دعوت فرشته طائرپور از رئیس جمهور برای تماشای فیلم‌های جشنواره‌، یادی از زاوان قوکاسیان که این روزها در بستر بیماری است و سخنرانی تعدادی از برگزیدگان جشنواره از جمله سخنان مطرح شده در اختتامیه جشنواره‌ی فیلم فجر بود.
کد خبر: ۷۶۹۸۲۴
هنرمندان در اختتامیه جشنواره‌ی فیلم فجر چه گفتند؟

مهرداد اسکویی که به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش مستند روی سن آمد پس از پایان اهدای جوایز این بخش با اشاره به اینکه امروز یکی از ما حالش زیاد خوب نیست؛ از زوان قوکاسیان نام برد و گفت: امیدوارم امشب به میمنت این جشن سینمای ایران، به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی توجه ویژه‌ای به شرایط او (قوکاسیان) داشته باشند.

او با این درخواست که همه برای سلامتی زاون دعا کنند، سخنانش را اینگونه به پایان رساند: سینمای ما، فیلم کوتاه و به ویژه مستند بسیار به نفس‌های زاون به قلمش و پا به پا آمدنش مدیون است.

محمد علی شعبانی که برای مستند «سمفونی استیضاح» در بخش پژوهش برگزیده شد،جایزه خود را به حاج قاسم سلیمانی که نگه‌دار نام حضرت محمد (ص) است و امنیت را برقرار می‌کند،تقدیم کرد.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه؛ خسرو سینایی به همراه علیرضا رضاداد برای تقدیر از دو فیلم انیمیشن روی سن آمد که پس از اهدای جایزه‌ به دوسازندگان دو فیلم «مبارک» و «شاهزاده روم » در سخنانی گفت:‌ شاید در این سالن، دو تا سه نفر بیشتر نباشند که بتوانم احساسم را آن طور که باید برایشان بگویم.

سینایی یادآور شد: حدود 50 سال قبل نسل ما به سینما به نوع دیگری نگاه می‌کردیم و آرزو می‌کردیم که در جامعه ما سینما به عنوان هنر و یک رسانه محترم شناخته شود، نه فقط به عنوان سرگرمی و خنده و تخمه شکستن و بشکن زدن.

وی ادامه داد: امروز شاهدم که نسل جوان چگونه، فیلم‌هایی می‌سازد که با غرور به آن‌ها نگاه می‌کنم، جامعه ما به شما نیاز دارد.

/Media/ImageReport/1393/11/23/635593020460877641_b.jpg

یکی برگزیدگان جشنواره‌ی فیلم فجر وحید جلیلوند بود که جایزه بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو را دریافت کرد، او پس از دریافت جایزه‌اش در واکنش به شبه سیمرغی که گرفته بود خطاب به دبیر جشنواره گفت: آقای رضاداد سیمرغ کو؟ این چیه؟ دستت درد نکنه.

وی که با خوشحالی سخن می‌گفت ادامه داد: از برادرم علی که مثل کوه پشت تمام عوامل فیلم بود، تشکر می‌کنم و می‌خواهم این شبه سیمرغ، این جایزه و ذوقم را به پدرم و نیز به مادرم که از بچگی به من یاد دادند، حق ندارم کسی را قضاوت کنم و رفتارشان باعث شد فیلم اجتماعی بسازم، تقدیم کنم.

امیر حسین عسگری کارگردان فیلم «بدون مرز» که تندیس بلورین ویژه هیات داروان را در همین بخش «نگاه نو» دریافت کرد با اشاره به اینکه جایزه‌اش کَرم سلطان خراسان است،‌ بیان کرد:‌ امسال صحبت از سینمای امید است، به نظرم قبل از این که امید به پرده نقره‌ای سینما بنشیند، باید به پشت دوربین نگاه کرد.

اما یکی دیگر از داورانی بخش نگاه نو که پس از اهدای جوایز صحبت کرد و رئیس جمهور را مخاطب قرار داد، فرشته طائرپور بود.

وی گفت:‌به ما گفته و وعده داده شده بود که دکتر روحانی برای اهدای جوایز این بخش (نگاه نو) در کنار ما خواهند بود، اما ظاهرا گرفتاری‌ای برایشان پیش آمده که این امکان فراهم نشده است.

طائرپور ادامه داد: اما می‌خواهم پیغامی بدهم به ایشان و آن هم این است که این سینمای محبوب و مفتخر را چه در جمع‌اش حضور داشته باشید و چه نداشته باشید متعلق به جمهوری اسلامی‌ ایران بدانید و امیدوارم فرصت پیدا کنید و این فیلم‌ها را تماشا کنید و در میان گرفتاری‌ها، شاید هفته‌ای یک بار فرصت گذاشتن برای تماشای فیلم‌ها زیاد نیست،‌فیلم‌هایی که زندگی اقشار مختلف در آن دیده می‌شود.

او خطاب به رئیس جمهور اضافه کرد: چیزهایی که در فیلم‌های این دوره بوده بهترین آینه است برای اینکه در بین گرفتاری‌ها و در اوج مشکلات هم روحتان تازه شود و هم با واقعیات جامعه و هنر سینمای ایران آشنا شوید.

یکی از بخش‌های ویژه مراسم اختامیه جشنواره فیلم فجر حضور مهران مدیری بود که با تشویق زیادی همراه شد.

او ابتدا سلام مخصوصی به مهمانان ویژه ردیف اول سالن گفت و به شوخی تاکید کرد که امسال فیلم سینمایی نساخته اما سال آینده قطعا می‌سازد.

وی هم‌چنین گفت که امشب آمده تا علاوه بر آتش زدن سالن، اهدای جوایز بخش‌های بهترین فیلم، فیلمنامه،‌ بازیگر نقش اول زن و اول مرد را که مهم‌ترین بخش‌های جوایز سودای سیمرغ هستند، برعهده داشته باشد.

هنگام بخش جوایز سودای سیمرغ هر یک از داوران در بخش‌های مختلف به همراه یکی از هنرمندان روی صحنه آمدند.

محمود کلاری در بخش معرفی بهترین فیلمبرداری با تاکید براینکه جشن بزرگ سینمای ایران را فارغ از مسابقه و رقابت به عنوان یک جشن نگاه کنیم،‌ ادامه داد: در طول سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم و از زمان پیدایش سینما، فیلمبرداران خیلی بزرگی به سینمای ایران آمدند و تلاش کردند که عده‌ای از آن‌ها متاسفانه در میان ما نیستند، اما در سال 93 و در جشنواره سی‌و‌سوم نوید حضور و درخشش فیلمبرداران جوانی است که روح، جان و خون تازه‌ای را با خود آوردند و امیدوارم اسباب اعتلای سینمای ایران را فراهم کنند.

فائزه عزیزخانی برگزیده بخش «هنر و تجربه» با اهدای جایزه خود به کاراکتر نقش مادر که مادر واقعی خودش نیز هست،‌ از عباس کیارستمی تقدیر کرد که به او یاد داد تا به سلیقه خود اعتماد کند.

باران کوثری هم که سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن را از دستان مادرش،‌ رخشان بنی‌اعتماد دریافت کرد،‌ گفت: باعث افتخار هر بازیگری است که از این هیات داوران جایزه بگیرد و برای من همین که اسمم در این لیست بود که در آن خانم معتمدآریا و گلاب آدینه بودند، به اندازه جایزه می‌ارزید.

او با تشکر از تمام همکارانش در فیلم «کوچه بی‌نام» و تاکید بر اینکه جایزه‌اش را مدیون راهنمایی‌های فرهاد اصلانی است،‌ بیان کرد:‌ جایزه‌ام را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم؛ نه به خاطر اینکه پدر و مادرم هستند که تا ابد دختر رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری می‌مانم،‌ بلکه آن را تقدیم می‌کنم به دلیل صبرشان برای دو سال تلخ خانه‌نشینی که مرا و‌ همه بهانه گیری‌های مرا و خشم‌ام را که ناشی از ناعدالتی بود که در حقم شده بود، تحمل کردند ‌و لحظه ای اجازه ندادند احساس تنهایی کنم.

کوثری خطاب به پدر و مادرش گفت: دستتان را می‌بوسم که حتی یک بار وادارم نکردید، کاری را که دوست ندارم بپذیرم. بزرگترین افتخار زندگی‌ام تا لحظه مرگم این است که اسمم زیر سایه رخشان بنی‌اعتماد و جهانگیر کوثری است.

سعید آقاخانی نیز که برای بهترین نقش اول مرد جایزه سیمرغ بلورین را گرفت، با اشاره به اینکه کار خود را با مهران مدیری شروع کرده است از اینکه نامش به عنوان برگزیده توسط مدیری خوانده شده است، ابراز خوشحالی کرد.

وی با اشاره به حضور رضا عطاران در مراسم با لحنی طنز گفت: ما برای سیمرغ‌هایمان نقشه کشیده‌ایم، چون وقتی او پارسال سیمرغ گرفت می‌خواست جفت بیندازد، اما هردو سیمرغ‌اش نر بودند و امیدوارم سیمرغ من نر نباشد تا بتوانیم سیمرغ داری راه بیندازیم.

ابوالحسن داودی به عنوان یکی دیگر از برگزیدگان جشنواره سی‌و‌سوم پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پس از تشکر از مهران مدیری در سخنانی گفت:‌ این فیلم (رخ دیوانه) حاصل 6سال صبر و انتظار است. 6 سال مرخصی اجباری که به ما دادند.

او با تشکر از همه کسانی که این لطف را در حق وی و همسرش کردند،‌افزود: بعد از فیلم «زادبوم» که شرایط اکرانش را مناسب نداستند، امیدوارم شرایط اکران هر دو فیلم فراهم شود.

داودی هم‌چنین از همسرش تقدیر ویژه‌ای کرد و گغت: او با مردانگی کامل پای این فیلم ایستاد و بدون کمک او هرگز نمی‌توانستم این فیلم را بسازم.

کارگردان «رخ دیوانه» از دختر و پسرش هم تشکر کرد و ادامه داد: پسرم برای این که به من کمک کند از سربازی بیرون آمد و دخترم که آن سوی دنیا است پای اینترنت نشسته و این برنامه را نگاه می‌کند و به او می‌گویم خیلی دوستت دارم و این سیمرغ را به همسر و فرزندانم تقدیم می‌کنم.

نیکی کریمی که برای کارگردانی «شیفت شب» و مجموعه بازی‌هایش در دو فیلم جشنواره‌ی فیلم فجر (مرگ ماهی و چهارشنبه 19 اردیبهشت) دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران را در بخش سودای سیمرغ دریافت کرد، در سخنانی گفت:‌ خدا را شکر می‌کنم بعد از این همه سال کار، امشب اینجا ایستاده‌ام و این جایزه را بدون ذره‌ای حمایت یا بودن در هیچ باندی گرفتم و فامیلی هم نداشتم که کمکم کند،‌حتی پدر و مادرم 30 سال است، لندن زندگی می‌کنند و من از حمایت عاطفی‌شان هم برخوردار نیستم.

او در انتقادی هم بیان کرد: جای عوامل خوب «شیفت شب» خیلی خالی بود، اما به قول خانم پوران درخشنده، «هیس! دخترها حرف نمی‌زنند.»

جواد نوروزبیگی هم که در بخش انتهایی مراسم مورد تقدیر ویژه هیات داوران قرار گرفت‌، ابتدا از مجید مجیدی بخاطر ساخت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» بسیار قدردانی کرد، او را بوسید و گفت:‌ سه بار این فیلم زیبا را دیده‌ام و فردا (پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه) هم سه بار دیگر آن را می‌بینم.

این تهیه‌کننده سینما با تشکر ویژه از بهرام توکلی (کارگردان «من دیه‌گو مارادونا هستم») خطاب به ایوبی گفت: ساخت سه فیلم بسیار سخت بود. ما بدون هدف سیاسی فیلم می‌سازیم، فیلم اجتماعی می‌سازیم، اما بعد می‌بینیم که از آثار ما چه برداشت‌هایی می‌شود. مراقب باشید. توپ جمع‌کن‌ها دارند با دست به ما گل می‌زنند و داروی‌ها را نمی‌بینند.

بیتا منصوری هم پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم مردمی جشنواره در سخنانی اظهار کرد: این فیلم («رخ دیوانه») نتیجه صبوری 6 ساله است و این جایزه برایم مهم است چون مردمی است و ما فیلم می‌سازیم تا با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: باعث و بانی این جایزه خانه سینما یعنی خانه خودمان است که ارزش آن را برایم دو چندان می‌کند.

منصوری همچنین گفت: اتهام زدن و بی‌ارج کردن زحمات دوستان در خانه سینما، وجهه‌ای برای کسی نمی‌آورد، این کار را نکنید. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها