به گزارش جام‌جم، سرافراز را در این دیدار علی‌اصغر پورمحمدی معاون سیما، علی احسانی مدیر شبکه یک و داوود نعمتی، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما همراهی‌می‌کردند.

سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی نگاهی دارد به زندگی خاندان پهلوی و در آن مجموعه‌ای از بازیگران نام‌آشنا به ایفای نقش می‌پردازند.

محمدرضا ورزی در ابتدای دیدار سرافراز از پشت صحنه معمای شاه ضمن خوشامدگویی به رئیس رسانه ملی تعدادی از بازیگران حاضر از جمله داریوش کاردان در نقش امیرعباس هویدا، رامبد شکرآبی در نقش ارنست پرون، جعفر دهقان در نقش رضاشاه، بهزاد خداویسی در نقش پرویز ثابتی، امیریل ارجمند در نقش دکتر محمود وزیری و علی دهکردی در نقش آیت‌الله سیدمحمود طالقانی را معرفی کرد.

در این سریال حسین نورعلی نقش جوانی‌های محمدرضاشاه پهلوی را بازی می‌کند و امیر مهدی‌کیا شاه مخلوع ایران در سال‌های 1349 تا 1359 را به تصویر می‌کشد. از نکات قابل توجه دیگر حضور سیدمهدی طالقانی، فرزند آیت‌الله طالقانی در این مراسم بود.

کارگردان معمای شاه درباره نقش‌آفرینی علی دهکردی در این سریال گفت: اولین تست گریم روی صورت دهکردی در حضور فرزند آیت‌الله طالقانی انجام شد و ایشان زمانی که نتیجه کار را دید، شوکه شد و دهکردی را در آغوش کشید و به او گفت که شما کاری کردید تا بعد از 30 سال با پدرم دیدار کنم.

به گفته وی، به موازات بخش تاریخی سریال، در یک بخش داستانی و در قالب مناسبات یک خانواده سیر تحولات اجتماعی ایران در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بررسی می‌شود.

ورزی ادامه داد: تمام سعی‌مان بر این است که اگر شرایط مهیا باشد و همه چیز طبق برنامه پیش برود، در زمان مقرر از قسمت اول سریال رونمایی و به نسل چهارم انقلاب یک اثر نمایشی پژوهشی از دوران پهلوی دوم را ارائه کنیم.

وی خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: یکی از افتخارات من این است که کارم را با شما آغاز کردم. زمانی که بیست‌وسه ساله بودم، اولین کارم را در واحد برون‌مرزی سازمان به ریاست شما ساختم. شما آن زمان به نسل جوان اعتماد کردید و اجازه دادید جوانی چون من وارد عرصه فیلمسازی شود.

در ادامه رئیس رسانه ملی در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از سازندگان و عوامل سریال معمای شاه اظهار کرد: با آقای ورزی حدود 15 ـ 14 سال پیش آشنا شدم و او «سقوط‌شاه» را ساخت که در نوع خود بی‌نظیر بود.

سرافراز با تاکید بر این‌که سریال معمای شاه یک روایت درست از تاریخ انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی یک طرف مردم بودند و امام(ره) و طرف دیگر شاه‌و آمریکا.

معمای شاه بهترین کاری است که تا به امروز با محوریت تاریخ معاصر ایران ساخته شده و روایت صحیح و بی‌نقصی از انقلاب اسلامی دارد. گریم بازیگران هم بی‌نظیر است.

رونمایی از تست گریم مرحوم طالقانی

رئیس رسانه ملی سپس از تست گریم مرحوم آیت‌الله طالقانی رونمایی کرد. در ادامه یکی از سکانس‌های سریال با بازی حسین نورعلی و بهرنگ علوی در حضور سرافراز ضبط شد. سرافراز به همراه ورزی پشت مونیتور کارگردانی نشست و بازی بازیگران و ضبط سکانس را تماشا کرد.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی درباره سریال معمای شاه و روایت این مجموعه تاریخی گفت: اصل روایت صحیح از تاریخ انقلاب مهم‌ترین بخش این پروژه تاریخی است و این که شخصیت‌هایی که خلق شده‌اند کاملا شبیه به شخصیت‌های تاریخ هستند.

سرافراز درباره ثبات در سازمان صدا و سیما بیان کرد: تغییر تشکیلات انجام شده و مکمل‌هایی نیز وجود دارد که باید به انجام برسد، اما از نظر نیروی انسانی و مدیریتی به ثبات رسیده‌ایم.

وی درباره اولویت‌های کاری رسانه ملی توضیح داد: هم‌اکنون روی برنامه‌های نوروز متمرکز شده‌ایم. در این ایام چهار سریال پخش می‌شود که دو تا از آنها بعد از ایام فاطمیه به نمایش درخواهد آمد.

سرافراز تاکید کرد: تعداد زیادی از سریال‌های فاخر و خوب به صورت بالقوه آماده پخش هستند، اما باید بخشی از بودجه سازمان را به این سریال‌ها اختصاص داده و امکانات مالی خوبی را ایجاد کنیم تا این آثار آماده نمایش شوند.

رئیس رسانه ملی در خصوص انتقادهای حجت‌الله ایوبی مبنی بر این‌که هنوز آن حلقه دولت گذشته در صدا و سیما حاکم است، تصریح کرد: تفاوت‌هایی بین سینما و سریال‌سازی در تلویزیون وجود دارد و ما همان مقداری که در توانمان باشد، با سینمای ایران همکاری می‌کنیم.

سرافراز در پاسخ به این پرسش که رویکرد شما در خصوص استفاده از جوانان و جوانگرایی در صدا و سیما چگونه است، اظهار کرد: هم‌اکنون باید متناسب با وضعیت فعلی سازمان تصمیم‌گیری کرد. البته یک وقت است که ما از صفر شروع می‌کنیم، برای مثال شبکه‌ای مثل پرس‌تی‌وی که در آن از نیروهای جوان استفاده شد، اما در وضع فعلی افق ما و نگاه ما در آینده این است که با سیاست جانشین‌پروری جلو برویم و نیروهای جوانی که در حوزه کارهای هنری و رسانه‌ای فعالیت می‌کنند، به میدان بیایند و حتی بخش‌های مدیریتی را اداره کنند.

سرافراز در پاسخ به این سوال که با بدهی های سازمان صداوسیما در سال آینده چه خواهد کرد؟ گفت: چابک‌سازی جزو اهداف صداوسیماست. در تلاش هستیم تا بدهی‌ها را پرداخت کنیم و بتوانیم در آینده بدرستی از عهده وظایف سازمان صداو سیما برآییم.

ادامه معمای شاه

تولید مجموعه معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی از فروردین سال 91 شروع شد و تاکنون بیش از 70 درصد آن تصویربرداری شده است.

داستان این سریال تاریخی که حدود 650 بازیگر در آن ایفای نقش می‌کنند، در فاصله سال‌های 1315 تا 1359 در زمان پهلوی اول و دوم در سه مرحله روایت می‌شود؛ مرحله اول سال 1317، همزمان با بازگشت محمدرضا پهلوی از سوئیس و ازدواج وی با فوزیه تا جدایی از ثریا را روایت می‌کند. مرحله دوم و سوم نیز نفوذ اشرف بر محمدرضا و همچنین وابستگی وی به کشورهای غرب و شرق، تا فرار او از ایران را دربر می‌گیرد و در نهایت با مرگ شاه در سال 1359 به پایان می‌رسد.

در داستان این سریال، شخصیت‌هایی چون امام خمینی(ره) با بازی شکرخدا گودرزی، آیت‌الله مطهری با بازی رسول توکلی، آیت‌الله طالقانی با نقش‌آفرینی علی دهکردی، آیت‌الله بروجردی با بازی محمدرضا شریفی‌نیا، آیت‌الله کاشانی با بازی حمید منوچهری، جلال آل‌احمد با بازی محمد عمرانی، دکتر محمد مصدق با بازی اصغر معینی‌صالح، دکتر حسین فاطمی با بازی شهرام قائدی، سیدمجتبی نواب‌صفوی با بازی حسام نواب‌صفوی و دکتر وزیری با بازی داریوش ارجمند نقش‌آفرین شده‌اند.

شاه، سرافراز را غافلگیر کرد

سازندگان سریال به نوعی سرافراز را در پایان بازدید غافلگیر کردند. آنها با مخفی کردن امیر مهدی‌کیا که نقش میانسالی و پیری محمدرضاشاه پهلوی را بازی می‌کند از او در هنگام خروج رئیس سازمان صداوسیما رونمایی کردند. سرافراز که مشغول مصاحبه با خبرنگاران و صحبت با اطرافیانش بود در پله‌های خروجی با مهدی‌کیا روبه‌رو شد که بشدت شبیه شاه مخلوع ایران درآمده است. غافلگیری سرافراز و عکس‌العملش در برخورد با بازیگر آخرین شاه ایران برای خود او جالب و برای اطرافیانش مفرح بود. این را شدت خنده اطرافیان گواهی می‌داد.

کل‌کل و اظهار علاقه علی‌اصغر پورمحمدی و داریوش کاردان هم در نوع خود جالب توجه بود. در نهایت با پادرمیانی محمدرضا ورزی که از آنها خواست تا کار به جاهای باریک نکشیده بی‌خیال شوند طرفین از مواضع عاطفی‌شان کوتاه آمدند و همه چیز ختم به خیر شد.

بهرنگ علوی، بازیگر نقش حسین فردوست در لحظات پایانی حضور سرافراز در لوکیشن فیلمبرداری با رئیس سازمان صداوسیما عکسی سلفی به یادگار انداخت.

بازار گرفتن عکس‌های سلفی هم داغ‌داغ بود. تقریبا همه با همه عکس گرفتند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها