در 11 ماه گذشته از 3 میلیون خودرو فقط گذر 400 هزارشان به مراکز معاینه فنی پایتخت افتاده است

کاهش 16 درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی

کمتر از دو هفته به آغاز سفرهای نوروزی باقی مانده، اما برخلاف این‌که 40 درصد تصادفات جاده‌ای به دلیل نقص فنی اتفاق می‌افتد، به نظر می‌رسد شهروندان تمایلی به گرفتن برچسب معاینه فنی و اطمینان از عملکرد درست خودرو خود ندارند، زیرا رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای تهران هشدار داده که در 11 ماه گذشته از حدود دو میلیون و 700 هزار خودرویی که تخمین زده می‌شود در تهران نیاز به معاینه فنی دارند، فقط مالکان 407 هزار خودرو برای گرفتن معاینه فنی اقدام کرده‌اند.
کد خبر: ۷۷۸۳۰۹

سفرهای نوروزی از بیست و پنجم اسفند آغاز شده و تا پانزدهم فروردین ادامه پیدا می‌کند. سال گذشته در این بازه زمانی 1084 نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست دادند و یکی از عوامل موثر در مرگ این افراد نقص فنی خودرو بود، اما براساس آماری که ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ارائه کرده می‌توان نتیجه گرفت در کشورمان آن‌طور که باید و شاید برای رفع این مشکل تلاش نمی‌شود.

روز گذشته ولی‌الله آذروش، رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در نشستی خبری در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره میزان کاهش یا افزایش مراجعان به مراکز معاینه فنی اظهار کرد: نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش مراجعه داشته‌ایم، ظرفیت ما در هر شیفت کاری 6000 خودروست، اما متاسفانه فقط از 30 درصد ظرفیت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: حدود دو میلیون و 700 هزار خودرو در تهران وجود دارد، اما در11 ماه گذشته فقط 407 هزار خودرو برای اخذ معاینه فنی در مراکز معاینه فنی بازدید شد.

وی در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره دلایل کاهش اقدام برای گرفتن معاینه فنی عنوان کرد: اعمال قانون باید به جدیت انجام شود، زیرا براساس ماده 45 قانون راهنمایی و رانندگی باید خودروهای بدون معاینه فنی جریمه شود، علاوه بر این تغییر زمان اعتبار معاینه فنی از دو به پنج سال نیز تعداد مراجعان را کاهش داده است.

وی درباره دغدغه پلیس مبنی بر این‌که در برخی مراکز معاینه فنی بدون حضور خودرو، معاینه فنی صادر می‌شود نیز توضیح داد: این دغدغه نیز با سیستم ملی و یکپارچه شدن مراکز برطرف خواهد شد.

افزون براین باید یادآور شد برای رفع این مشکل مسئولان باید برای فرهنگسازی شهروندان نیز تلاش کنند، زیرا تا زمانی که شهروندان احساس مسئولیت نکنند برای رفع نقص فنی خودروی خود که سبب افزایش آلودگی هوا و تلفات جاده‌ای می‌شود، تلاش نخواهند کرد.

آذروش درباره زمان یکپارچه شدن مراکز معاینه فنی یادآور شد: عملیاتی شدن این طرح از خرداد 94 خواهد بود.

رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره عمده دلایل مردود شدن خودرو‌ها هنگام اخذ معاینه فنی توضیح داد: حدود 27 درصد در تست آلایندگی، حدود 18 درصد در آزمون میزان فرمان‌پذیری، حدود 11 درصد در آزمون نقص ترمز و حدود 40 درصد نیز در آزمون کنترل عیوب ظاهری مردود می‌شود.

وی درباره مهم‌ترین نقص اتوبوس‌های برون شهری نیز خاطرنشان کرد: رسیدگی به اتوبوس‌های برون‌شهری وظیفه وزارت راه است، اما نقص این وسایل نقلیه نیز مانند خودرو‌های سواری است و توصیه می‌کنم به وزارت راه که اجازه تردد به هیچ اتوبوسی بدون معاینه فنی از پایانه را ندهد.

موتورسیکلت‌ها غریبه با معاینه فنی

میزان استقبال مالکان موتورسیکلت از اتومبیل‌ها نگران‌کننده‌تر است، زیرا برخلاف این‌که موتورسیکلت‌ها حدود 50 درصد در آلودگی هوای پایتخت نقش دارند، اما در 11 ماه گذشته فقط حدود یکصد موتورسیکلت در مراکز معاینه فنی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: علاوه بر سهم قابل توجه موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران، این وسیله بیشترین آمار تصادفات را نیز به خود اختصاص داده، اما متاسفانه برخلاف این‌که ما ده خط ارائه خدمات معاینه فنی به موتورسیکلت‌ها داریم، در 11 ماه گذشته حدود یکصد دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده‌اند.

به گفته وی براساس آمار حدود سه میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند که نقش زیادی در آلودگی‌های هوا و صوتی تهران دارد.

آذروش درباره راهکار حل این مشکل افزود: جلسات زیادی با پلیس و دیگر دستگاه‌ها داشتیم، برای بهبود این وضع امیدواریم با راکبان موتورسیکلت متخلف برخورد جدی شود.

معاینه فنی در نوروز

مسئولان ستاد معاینه فنی تصمیم گرفته‌اند به‌دلیل پیک سفر‌های نوروزی در مراکز معاینه فنی کیوسک‌هایی به نام «از من بپرسید» ایجاد کنند، کارشناسانی که در این کیوسک‌ها مستقر شده‌اند به پرسش‌های شهروندان درباره ایمنی سفر و مسائل فنی خودرو پاسخ می‌دهند.

وی با بیان این‌که مراکز معاینه فنی تهران فقط در اول فروردین تعطیل خواهند بود، عنوان کرد: چهار مرکز معاینه فنی در تعطیلات رسمی نوروز فعالیت می‌کنند.

به گفته آذروش این مراکز از ساعت 7 و 30 دقیقه صبح تا 16 و 30 دقیقه به شهروندان خدمات ارائه می‌کنند و چنانچه استقبال شهروندان افزایش پیدا کند، ساعات کاری مراکز نیز تغییر خواهد کرد.

با توجه به نقش معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تلفات حوادث ترافیکی باید از مسئولان خواست برای تشویق شهروندان، برنامه‌های فرهنگی مناسبی را طراحی و اجرا کنند.

مهدی آیینی ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها