بولدوزر داعش به جان شهر باستانی نمرود افتاد

این‌بار گروه تروریستی تکفیری داعش به جای پتک و دریل از بولدوزر استفاده کرد. هدف از این کار تخریب بقایای شهر باستانی نمرود در نزدیکی موصل بود. این اقدامات بیانگر آن است که گروه داعش که این روزها بشدت از سوی نیروهای مردمی و ارتش عراق تحت ‌فشار است، قصد نابودی تمدن بین‌النهرین و به جا گذاشتن یک سرزمین سوخته را کرده است. تخریب آثار باستانی در موزه موصل و تخریب شهر باستانی نمرود در 30 کیلومتری آن در نظر بسیاری شبیه تخریب مجسمه‌های بودا در شهر بامیان است که سال‌ها پیش به دست طالبان منفجر شد و اعتراض گسترده جهانی را به دنبال داشت.
کد خبر: ۷۷۷۴۶۹

روز پنجشنبه وزارت جهانگردی و آثار تاریخی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد داعش پس از نماز ظهر با بولدوزر و دیگر ادوات سنگین، تخریب شهر تاریخی نمرود را آغاز کرد. شهر تاریخی نمرود که از آن به عنوان «نگین تمدن آشوری» یاد می‌شود در قرن ۱۳ پیش از میلاد و در حاشیه رود دجله، حدود ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی موصل، بنیان گذاشته شد.

نمرود نام معرب و محلی شهر آشوری کالخو (کالح) در استان نینوای عراق است. شهر نمرود در شمال عراق زمانی پایتخت امپراتوری آشوری به شمار می‌رفت. آشوری‌ها به عنوان اقوامی خونخوار و وحشی شناخته‌ می‌شدند که امپراتوری آنها در قرن 14 پیش از میلاد آغاز شد و برای صدها سال بر خاور‌میانه سلطه یافت. شهر نمرود و امپراتوری آشوری‌ها در 612 پیش از میلاد به سرعت سقوط کرد، زمانی که شهر نینوا به دست بابلی‌ها افتاد.

دیروز وزارت جهانگردی و آثار تاریخی عراق خواستار برگزاری یک نشست اضطراری از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به این موضوع شد. انتشار گزارش‌های مربوط به تخریب شهر نمرود یک هفته پس از پخش ویدئویی صورت می‌گیرد که شبه‌نظامیان داعش را در حال خرد کردن آثار باستانی در موزه موصل نشان می‌داد. سازمان ملل متحد حمله هفته قبل را به عنوان «جنایت جنگی» محکوم کرد و بسیاری دیگر نیز آن را عملی وحشیانه توصیف کردند که فقط بربریت گروه داعش را به اثبات می‌رساند. در این موزه برخی آثار مربوط به تمدن ایرانی دوران اشکانی نیز وجود داشت که از بین رفت.

سازمان یونسکو، تخریب شهر باستانی نمرود در نزدیکی موصل را توسط گروه داعش، جنایت جنگی خواند.

به گزارش بی.بی.سی، ایرینا بوکووا، مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد با محکوم کردن این اقدام گفت: هیچ توجیه سیاسی یا مذهبی برای تخریب میراث فرهنگی وجود ندارد.

یکی از باستان‌شناسان عراقی در واکنش به این اقدام گفت: آنها (داعش) درصدد پاک کردن تاریخ کشور ما هستند.جان کرتیس، مسئول موسسه مطالعات عراق در بریتانیا گفته است: این جنایتی هولناک علیه میراث فرهنگی جهان است.

بربریت داعش

شبه‌نظامیان داعش، نگهداری از آثار و اماکن باستانی را مصداق «بت‌پرستی» می‌دانند و معتقدند که چنین آثاری باید تخریب شود. استان نینوا که شهرهای موصل، نمرود و برخی دیگر از اماکن تاریخی عراق در آن قرار دارد از تابستان سال ۲۰۱۴ به تصرف شبه‌نظامیان داعش درآمده است.

گفته می‌شود مناطقی را که داعش تحت‌کنترل خود دارد شامل 1800 اثر از مجموع 12 هزار اثر باستانی و تاریخی عراق می‌شود. برخی بر این باورند که داعشی‌ها این آثار را به صورت قاچاق فروخته و در برابر آن برای خود تجهیزات نظامی تهیه می‌کنند. گروه داعش در عین حال به صورت عمدی و به منظور چالش با افکار عمومی جهان دست به تخریب آثار باستانی عراق می‌زند.

پیش از این در یک اقدام دیگر تروریست‌های داعش در حمله به کتابخانه مرکزی موصل، مجموعه ارزشمندی از روزنامه‌های عراق را که قدمت برخی از آنها به اوایل قرن بیستم میلادی می‌رسید به همراه کتاب‌ها و نقشه‌های باقیمانده از امپراتوری عثمانی نابود کردند. آنها همچنین پس از آن به کتابخانه دانشگاه موصل حمله کرده و صدها جلد کتاب با موضوع‌های علوم و فرهنگ را در مقابل چشمان دانشجویان دانشگاه در آتش سوزاندند و به تلی از خاکستر تبدیل کردند.. کتابخانه موصل دست‌کم حاوی 8000 کتاب و نسخه‌ خطی نادر بود.

ادامه عملیات تکریت

خبرهای مربوط به وحشیگری‌های داعش در حالی منتشر می‌شود که از چند روز پیش ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی این کشور حمله گسترده‌ای را در استان صلاح‌الدین علیه این گروه آغاز کرده است.

در اثر این حمله بخش‌هایی از شهر تکریت آزاد شده و تعداد زیادی از تروریست‌های داعش از این منطقه پا به فرار گذاشته‌اند.

روز گذشته فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق از انجام مرحله سوم عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین خبر داد.

در همین حال، رئیس پلیس استان دیالی اعلام کرد تاکنون بیش از صد کیلومتر مربع در داخل استان صلاح‌الدین از دست داعش آزاد شده است.

نیروهای عراقی شهر الدور در جنوب شرق تکریت را از دو بخش شمالی و شرقی محاصره‌ کرده‌اند. وی افزود: تروریست‌های داعش پس از این که در مقابل حملات نیروهای امنیتی سست شدند، به استفاده از عاملان انتحاری متوسل شده‌اند و سطح موفقیت در برخی از محورها به صد رسیده است.همچنین منابع امنیتی عراق از هلاکت ده‌ها تروریست در اولین روز از عملیات نظامی در شرق منطقه الکرمه در فلوجه خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها