رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: سالانه 150 تا 160 هزار نفر در کشور به سکته مغزی دچار می‌شوند که حدود 20 هزار نفر از این افراد جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۳۴۶۱

به گزارش مهر، دکتر حسین پاکدامن افزود: هر چند حدود 15 درصد افرادی که دچار سکته می‌شوند، فوت می‌کنند و تقریبا 85 درصد بقیه از مرگ نجات می‌یابند، اما 70 درصد این افراد از کار محروم شده، 20 درصد در فعالیت‌های اولیه زندگی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و استحمام دچار مشکل می‌شوند و 10 درصد هم بدون کمک دیگران قادر به راه رفتن نیستند. ‌وی عنوان کرد: با توجه به این‌که پس از سکته هر دقیقه تاخیر در رساندن بیمار به مراکز درمانی سبب مرگ بیش از دو میلیون سلول عصبی مغز می‌شود که دیگر قابل جایگزین شدن نیستند، ضرورت رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی و انجام اقدامات درمانی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به زمان طلایی مراجعه بیماران دچار سکته مغزی به مراکز درمانی، تصریح کرد: هر چه زمان ارجاع بیمار به این مراکز سریع‌تر باشد، علاوه بر حفظ جان بیمار از عوارض پس از سکته کاسته خواهدشد که این امر نیازمند اطلاع رسانی هر چه بیشتر به مردم و جامعه پزشکی است.

به گفته رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران، سن سکته مغزی بر اساس پژوهش‌های انجام شده در کشور ده سال کمتر از استانداردهای جهانی است که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی نیز در آن دخیل هستند.

وی با اشاره به این که سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه و سومین علت مرگ و میر پس از بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سرطان در کشورهای توسعه یافته است، خاطر نشان کرد: ابتلا به فشار خون، دیابت، چربی بد خون، چاقی و کم تحرکی، مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر، فشارهای روانی و استرس و مسائل ژنتیک از عمده علل ابتلا به سکته مغزی به‌شمار می‌روند. ‌ پاکدامن با ابراز خرسندی از این‌که طی سالیان اخیر و با پیشرفت‌های پزشکی نوین و داروهای جدید می‌توان جان تعداد بیشتری از مبتلایان به سکته را نجات داد، اظهار کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در کشور مبنی بر اختصاص یک بخش در بیمارستان‌ها به بیماران دچار سکته مغزی بویژه در بیمارستان‌های دولتی، متاسفانه هنوز بیمارستان ویژه‌ای که مختص بیماران دچار سکته مغزی در کشور باشد، تاسیس نشده که امید می‌رود، این امر هرچه سریع‌تر محقق شود.

موانع ایمپلنت در سالمندی

احتمال از دست رفتن دندان‌های طبیعی با افزایش سن، افزایش می‌یابد. از آنجا که در سال‌های بالای 65 سال از توانایی سیستم عصبی عضلانی افراد کاسته می‌شود و تطابق نسبت به پروتز‌های عادی دیرتر صورت می‌گیرد، استفاده از ایمپلنت به سالمندان توصیه می‌شود. ‌دکتر پارسا آتش‌رزم، متخصص پروتزهای دندانی، در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به مطلب فوق می‌گوید: با بهره‌‌مندی از پروتزهای متکی بر ایمپلنت، افراد سالمند می‌توانند از سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌ها استفاده کرده و از کیفیت و سلامت زندگی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به این‌که برخی از بیماری‌های دوران سالمندی مانند آلزایمر، افسردگی شدید و بیماری‌های سیستمیک مانعی برای انجام ایمپلنت محسوب می‌شود، می‌افزاید: البته ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی رسیدگی می‌خواهد و در صورت رعایت نکردن بهداشت شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، شاهد التهاب نسوج نرم یا مخاط اطراف ایمپلنت خواهیم بود که در نهایت، به عفونت منجر می‌شود که این وضع در سالمندانی که سیستم عصبی عضلانی ضعیفی دارند و نمی‌توانند بهداشت را رعایت کنند، وخیم‌تر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها