25 بهمن، صدور حکم ارتداد سلمان رشدی

امروز 25 25 بهمن 1393 هجری شمسی؛ 24 ربیع الثانی 1436 هجری قمری14 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۰۲۴۲
25 بهمن، صدور حکم ارتداد سلمان رشدی

هجری شمسی

25 بهمن سال 1303

پس از عزل احمدشاه قاجار از فرماندهی کل قوا، این مقام به رضا خان سپرده شد.

25 بهمن 1316

پیمان سعدآباد در جلسه امروز مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

25 بهمن 1321

در پی استعفای احمد قوام ـ قوام‌السلطنه ـ از نخست‌وزیری علی سهیلی برای دومین بار مامور تشکیل کابینه شد. کابینه وی تا 25 اسفند 1322 دوام داشت.

25 بهمن 1322

سرتیپ رزم‌آرا از ریاست ستاد ارتش برکنار و سرتیپ علی ریاضی معاون وزارت جنگ جانشین وی شد.

25 بهمن 1330

دکتر حسین فاطمی وزیر امور خارجه کابینه مصدق هنگام سخنرانی در یک مجلس عمومی هدف سوءقصد قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

25 بهمن 1362

شکرالله صنیع زاده استاد برجسته میناکاری درگذشت. او از اهالی اصفهان بود و نزد پدربزرگش عبدالحسین صنیع همایون نقاشی و مینیاتور آموخت. او در فنون تذهیب، تشعیر، مینیاتور، نقاشی طبیعت و صورت سازی نیز تبحر داشت. استاد صنیع زاده بعدها در اصفهان نگارستانی دایر کرد و به تعلیم پرداخت و آثار خود را در همین نگارستان به نمایش گذاشت. از برجسته ترین آثار وی تابلوی کودکی حضرت عیسی (ع) در آغوش حضرت مریم (س) است که از نظر کیفیت میناکاری در جهان کم نظیر است

25 بهمن 1367

سلمان رشدی به دلیل انتشار کتابی به نام «آیات شیطانی» که حاوی توهین به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (ص) بود، به حکم امام خمینی مرتد و مهدورالدم شناخته شد.

هجری قمری

24 ربیع الثانی 837

سید قاسم االنوار شاعر معروف عهد تیموری درگذشت. او زادهتبریز بود و از بزرگان علم و دانش کسب کرد. او ابتدا در هرات تدریس راآغاز کرد و شهرتی بدست آورد و شاگردان و مریدانش از شهرهای مختلف نزد وی می آمدند. او پس از این کهمورد سوء ظن شاهرخ تیموری قرار گرفت، به سمرقند کوچ کرد. آثار ادبی قاسم الانوار شامل یک دیوان غزل و چندین مثنوی است که نسخه های خطی آنها موجود است. رساله های انیس العارفین و انیس العاشقین از جمله آثار این شاعر ایرانی است.

24 ربیع الثانی 1266

محمدباقر میرزا خسروی کرمانشاهی شاعر عصر قاجار متولد شد. او نوه محمدعلی میرزا دولتشاه شاهزاده قاجار بود. محمدباقر در اکثر علوم دینی و ادبی مهارت داشت و تالیفاتی به فارسی دارد که بیشتر آنها هنوز چاپ نشده اند. شمس و طغری از آن جمله است.

میلادی

14 فوریه 1945

بزرگترین و پرتلفات ترین بمباران هوایی جهان برفراز آلمان انجام شد. در این روز 1773 فروند هواپیمای جت بمب افکن انگلیسی و آمریکایی آلمان را بمباران کردند. طی دو روز بمباران شهرهای آلمان بیش از دویست و پنجاه هزار تن از مردم کشته شدند و برخی شهرهای آلمان به تلی از خاک تبدیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها