23 بهمن، تاسیس کمیته های انقلاب اسلامی

امروز، 23 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 22 ربیع الثانی 1436 هجری و 12 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۹۵۸۳
23 بهمن، تاسیس کمیته های انقلاب اسلامی

هجری شمسی

23 بهمن 1313

"آخوند ملامحمد حسین فشارکی" درگذشت. آخوند ملا محمد حسین بن محمد جعفر فشارکی در سال 1228 ش (1266 ق) در اصفهان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در آن شهر پشت سرگذاشت. وی سپس برای تکمیل تحصیلات خود عازم نجف اشرف گردید و در محضر استادان نامداری همچون: میرزا حبیب اللَّه رشتی، شیخ زین‏العابدین مازندرانی و میرزا محمد حسن شیرازی زانوی ادب زد. آخوند ملامحمد حسین فشارکی پس از کسب مدارج عالی و اجتهاد، به اصفهان بازگشت و به تدریس و تالیف و ارشاد مردم پرداخت. این عالم ربانی در فقه و اصول تبحر داشت و محضرش، مرکز فضلا و اهل دانش بود. همچنین تقوا و زهد ایشان شهره خاص و عام بود و مردم اصفهان، مسائل خودرا از ایشان استفتاء می‏نمودند تا این‏که در اواخر عمر به مرجعیت تامه دست یافت. از ایشان تالیفاتی بر جای مانده که حاشیه رسائل و حاشیه طهارت شیخ انصاری از آن جمله‏اند. آخوند فشارکی سرانجام در 23 بهمن 1313 ش برابر با 8 ذی‏قعده 1353 ق در 85 سالگی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان مدفون شد.

23 بهمن 1329

محمدرضا پهلوی با ثریا بختیاری ازدواج کرد.

23 بهمن 1357

کار رسمی دولت موقت انقلاب آغاز شد. دولت موقت ایران در سال ۱۳۵۷ که با نام دولت موقت انقلاب هم شناخته میشود، دولتی در ایران بود که پس از انقلاب از سال ۱۳۵۷ و به منظور رسیدگی به اوضاع به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و تا ۱۳۵۸، پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان به مدت ۹ ماه (به طور دقیق ۲۷۵ روز) بر سر کار بود.

23 بهمن 1357

به فرمان امام خمینی کمیته‌‌های انقلاب اسلامی با هدف کمک به امنیت عمومی تاسیس شدند.

23 بهمن 1362

پالایشگاه بزرگ گاز در منطقه خانگیران خراسان در سرخس افتتاح شد. این پالایشگاه در نوع خود از بزرگترین و مدرن ترین پالایشگاه های جهان به شمار می رود. این مرکز به مدت هشتاد سال با ظرفیت پانزده میلیون متر مکعب گار، قادر به تامین گاز مورد نیاز ناحیه خراسان و شمال کشور است.

هجری قمری

22 ربیع الثانی 354

ابوغالب محمد بن علی واسطی وزیر بهاء الدوله دیلمی و از سیاستمداران عالم و با کفایت متولد شد. او در عقل و کفایت سیاسی معروف بود و پس از ابن عمید و صاحب بن عباد از وزیران متبحر دوره آل بویه بود.

22 ربیع الثانی 1305

فرهاد میرزا معتمدالدوله از شاهزادگان و رجال قاجار در دوره ناصرالدین شاه درگذشت. او پسر عباس میرزا و عموی ناصرالدین شاه بود و مدت ها حکومت لرستان، خوزستان و فارس را برعهده داشت. فرهاد میرزا در اولین سفر ناصرالدین شاه به اروپا نایب السلطنه وی بود. او در شعر و ادب نیز تبحر داشت. زنبیل، جام جم، منشآت، کنزالحساب و لغات انگلیسی از آثار اوست. تعمیر صحن مطهر کاظمین از اقدامات فرهاد میرزا است.

میلادی

12 فوریه 1949

حسن البناء پایه گذار جنبش اسلامی اخوان المسلمین اعدام شد. او در 1906 در محمودیه مصر متولد شد وس از اتمام تحصیلاتش، مجله الفتح را برای مبارزه با استعمار فرهنگی در مصر تاسیس کرد. حسن البناء در 1928 همراه عده ای از هم فکرانش جنبش اسلامی اخوان المسلمین را بنیان نهاد و با حمایت های مالی مردم مسجدی را برای فعالیت این جنبش ایجاد کرد. پس از مدتی مقر اخوان المسلمین به قاهره انتقال یافت و شعبه های متعدد آن در سرار مصر دایر شد. حسن البناء به دستور ملک فاروق اعدام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها