جان‌ کری وزیر امور خارجه آمریکا پنج‌شنبه در ریاض در کنار دیدار با سران عربستان با اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز دیدار کرد.
کد خبر: ۷۷۷۶۲۲
موضوع انحرافی

آنچه در حوزه رسانه‌ای از این دیدارها مطرح شده اطمینان دادن کری به کشورهای عربی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. وی مدعی شده توافق 1+5 با ایران به نفع کشورهای عربی خواهد بود و واشنگتن ملاحظات آنان را در توافق احتمالی در نظرخواهد داشت.

این جو رسانه‌ای برای نمایش تقابل کشورهای عربی با ایران و توجیه ادعاهای غرب مبنی بر تهدید بودن ایران در حالی صورت می‌گیرد که بررسی تحولات منطقه نکات دیگری را در باب سفر کری به عربستان آشکار می‌سازد.

در درون عربستان همزمان با سفر کری، نیروهای امنیتی به خانه‌های مردم در قطیف ‌یورش برده و به سرکوب مردم پرداختند. در همین حال نهادهای حقوق بشری از اعدام‌های گسترده در عربستان خبر داده‌اند.

در بحرین نیز سرکوب مردم به شدت ادامه دارد و نیروهای آل‌خلیفه از همه ابزارها برای سرکوب مردم بهره می‌گیرند. از مصر به عنوان متحد دیگر آمریکا و عربستان نیز خبر می‌رسد که السیسی رئیس‌جمهور به بهانه مبارزه با تروریسم در حال سرکوب مخالفان است. اما در این اوضاع وضعیت رژیم صهیونیستی از سایرین بحرانی‌تر است. صهیونیست‌ها که با بحران داخلی و ناکامی منطقه‌ای مواجه شده‌اند امیدوار بودند با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا بتوانند فضای روانی و افکار عمومی را به نفع خود تغییر دهند حال آنکه جهانیان آن را یک نمایش شکست خورده دانسته که به رسوایی صهیونیست‌ها مبدل شد.

نکته مهم دیگر آنکه عربستان و آمریکا با دو چالش مهم دیگر مواجه شده‌اند گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه نتوانسته‌اند خواسته‌های آنان را محقق سازند در حالی که جهانیان نام ایران و جبهه مقاومت را به عنوان مبارزان واقعی با تروریسم و برقرار کننده امنیت در منطقه بر زبان دارند.

در یمن نیز حرکت‌های مردمی برای رسیدن به انقلاب واقعی در حالی در جریان است که همگان بر مقابله با طرح‌های بحران‌ساز عربستان و آمریکا و الگو‌گیری از انقلاب اسلامی به عنوان نجات‌بخش بشریت تأکید دارند.

مجموع این تحولات ناکامی‌ها و البته رسوایی‌های حقوق بشری گسترده‌ای را برای ریاض ـ واشنگتن رقم زده است. بر این اساس می‌توان گفت که ادعاهای ضد ایرانی مطرح شده در رایزنی‌های کری در عربستان فرافکنی و دروغ‌پردازی برای استمرار سناریوی ایران هراسی، تحریک کشورهای عربی به ادامه بازی در زمین آمریکا و پنهان‌سازی شکست‌ها و البته دوگانگی حقوق بشری آمریکا در منطقه است.

به عبارتی ادعاها و رفتارهای کری و البته همکاری عربستان نه از روی قدرت بلکه برگرفته از چالش‌ها و ناتوانی‌های آنها در منطقه و البته سیاستی برای پنهان‌سازی سرکوب‌گری‌های آل‌سعود در داخل و خارج عربستان و حمایت آمریکا از این سرکوب‌گری‌ها است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها