سال‌ها پیش مارشال مک لوهان از نظریه پردازان مشهور علوم ارتباطات وقتی از کوچک شدن جهان به دست رسانه و تبدیل آن به دهکده‌ای جهانی گفت، کسی فکرش را نمی‌کرد که به این زودی تحولات رسانه‌های ارتباط جمعی، مهر تائیدی به آن بزند.
کد خبر: ۷۶۵۷۳۱
نگاهی به پرمخاطب‌های شبکه‌های برون‌مرزی

زبان فارسی علاوه بر کشورمان در کشورهای تاجیکستان و افغانستان نیز به عنوان زبان اصلی محسوب می‌شود که فرصت مناسبی را در اختیار محصولات تلویزیونی ایران قرار داده است. در این میان مجموعه‌های تلویزیونی بیش از دیگر برنامه‌ها مورد توجه مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته و گاه لقب پربیننده‌ترین برنامه سال را هم به خود اختصاص داده است. مجموعه‌های یوسف پیامبر ساخته فرج الله سلحشور و مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری از جمله این آثار است که در کشورهای عرب زبان منطقه با استقبال فراوان روبه‌رو شده است. داستان حضرت یوسف که احسن القصص لقب گرفته، با توجه به عمق داستان و کیفیت مناسب خود اثر با استقبال عموم مردم روبه‌رو شده و به عنوان اثری مذهبی کاملا متقاعدکننده از کار درآمده است.

قیام عاشورا و حادثه جانگداز کربلا هم زیربنای داستان مختارنامه را تشکیل داده که قهرمان محوری‌اش (مختار ثقفی) برای انتقام خون امام حسین(ع) و یارانش به پا خاست. همین قصه جذاب و پر افت و خیز در کنار شخصیت‌پردازی‌های درخشان و کیفیت خوب بصری، مختارنامه را به یکی از محبوب‌ترین سریال‌ها برای مخاطبان غیرایرانی تبدیل کرده است. در کنار آنها شبکه‌هایی همچون سحر نیز مبادرت به دوبله بسیاری از مجموعه‌های محبوب تلویزیونی برای پخش در خارج از مرزها کرده است که در بسیاری از موارد با موفقیت روبه‌رو شده است. برای نمونه می‌توان به مجموعه جذاب و فاخر در چشم باد به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی اشاره کرد که به زبان‌های مختلف ترجمه و دوبله شده است.

شبکه جام‌جم هم که با هدف جذب مخاطبان ایرانی در دیگر کشورها تاسیس شده، در سال‌های اخیر بخوبی در جذب این گروه نسبتا پرتعداد موفق عمل کرده و توانسته روی نسل سوم مهاجران نیز تاثیر بگذارد. برنامه‌های شبکه جام‌جم در حوزه‌های مختلف تولید شده و به لحاظ تنوع در وضع مناسبی به سر می‌برد.

در گروه کودک و نوجوان که مخاطبان خردسال بالقوه فراوانی هم دارد، برنامه‌هایی ساده و در عین حال مفرح تولید شده که از جمله آنها می‌توان به بچه‌های ایران و غنچه‌های ایران اشاره کرد که هرکدام از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در گروه ورزش نیز علاوه بر پخش مستقیم مسابقات مهم ورزشی بخصوص فوتبال ایران، هر هفته برنامه‌ای هم تحت عنوان ورزش ایران با رویه تحلیلی روی آنتن می‌رود که می‌تواند برای مخاطب بزرگسال علاقه‌مند به ورزش مفید و جذاب باشد.

در گروه سیاسی نیز برنامه‌هایی همچون مجله سیاسی و کنکاش به صورت هفتگی روی آنتن می‌رود که اطلاعات مفیدی را در رابطه با فضای سیاسی کشورمان در اختیار مخاطبان آن سوی مرزها قرار داده و تا حدود زیادی تبلیغات سوء و مسموم رسانه‌های مغرض بیگانه را خنثی می‌کند. برنامه‌های گفت‌وگو محور نیز بخش مهمی از آنتن شبکه جام‌جم را به خود اختصاص داده و بخش‌های مختلفی را برای مخاطبان خویش تدارک دیده است. اینجا ایران است و خانه مهر از جمله آنهاست که علاوه بر سرگرمی حاوی اطلاعات زیادی در باب مسائل مختلف است.

محمد جلیلوند / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها