دردسرهای عظیم، پژمان و ستایش در صف انتظار

سریال‌هایی که سال بعد دنباله‌دار می‌شوند

در میان آثاری که بیشترین شانس و احتمال را برای جلوی دنباله‌سازی دارند، نام چهار سریال در صدر قرار دارد؛ «دردسرهای عظیم»، «پژمان»، «ستایش» و «انقلاب زیبا».
کد خبر: ۷۷۶۰۶۹
سریال‌هایی که سال بعد دنباله‌دار می‌شوند
ساخت دنباله برای سریال‌های نسبتاً پرطرفدار امسال، یکی از برنامه‌های مهم تلویزیون و مجموعه سازان در سال 94 است که به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت تولید و کمبود بودجه سازمان، هم ریسک پذیری کمتری می‌طلبد و هم احتمال توفیق آن بیشتر است. سال پیش رو برای مدیران تلویزیون را بی‌تردید باید سال ریاضت کشی و مدیریت بودجه برای ساخت برنامه‌های مخاطب پسند و به ویژه آثار نمایشی قلمداد کرد. در چنین وضعی شاید بهترین سرمایه گذاری دست کم در حوزه آثار نمایشی در سال آینده، روی غلتک افتادن دنباله سازی‌ها باشد.

در میان آثاری که بیشترین شانس و احتمال را برای جلوی دوربین رفتن دارند، نام چهار سریال در صدر قرار دارد؛ «دردسرهای عظیم»، «پژمان»، «ستایش» و «انقلاب زیبا».

«دردسرهای عظیم» که تابستان امسال روی آنتن شبکه سه بود، طبق برنامه‌ریزی‌ها، اواخر فروردین 94 سری دوم خود را جلوی دوربین خواهد دید. برزو نیک نژاد سری اول سریال را جوری به پایان برد که بتواند سری دوم را نیز بسازد. در آخرین سکانس سری اول، زوج اصلی قصه به طور اتفاقی کودکی را در اتومبیل خود دیدند که داستان همانجا به اتمام رسید. به نظر می‌رسد در سری دوم هم ماجرا با این گره افکنی آغاز شود و با این وصف، حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در آن قطعی خواهد بود. هر چند حضور اغلب بازیگران سری قبلی هم در آن لازم خواهد بود. دیگر سریال مهم سال 94، «پژمان 2» است.

سروش صحت سری نخست این سریال را به تهیه کنندگی محسن چگینی پاییز پارسال روی آنتن شبکه سه داشت و استقبال از آن چنان در خور توجه بود که نسخه سینمایی آن قرار است بهار سال 94 با کارگردانی پیمان قاسم خانی کلید بخورد. پس از آن نیز گروه برای ساخت سری دوم دست به کار خواهند شد. پژمان جمشیدی و سام درخشانی زوج کمدی جذابی را با این سریال تشکیل دادند که قطعاً در سری دوم هم خواهند بود.

دیگر سریال مهمی که سال آینده کلید خواهد خورد، «انقلاب زیبا 2» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی رامین عباسی زاده است. این سریال اواسط امسال روی آنتن شبکه یک رفت و ساختار نوگرایانه آن مورد توجه واقع شد. فیلمنامه سریال توسط حامد عنقا در حال نگارش است و قصه گویا به سرگذشت همسر و فرزند حامد (با بازی علیرضا کمالی پور) می‌پردازد.
دیگر مجموعه‌ای که زمزمه تولید آن وجود دارد و فیلمنامه آن نیز توسط سعید مطلبی در حال نگارش است، «ستایش 3» است. سری دوم این سریال پاییز امسال به گونه‌ای پایان یافت که مخاطبان در انتظار ساخت سری جدید آن باشند. سعید سلطانی خود کارگردانی سری سوم ستایش را برعهده خواهد داشت. او این روزها سریال نوروزی «سر به راه» را جلوی دوربین دارد که قرار است در شبکه سوم سیما روی آنتن رود. با توجه به دسیسه‌‌های عروس جدید حشمت فردوس که به ترتیب نقش آن دو را فریبا نادری و داریوش ارجمند بازی می‌کنند و پررنگ شدن نقش نوه فردوس با بازی مهدی سلوکی، شاید توفیق سری سوم نسبت به سری دوم بیشتر شود.
اما سه سریال نیز وجود دارند که اگر سازندگان آنها پیگیر ادامه تولید‌شان باشند و تلویزیون هم همراهی نشان دهد، سال 94 به تولید می‌رسند؛ «رهایی 2»، «هوش سیاه 3» و «پایتخت 4».
«رهایی» مینی سریالی ساخته مسعود تکاور بود که پاییز امسال پخش شد و سازندگان پایان بندی را طوری رقم زدند که بد من قصه با بازی سام قریبیان جان سالم به در ببرد و بستر برای ادامه یافتن داستان فراهم باشد. با این وصف بعید نیست هفته پلیس سال آینده هم شاهد پخش سری دوم این مجموعه باشیم.
«هوش سیاه 2» هم دیگر سریالی بود که تقریباً با پایان باز همراه بود و مرگ یا زنده ماندن کاراکتر منفی روایت با بازی کیکاوس یاکیده در هاله‌ای از ابهام باقی ماند تا این تعلیق در تعیین سرنوشت، راه را برای ادامه یافتن آن تا سری سوم باز بگذارد. سازندگان هم در صحبت‌هایشان به این مسئله اشاره کرده بودند. اما در رأس اغلب آثار نام برده، مجموعه پر طرفدار سیروس مقدم جا خوش کرده است که دیگر عنوان یک برند معتبر، قابل اطمینان و البته پول ساز را برای تلویزیون یافته.

طبق اعلام اخیر مدیر شبکه یک، سری چهارم این سریال در سال 94 کلید خواهد خورد. محمد احسانی گفته: «ما مذاکرات اولیه این سریال را انجام داده‌ایم. پس از اینکه سیروس مقدم سریال «میکائیل» را تمام کند به صورت جدی‌تری وارد گفت و گو و مذاکره برای این سریال خواهیم شد». صحبت‌هایی که تلویحاً نشان از رسیدن آن به نوروز 95 دارد. دیگر دنباله‌ای که اوایل زمستان امسال کلید خورد و برای پخش در سال آینده آماده می‌شود، «بی‌قرار2» ساخته فلورا سام و با تهیه کنندگی مجید اوجی است. این سریال ادامه ماجراهای همان سری اول است که پاییز 92 در شبکه یک پخش شد. «بی‌قرار 2» این روزها در تهران جلوی دوربین است و اغلب بازیگران قبلی همچون محمدرضا شریفی نیا، لاله اسکندری، محمد صادقی، سارا خوئینی‌ها، مریم امیر جلالی، کامران تفتی و بازیگران جدیدی چون پژمان بازغی، آتیلا پسیانی و امیرحسین صدیق در آن بازی دارند.
اما از میان ناکامان سالهای اخیر برای دنباله سازی، بی‌شک باید به «ساختمان پزشکان» (سروش صحت) و «میلیاردر» (علیرضا امینی) اشاره کرد.
سریال «ساختمان پزشکان» همان سال 90 هم که روی آنتن شبکه سه رفت، در عین مخاطبان پر و پا قرصی که برای خود دست پا کرد، به شدت هم حاشیه‌ ساز شد. از علی دارابی معاون وقت سیما به عنوان یکی از مخالفان اصلی ساختمان پزشکان نام برده می‌شود که حتی در راه پخش آن هم سنگ اندازیهایی داشت. شاید در نبود او این طور احساس شود که فضا برای تولید سری دوم آن مناسب است، اما وقتی به واکنش‌های منفی وزارت بهداشت در قبال ساخت سریال جدید مهران مدیری با عنوان «اتاق عمل» که آن هم مضمونی پزشکی و طنز دارد ـ بر می‌خوریم، خواه ناخواه ساخت «ساختمان پزشکان 2» هم دست کم در مقطع حاضر و با وجود این حساسیتها غیرممکن به نظر می‌رسد.
دیگر سریال بلاتکلیف تلویزیون، «میلیاردر» است که وعده داده شد سری دوم آن بزودی تولید خواهد شد، ولی این اتفاق دست کم تا امروز که عملی نشده است. این سریال از اواخر پاییز سال 91 روی آنتن شبکه یک رفت و استقبال نسبی خوبی هم از آن صورت گرفت. با این وجود، طولانی شدن پیش تولید سری دوم و بروز مشکلات مالی، دست به دست هم دادند تا سری دوم آن هیچگاه جلوی دوربین نرود. البته با نگاهی به ساخت دنباله برای سریالهای طنز پرمخاطب سالهای گذشته و افت کیفی آنها، شاید بهتر باشد که دیگر سری جدیدی برای مجموعه‌های موفق کمدی ساخته نشود و خاطره خوش آنها باقی بماند. همانطور که سری‌های دوم و سوم «زیر آسمان شهر» (مهران غفوریان) و «مرد دو هزار چهره» (مهران مدیری) نتوانستند توفیق سری قبلی خود را تکرار کنند و حرف جدیدی را عرضه کنند.
(بانی فیلم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها