در بیانه پایانی کنفرانس لندن تاکید شد

ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران

بدنبال مذاکرات چهارجانبه هسته ای مطرح شد:

خبرهایی از توافق اوباما و کنگره به گوش می رسد

حسین روزبه کارشناس مسائل سیاسی ضمن گفت وگو با برنامه «رویداد» رادیو گفتگو در خصوص مذاکرات چهارجانبه ایران، آلمان، فرانسه و انگلیس در استانبول ترکیه سخن گفت.
کد خبر: ۷۶۵۳۹۶
خبرهایی از توافق اوباما و کنگره به گوش می رسد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، روزبه با اشاره به کاهش فاصله بین مذاکرات، گفت: مدت زیادی از مذاکرات چهارجانبه در سوئیس نمی گذرد که مذاکرات بین کشورهای ایران، آلمان، فرانسه و انگلیس در استانبول ترکیه انجام می گیرد؛ تیم های مذاکره کننده و تیم مذاکره کننده کشورمان به جزئیات فنی مذاکرات رسیدند.

وی در خصوص اینکه اروپاییان نسبت به مذاکرات هسته ای ایران مواضع نرم​تری دارند، افزود: هر کدام از این کشورها در فرآیند گفت و گو به دنبال منافع ملی خودشان هستند، البته این یک اصل بدیهی در سیاست خارجه است که این گفت وگو ها باید به کسب نتیجه برای منفعت ملی کشورشان باشد لذا کشورهای اروپایی برای منافع ملی خودشان در چارچوب گفت و گو ها پرونده ای را باز کرده اند و اهدافی را دنبال می کنند و در این فرآیند کلی همگام و پیرو امریکا هستند ولی جو غالب مذاکرات در دوره های اخیر بین ایران و آمریکا سایه افکنده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این دوره از مذاکرات در حقیقت برای نزدیک کردن نگاه های کشورهای غیر آمریکایی در گفت وگو با ایران است تا با کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا به ادبیات واحد برسیم چراکه مبادلات اقتصادی این کشورها با ایران از جایگاه برجسته ای برخوردار بوده و ایران تا قبل از تحریم ها مبادلات گسترده ای با اروپا داشته و این موضوع می طلبد فرآیند های دقیق تر و جداگانه ای را نسبت به فرآیند مذاکرات دنبال کنند.

وی درباره تأثیر نگاه های متفاوت کشورهای اروپایی بر روند مذاکرات گفت: قبل از اینکه توافقنامه ژنو امضا شود؛ در یکی از دورهای مذاکرات، همه طرف های مذاکره کننده برای امضای توافق به پای میز مذاکره رفتند اما فرانسه یک نقش منفی ایفا کرد و ادامه مذاکرات را برای دو هفته بعد به تعویق انداخت چراکه معمولا این کشورها به دنبال منافع خودشان هستند گر چه اعمال نفوذ و حضور آمریکا کمرنگ تر شده اما به این معنی نیست که نفوذ آمریکایی ها به صفر رسیده است.

این کارشناس سیاسی در خصوص عزم طرف ها برای رسیدن به توافق، اظهار داشت: برخی نگاه ها و صداهای غیر همسو هم در این کشورها شنیده می شود که اگر چه تأثیر جدی بر روند مذاکرات ندارند اما می توانند دردسر هایی را ایجاد کنند که در این چندین مذاکره شاهد آن بوده ایم. در آمریکا هم تحلیلی که از تغییر ترکیب سنا وجود دارد این است که اختلاف جدی در مورد برخورد با جمهوری اسلامی ایران و مهار ایران بین هیئت اجرایی کاخ سفید و کنگره آمریکا دیده نمی شود.

روزبه افزود: کنگره آمریکا در این مرحله با یک حرکت تاکتیکی به اوباما فرصت داده که تا 4 فروردین خود را با ابزار دیپلماسی بسنجد و به نظر می رسد در دو ماه آینده شاهد هجمه های سنگین تری از سوی کنگره به دولت اوباما خواهیم بود و همین سبب می شود تیم مذاکره کننده آمریکا فشار بیشتری بر تیم مذاکره کننده ایرانی برای تسریع روند مذاکرات داشته باشند و فضا به سمت پیچیده تر شدن پیش رود و از طرفی اعمال نقش لابی نفت در کنگره بیشتر خواهد شد و از طرف دیگر هم با سایر کشورهای اروپایی در حال مذاکره هستند.

وی افزود: در فضایی که ما پیش رو داریم اوباما و کنگره به یک توافق ضمنی رسیده اند تا در این بازه زمانی به نتیجه برسند لذا این تصور وجود دارد که عقب نشینی کنگره ابزاری است در دست تیم مذاکره کننده آمریکایی تا بتوانند فشاری را که در یک مرحله با رفتارهای تیم مذاکره کننده ایران به حداقل رسیده بود و اگر مذاکرات به شکست می رسید مسئول آن امریکایی ها محسوب می شدند را بازگردانند. آمریکایی ها هم با استفاده از پتانسیل فضای رسانه ای خود به سمتی حرکت می کنند که در صورت شکست مذاکرات، شکست را گردن ایران بیاندازند و این نکته ای است که فضای رسانه ای داخل کشور باید مد نظر داشته باشد و به سمت تبیین بیشتر موضوع بروند.

برنامه «رویداد» پنجشنبه ها با اجرای حمیدرضا عبیری و تهیه کنندگی نازنین کتابچی پخش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها