شکست تیغه حفاظتی در برابر بنیاد استوار

شکست دوباره صهیونیست‌ها در برابر مقاومت فلسطینی، آن‌قدر برای نتانیاهو و نیروی نظامی‌اش حقارت‌بار بود که پس از تجاوز اخیر به غزه، استراتژیست‌های صهیونیست به هر دری زدند تا بتوانند خاطره این جنگ را از اذهان عمومی پاک کنند.
کد خبر: ۷۷۹۸۰۰

با وجود این شدت جنایات صهیونیست‌ها در این جنگ که به کشته شدن بیش از 500 کودک و حمله به 244 مدرسه منتهی شد، چنان بود که بر شدت تنفر جامعه جهانی از اشغالگران اراضی فلسطینی افزود و براساس نظرسنجی‌ها، میزان محبوبیت صهیونیست‌ها در کشورهای غربی پس از جنگ 50روزه غزه به‌گونه‌ای معنادار کاهش یافت.

تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه از سوی اشغالگران به نام تیغه حفاظتی خوانده شد و فلسطینی‌ها نیز نام «بنیاد استوار» بر مقاومت خود نهادند. این تجاوز صهیونیست‌ها پس از ربایش و قتل سه نوجوان اسرائیلی آغاز شد. نیروهای صهیونیستی، حماس را مسئول آدم‌ربایی قلمداد کرده و ادعا کرده‌اند دو مرد مظنون به انجام آدم‌ربایی از اعضای حماس هستند. البته هیچ مدرکی از سوی نیروهای اسرائیلی برای این ادعا ارائه نشده و حماس نیز هرگونه مشارکت در این آدم‌ربایی را انکار کرد. با وجود این پیداشدن جنازه ربوده‌شدگان به شهادت ده فلسطینی زیر ۱۸سال به‌دست متجاوزان انجامید و صدها نفر دیگر نیز در کرانه باختری بازداشت شدند. صهیونیست‌ها همچنین حملات هوایی خود به اراضی اشغالی را آغاز کرده و سپس نیروهای زمینی خود را با این ادعا که حماس اراضی اشغالی را موشک‌باران می‌کند، وارد نواز غزه کردند.

هرچند صهیونیست‌ها آغازگر این تجاوز بودند، اما پایان‌بخش آن نبودند و پس از 50 روز تجاوز، این حماس بود که با تکیه بر روحیه مقاومت مردم و نیز تسلیحات قدرتمندی که در اختیار داشت، رژیم اشغالگر را وادار به توقف تجاوزات کرد. با وجود این شدت تجاوز به غزه چنان بود که بتازگی موسسه غیردولتی آکسفام هشدار داد، اگر اسرائیل دست از محاصره این منطقه برندارد و آن را متوقف نکند بازسازی غزه صدسال زمان می‌برد.

اما پس‌لرزه‌های جنگ غزه، تنها با پایان آن بود که دامان اشغالگران را گرفت و موج به‌راه افتاده برای به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی باعث شد صهیونیست‌ها انزوایی بی‌سابقه را به تماشا بنشینند. این انزوا تا ‌جایی پیش رفت که دو ماه قبل «پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغال فلسطین» تا مرز تصویب در شورای امنیت پیش رفت و اگر وتوی واشنگتن نبود، بعید نبود حالا تل‌آویو باید برای نجات خود، دست به اقدامات انفعالی بیشتری می‌زد. بی‌دلیل نیست که نتانیاهو پس از جنگ غزه به هر راهی متوصل شد تا خاطره این جنگ را از اذهان پاک کند. او برای این‌که جهان، ماجرای حمله هوایی به مدرسه تحت پوشش سازمان ملل در غزه را فراموش کند، ابتدا به سناریوی ایران‌هراسی روی آورد و تا آخرین نفس، در این مسیر حرکت کرد و حتی برای اجرای سناریوی نخ‌نمای خود، از تهدید واشنگتن به سردی روابط نیز نهراسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها