در کنگره بین المللی صرع معلوم شد:

صرع؛ بیماری ۷۵۰ هزار ایرانی

جام جم سرا: رئیس کل سازمان نظام‌ پزشکی ایران با اعلام اینکه آمار دقیقی از بیماران مبتلا به صرع در کشور وجود ندارد، گفت: با این حال، تخمین زده می‌شود که ۷۵۰ هزار نفر دچار عارضه صرع باشند.
کد خبر: ۷۶۴۵۳۴
صرع؛ بیماری ۷۵۰ هزار ایرانی

دکتر علیرضا زالی در یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع که صبح امروز (چهارشنبه) در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه بیماری صرع جزو بیماری‌های نسبتا شایع در جوامع ایرانی هست، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد و درصد این بیماران در ایران به دلیل بار تصادفات ترافیکی، میزان بالا بودن ازدواج‌های فامیلی، حوادث شغلی و تبعات جنگ، بالا‌تر باشد.

وی در مورد درمان بیماران مبتلا به صرع با تاکید بر لزوم تبادل نظر و اشتراک علمی در درمان این بیماران اظهار کرد: به خصوص در درمان صرع‌های مزمن و طولانی‌مدت باید از ضرورت‌های گروه‌های علمی مختلف در درمان استفاده کنیم، چراکه تبعات اجتماعی، اقتصادی این بیماری بسیار مهم بوده و باید از ظرفیت‌های گروه‌های مختلف استفاده کرده و به جنبه‌های مختلف این بیماری توجه شود.

زالی بر لزوم انگ‌زدایی از بیماران مبتلا به صرع در جامعه تاکید کرد و گفت: نکته مهمی که وجود دارد، این است که فوبیا و ترسی نسبت به بیماران مبتلا به صرع در کشور وجود دارد که با نوعی خرافات آمیخته است، بنابراین ما باید از بیماران مبتلا به صرع در جامعه انگ‌زدایی کرده و ترس ناشی از این بیماری در جامعه کنار گذاشته شود که بخش عمده اعمال این موضوع وظیفه متخصصان حوزه درمان کشور است. باید بدانیم که صرع یک بیماری درمان‌پذیر است و این موضوع باید در جامعه ایران جا انداخته شود تا افراد مبتلا به صرع بتوانند با اعتمادبه‌نفس خوبی زندگی کرده و یک زندگی عادی و معمولی در جامعه داشته باشند تا از این طریق بتوان، تبعات اجتماعی و اقتصادی این بیماران را کاهش داده و بستر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی آن‌ها را در جامعه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه حدود دوسوم بیماران مبتلا به صرع با درمان‌های موجود درمان می‌شوند، تصریح کرد: حدود یک سوم موارد صرع در برابر درمان مقاوم هستند و ممکن است به درمان‌های پیچیده‌تری نیاز داشته باشند که این گروه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مبتلایان به صرع را تشکیل می‌دهد.

زالی افزود: در مورد این موارد صرع که در برابر درمان مقاوم هستند، روش‌های درمانی جراحی، مداخله‌ای و تهاجمی می‌تواند موثر باشد و بیماران مقاوم به درمان نیز با درمان‌های نوین درمان می‌شوند.

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی ایران همچنین بر لزوم حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی مبتلا به صرع تاکید کرد و ادامه داد: نکته مهم بویژه در مورد بیماران مقاوم به درمان این است که باید از آن‌ها حمایت شود. به ویژه در بیماران مقاوم به درمان که باید داروهای زیادی را مصرف کنند و ممکن است به صورت ماهیانه نزدیک به یک میلیون تومان هزینه دارو‌هایشان شود. بنابراین باید حمایت‌های اقتصادی نیز از این بیماران به عمل آید که انجمن‌ها در این مهم نقش دارند و وزارت بهداشت و حوزه سلامت کشور نیز در این خصوص کار می‌کنند.

زالی ادامه داد: در درمان مبتلایان به صرع در کشور به ایجاد مراکز جامع صرع نیاز داریم. با توجه به آمار فزآینده مبتلایان به صرع در کشور، تعداد مراکز موجود کافی نبوده و باید مراکز جامع صرع ایجاد شود و این مراکز با برنامه‌های متقن و ابزارهای نوین بتوانند به این بیماران کمک کنند که این موضوع از دغدغه‌های متخصصان نورولوژیست ما است.

وی با تاکید مجدد بر لزوم حمایت‌های اقتصادی از بیماران مبتلا به صرع، گفت: ایجاد فرآیندهای بیمه‌ای برای بیماران صرع چه در مواردی که قابل درمان هستند و چه برای کسانی که مقاوم به درمانند، ضروری است، چراکه گاهی ممکن است این بیماران از داروهای مختلفی استفاده کنند به طوریکه حدود ۴ درصد بیماران مبتلا به صرع نیازمند سه دارو و ۱۳ درصد آن‌ها نیازمند دو دارو هستند که معمولا این دارو‌ها تقریبا ۱۸ ماه باید استفاده شوند. بنابراین به دلیل نیاز دارویی و تنوع دارویی بیماران مبتلا به صرع، حمایت‌های اقتصادی و بیمه‌ای از این بیماران بسیار حائز اهمیت است.

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی ایران، افزود: گاهی این بیماران نیازمند استفاده از دستگاه‌ها هستند. بنابراین باید ایجاد پوشش بیمه‌ای بیماران خاص با پروتکل مشخص و جداگانه برای آن‌ها مورد توجه قرار گرفته و از آن‌ها حمایت شود.

زالی با قدردانی از جامعه متخصصان مغز و اعصاب، گفت: متخصصان مغز و اعصاب از پیشگامان مسئولیت اجتماعی در زمینه بیماران مبتلا به صرع هستند و ما نیز باید از نظر اجتماعی این بیماران را حمایت کنیم. (خبرگزاری مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها