مارک تواین، نویسنده و طنزپرداز شهیر آمریکایی که شهرت خود را مدیون آثاری چون ماجراهای هاکلبری‌فین و تام سایر است، نقل قول جالبی دارد: «ترک سیگار ساده است، خودم بارها این کار را کرده‌ام»، اما به دور از این کنایه، ترک سیگار هم مانند هر رفتار انسانی، با خصوصیات افراد ارتباط تنگاتنگی دارد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برای تشخیص بهترین راه ترک سیگار، لازم است تا خون فرد آزمایش و مشخص شود که سرعت شکستن ماده نیکوتین در خون فرد چقدر است.
کد خبر: ۷۶۴۱۹۰

گروهی از محققان با همکاری دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، به دنبال راهی بهینه برای ترک سیگار هستند. آنها میزان تأثیرگذاری قرص Varenicline و چسب‌های نیکوتین در ترک سیگار را بررسی کردند. پرفسور کارین لرمن، مدیر این تحقیقات و استاد روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کرد که گروه تحقیقاتی آنها به دلیل کاربرد بالا و رواج این دو ماده در ترک سیگار، به بررسی این دو مورد پرداخته است.‌ این محققان در طول چهار سال بیش از 1200 فرد سیگاری را آزمایش کردند که بیش از 11 هفته خواستار ترک سیگار بودند. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی به سه گروه تقسیم و بررسی شدند. به یک گروه قرص دارونما (دارویی بی‌اثر اما مشابه داروی اصلی) و برچسب نیکوتین واقعی داده شد، گروهی دیگر داروی واقعی و برچسب بی‌اثر و گروه سوم نیز هم دارونما و هم برچسب نیکوتین بی‌اثر دریافت کردند.

محققان دریافتند افرادی که سرعت شکسته‌شدن نیکوتین در بدن آنها سرعتی عادی دارد، عموما نتیجه بهتری از قرص گرفتند، اما در افرادی که سرعت شکسته‌شدن نیکوتین کند است، چسب‌های نیکوتین بهتر نتیجه داده است. مصرف قرص varenicline برای تمامی سیگاری ها مفید بود، اما افرادی که سرعت شکسته‌شدن نیکوتین در بدنشان کندتر است، در حین مصرف این دارو اثرات جانبی بیشتری از خود نشان داده‌اند.

این تحقیق در شماره 11 ژانویه ژورنال پزشکی «لانست تنفسی» چاپ شده است. پرفسور کارین لرمن ابراز می‌دارد این نخستین باری است که از زیست‌نشانگر برای اندازه‌گیری تاثیر قرص‌های ترک سیگار نسبت به چسب‌های نیکوتین استفاده می‌شود. حال که زیست‌نشانگرها شناسایی شده‌اند، وی معتقد است گام بعدی به‌کارگــیری این نتایج در آزمایش‌های بالینی است. به این ترتیب افراد سیگاری ها تنها لازم است آزمایش خون دهند تا مشخص شود سرعت شکستن نیکوتین در بدن آنها چگونه است؛ سپس می‌توانند بهترین گزینه ترک سیگار را انتخاب کنند.

منبع: پاپیولار ساینس

حسین ملک‌محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها