برنامه «سینما اکران» با نگاهی مثبت اتفاقات سینمایی را دنبال می‌کند

بازگشت سینما به سبد خانوار با «سینما اکران»

«سینما اکران» همان‌گونه که از نامش پیداست برنامه‌ای برای معرفی فیلم‌ها و با هدف کمک به اکران و رونق سینمای ایران است که از شبکه پنج پخش می‌شود. این برنامه از معدود برنامه‌های تخصصی است که نگاهی مثبت به سینما دارد و البته در حیات خود با تغییراتی همراه بوده است. ابتدا محمدحسین لطیفی مجری و گرداننده این برنامه بود و شروع نسبتا خوبی هم داشت.
کد خبر: ۷۶۳۰۸۷
بازگشت سینما به سبد خانوار با «سینما اکران»

چهره‌های مطرح سینمایی به برنامه می‌آمدند و این موضوع با وجود این‌که لطیفی یک مجری حرفه‌ای نبود می‌توانست در جذب مخاطب موفق باشد، اما بعد از جدایی لطیفی، این برنامه در نحوه اجرا تغییر کرد.

با این حال شاید بهتر بود بعد از رفتن لطیفی اگر هدف سازندگان برنامه استفاده از مجری حرفه‌ای بود از افرادی استفاده می‌شد که جدا از توانایی اجرا و بیان کلاسیک، صرف حضورشان مخاطب جذب کند. حضور یک چنین اجراکننده‌ای کاملا در راستای نیت این برنامه هم می‌تواند باشد.

اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد و یک مجری سرشناس آقا یا خانم کار اجرا را به‌عهده می‌گرفت آن وقت شاید سازندگان قید استفاده از دو مجری را می‌زدند که مثلا مجری خانم برنامه‌ای که مهمان خانم دارند را اجرا کند و مجری آقا برنامه آقایان را. چنین تفکیکی اصولا با مقوله سینما و آثار نمایشی در تضاد است مانند این است که در یک فیلم سینمایی سکانس‌هایی را آقایان و سکانس‌هایی را خانم‌ها بازی کنند و عوامل سازنده هرسکانس هم از همان جنسیت باشد.

سینما اکران یک ایده بسیار خوب است که در زمانی که سینما با بحران مخاطب روبه‌رو بود پا به عرصه تلویزیون گذاشت. این برنامه قبل از هرچیز محبوب سینماگران است چرا که با نگاهی مثبت در صدد آشتی مخاطبان با سینماست.

سینما اکران جذابیت سینما را به‌عنوان یک اصل اساسی در سرگرمی سینما مدنظر قرار داده است. ای کاش این برنامه روندی را که آغاز کرده بود کمی ارتقا می‌داد و جدا از مقوله مهم اجرا کمی در ساختار کلی هم تجدید نظر می‌کرد. اگر هدف این است که سینما به‌عنوان یک سرگرمی مفید به سبد خانوار ایرانی بازگردد پس باید یک بسته‌بندی زیبا و ارائه‌ای شگفت‌انگیز به مخاطب داشته باشد.

در این راه اگر طراحی دکور، ریتم، موسیقی، طراحی لباس، میزانسن‌ها و حرکات دوربین به‌علاوه بخش‌های گزارشی که با گزارش‌های برنامه هفت ـ یا سبک گزارش‌هایی که دهه شصت در تلویزیون تولید می‌شدند ـ متفاوت باشد می‌تواند به کمک سازندگان بیاید و این برنامه خوب را بهتر کند. سینما اکران می‌تواند برنامه محبوب اهالی سینما باشد و به آنها نشان بدهد که اگر اثر با کیفیت بسازند توسط این برنامه به مخاطبان معرفی می‌شود.

صحبت از آثار با کیفیت شد ای کاش می‌شد آثار را طبقه‌بندی کرد و حتی کار را به جایی رساند که درجه‌بندی سینما اکران معیار مخاطبان برای انتخاب فیلم مورد علاقه‌شان باشد. تفکیک فیلم‌ها براساس سبک و ژانر و مسائلی از این دست که به آگاهی مخاطب سینما می‌انجامد نیز می‌تواند کارساز باشد.

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها