20 بهمن، آغاز عملیات واالفجر هشت

امروز 20 بهمن 1393 هجری شمسی؛ 19 ربیع الثانی 1436 هجری قمری؛9 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی درتاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۸۹۴۳
20 بهمن، آغاز عملیات واالفجر هشت

هجری شمسی

20 بهمن 1291

امتیاز خط آهن خرمشهر – خرم آباد به دولت انگلستان واگذار شد. دولت انگلیس که برای فعالیت بازرگانی به راه های ارتباطی مطمئن و امن در جنوب ایران نیاز داشت، با گرفتن امتیاز خط آهن خرمشهر – خرم آباد به موفقیت بزرگی دست یافت. این امتیاز سه روز پس از واگذاری امتیاز مشابه به دولت روسیه به دولت انگلستان واگذار شد.

20 بهمن 1305

علی‌اکبر داور وزیر عدلیه کلیه تشکیلات قضائی و اداری وزارت عدلیه را منحل کرد.

20 بهمن 1328

اولین دوره مجلس سنا به ریاست سید حسن تقی‌زاده آغاز به کار کرد. این مجلس تا 28 بهمن 1332 دائر بود.

20 بهمن 1328

دوره شانزدهم مجلس شورای ملی آغاز به کار کرد. این مجلس تا 29 بهمن 1330 دائر بود.

20 بهمن 1340

چستر باولز مشاور رئیس جمهور وقت آمریکا به تهران آمد و درباره اصلاحات ارضی شاه سخنرانی کرد. باولز اقدام شاه را انقلاب سفید نامید.

20 بهمن 1349

سازمان چریک‌های فدائی خلق که در جنگلهای گیلان مستقر بود،در ساعات اولیه بامداد پاسگاه ژاندارمری سیاهکل در لاهیجان را مورد حمله قرار داد. در این حمله عده‌ای از اعضای این سازمان کشته شدند.

20 بهمن 1364

عملیات والفجر 8 با رمز «یا فاطمه زهرا» در جبهه‌های جنوب آغاز شد.

20 بهمن 1375

سید ابوالفتح عرب زاده مشهور به رسام هنرمند برجسته در زمینه طراحی فرش ایرانی درگذشت. وی از اهالی تبریز بود و به پدر فرش نو ایران ملقب شد. عرب زاده از پایان تحصیل در مدرسه صنایع مستظرفه به طراحی فرش و کاشی ادامه داد. وی در شیوه گره های سنتی قالی تحولی پدید آورد و «گره آویز» را ابداع کرد. شصت و شش قطعه فرش نفیس از مجموعه دست بافت های او در بنیاد فرهنگی هنری فرش رسام عرب زاده نگهداری می شود.

هجری قمری

در19 ربیع الثانی 663

اثیرالدین ابهری فیلسوف، منجم و ریاضیدان برجسته ایرانی درگذشت. او از مشاهیر حکمای اسلام و از شاگردان امام فخر رازی بود. ابهری بیشتر اوقات عمر خود را صرف تحقیق، مطالعه و تألیف کرد. آثار او با توجه به صاحب نظر بودن وی در منطق، حکمت، ریاضی و نجوم از ارزش بسیاری برخوردارند. هدایه الحکمه و کتاب اصلاح اصول اقلیدسی از آثار اوست.

19 ربیع الثانی 1253

لشکرکشی محمدشاه قاجار به سوی خراسان و به منظور فتح هرات آغاز شد. او در این لشکرکشی 9 ماه هرات را محاصره کرد و امیدوار بود روس ها از او حمایت کنند. اما سرانجام در مقابل فشارهای سیاسی انگلیسی ها ناچار به عقب نشینی شد و انگلیسی ها موفق شدند زمینه جداسازی افغانستان را از ایران فراهم کنند.

میلادی

9 فوریه 1649

حکومت جمهوری در انگلستان به ریاست "الیور کراموِل" آغاز شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها