قائم مقام وزیر نفت خبر داد:

اشتغال نفتی برای ۳.۵ میلیون نفر

قیمت نفت ایران بیش از ٧ دلار افزایش یافت

قیمت نفت ایران در هفته منتهی به نهم فوریه (دوشنبه بیستم بهمن) بیش از هفت دلار افزایش یافت.
کد خبر: ۷۷۰۵۴۵

به گزارش ایرنا و به نقل از امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران به ترتیب با هفت دلار و ٣١ سنت و هفت دلار و ٩٩ سنت افزایش به ترتیب به ٥٢ دلار و ٦١ سنت و ٥٠ دلار و ٥٤ سنت برای هر بشکه رسید.

میانگین قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران از ابتدای سال میلادی تاکنون به ترتیب ٤٨ دلار و ٤٤ دلار بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد اشاره با هفت دلار و ٥١ سنت افزایش به ٥٢ دلار و ٣٥ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت از ابتدای امسال تاکنون ٤٦ دلار برای هر بشکه بوده است.

قیمت هر بشکه نفت دبلیو تی‌آی و برنت نیز هر کدام ٥١ دلار و ٣٩ سنت و ٥٥ دلار و ٩١ سنت در بازار معامله شد که نسبت به هفته گذشته یک دلار و ٧٩ سنت و سه دلار و ٦٤ سنت افزایش پیدا کرد.قیمت نفت خام شاخص‌های دبی و عمان نیز هر کدام چهار دلار و ٥٥ سنت و چهار دلار و ٩٥ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ٥٣ دلار و ٦٦ سنت و ٥٤ دلار و ٦٥ سنت برای هر بشکه رسید.

براساس این گزارش، بازار بر این باور است که افزایش قیمت نفت موقتی خواهد بود؛ زیرا بنیادهای بازار تغییر محسوسی نداشته است بویژه این‌که برآوردها نشان می‌دهد در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی بازار جهانی نفت با مازاد عرضه روبه‌رو می‌شود.

احتمال بازگشت به نفت 40 دلاری ضعیف است

در همین حال، رئیس اداره بررسی قیمت و قیمت‌گذاری نفت خام وزارت نفت با اشاره به افزایش قیمت نفت احتمال بازگشت قیمت‌ها به 40 دلار را ضعیف ارزیابی کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عزت‌الله مصلحی رسیدن نفت برنت دریای شمال به قیمت 60 دلار را بالاترین قیمت در سال‌جاری میلادی و در پنج ماه اخیر دانست و گفت: از آنجا که بحران سیاسی خاصی وجود ندارد نمی‌توان رسیدن نرخ طلای سیاه به روزهای اوج را انتظار داشت.

وی در عین حال کاهش دکل‌های حفاری استخراج نفت از شن‌های نفتی در آمریکا را نشانه تاثیرگذاری کاهش قیمت نفت بر هزینه‌های تولید خواند.

مصلحی همچنین افزایش تقاضای 700 هزار بشکه‌ای چین و حد نصاب روزانه هفت میلیون و 150 هزار بشکه‌ای تقاضای این کشور و افزایش تقاضای دومین اقتصاد پرشتاب جهان یعنی هند را از دیگر عوامل افزایش قیمت جهانی نفت برشمرد. به گفته مصلحی، بهبود رشد اقتصادی برخی کشورها از جمله آمریکا و افزایش ظرفیت بهره‌گیری از واحدهای پالایشی جنوب کشورهای شرق آسیا نیز از عوامل اثرگذار بر قیمت‌های نفت خام است.

رئیس اداره بررسی قیمت و قیمت‌گذاری نفت خام وزارت نفت تصریح کرد: گرچه انتظار می‌رود روند افزایشی قیمت نفت ادامه یابد، اما از آنجا که پایین بودن قیمت‌های پیشین موجب شد شرکت‌های بزرگ نفتی حدود 67 میلیون بشکه نفت خام برای یک‌سال در 33 فروند شناور ذخیره کنند، این میزان ذخیره‌سازی می‌تواند به محض افزایش بیش از حد قیمت مانع تداوم آن شود.

مصلحی، ذخایر نفت درخشکی جهان را در بالاترین سطح ارزیابی کرد و گفت: در آمریکا 400 میلیون بشکه ذخیره‌سازی تجاری شده که این میزان غیر از ذخایر استراتژیک آن کشور است، ضمن آن که برآوردها در سنگاپور نشان می‌دهد ذخایر نفت در خشکی کشورهای جنوب شرق آسیا به بالاترین سطح در سه سال و نیم گذشته رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها