شاید تا قبل از مرداد امسال، خیلی‌ها با معنی کلمه «پالم» آشنا نبودند، اما طی هشت ماه اخیر، آنقدر این کلمه در رسانه‌ها و محافل خبری تکرار شده است که حالا دیگر با جرأت می‌شود گفت خیلی از ایرانی‌ها با معنای این کلمه عجیب و غریب آشنا هستند.
کد خبر: ۷۷۹۰۳۴
امسال همه معنی «پالم» را فهمیدند

دوازدهم مرداد امسال بود که وزیر بهداشت بصراحت از وجود روغن پالم در شیرهای پرچرب خبر داد و به فارس یادآور شد که متاسفانه موضوع وجود روغن پالم در شیر صحت دارد و ما گزارش مربوط را هم به رئیس‌جمهور ارائه کرده‌ایم. همچنین در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی نیز این مساله به ایشان نیز اطلاع داده شد و وزیر جهاد کشاورزی هم دستور داد تا استفاده از روغن پالم به 30 درصد کاهش پیدا کند.

انعکاس وسیع این خبر و همچنین توصیه وزیر بهداشت که از مردم خواست فعلا شیر پرچرب نخرند، کافی بود تا فروش شیر پرچرب در بازار لبنیات کاهش چشمگیری داشته باشد.

این روغن گیاهی وارداتی از نوعی درخت شبیه نخل به دست می‌آید و بسیار هم ارزانقیمت است. به همین علت هم برخی تولیدکننده‌های متخلف لبنیات، چربی طبیعی شیر را می‌گیرند و به جای آن از روغن پالم استفاده می‌کنند؛ روغنی که مصرف مداوم آن بسیار خطرناک است و می‌تواند به بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی مرگ هم منجر شود.

با بالا گرفتن ماجرا، سازمان ملی استاندارد به خبرگزاری‌ها اعلام کرد که پنج کارخانه متخلفی که از پالم در شیر پرچرب استفاده می‌کنند، پلمب شده است.

بعد از آن هم رئیس سازمان غذا و دارو در دوم مهر امسال به رسانه‌ها گفت که با متخلفان برخورد شده و دیگر شیرهای موجود در بازار، عاری از پالم هستند.

همچنین سازمان غذا و دارو اعلام کرد که از مهر امسال به بعد، روغن غیرمجاز پالم از همه فرآورده‌های لبنی حذف می‌شود.

اما جالب است که در اولین روز آذر، رئیس سازمان غذا و دارو بصراحت به فارس اعلام کرد که نظارت‌ بازرسان وزارت بهداشت بر کارخانجات لبنیات ادامه دارد و قطع نشده است، اما در بررسی‌های اخیر مشاهده کردیم هنوز برخی کارخانه‌ها از روغن پالم استفاده می‌کنند.

این حرف بوضوح به این معنی بود که پالم، نرفته بازگشته است و باید آن را حالا حالاها مهمان اجباری خانه‌های مردم به حساب آورد.

در بیست و هشتم دی امسال، دوباره پالم به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شد و آن‌طور که ایرنا اعلام کرد، این‌بار دادستانی تهران، سازمان غذا و دارو را موظف به اعلام اسامی استفاده‌کنندگان روغن پالم کرد.

اگرچه هنوز برخلاف دستور دادستانی، اسامی کارخانه‌های متخلف اعلام نشده و گویا قرار هم نیست که اعلام بشود، بیم این می‌رود که در سال آینده، دوباره ماجرای پالم ـ این‌بار در یک محصول لبنی دیگر ـ تکرار شود و باز هم پالم را در صدر خبرها قرار بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها