«یادگار سال‌های رنج» به روایت نمایش‌های رادیویی

مرکز هنرهای نمایشی رادیو همزمان با دهه فجر نمایش‌های متنوعی را برای پخش از شبکه‌های مختلف رادیو آماده کرده است. این نمایش‌ها با موضوعات متنوع همچون زندگی شهیدان حسین لشگری، سعید طوفانی، محمدمهدی حاج ابراهیم عراقی و مبارزات مردم علیه رژیم شاه ضبط شده است که با نام‌های 6410 روز، یادگار سال‌های رنج، قطره قطره در باران، خواب‌سفید و... پخش می‌شوند.
کد خبر: ۷۶۱۰۰۱
«یادگار سال‌های رنج» به روایت نمایش‌های رادیویی

در این آثار جمعی از معروف‌ترین بازیگران رادیو همچون ژاله علو، توران مهرزاد، اکبر زنجانپور، صدرالدین شجره، فریبا متخصص، بیوک میرزایی، محمد عمرانی، مهین نثری، رحمان باقریان، فریدون محرابی، ایوب آقاخانی، زهره مجابی و خسرو فرخزادی حضور دارند.

پخش نمایش 6410 روز از یازدهم بهمن ساعت 15 و 30 دقیقه از رادیو فرهنگ آغاز می‌شود. این نمایش در ده قسمت به کارگردانی حسین فلاح و تهیه‌کنندگی طیبه محمدعلی نگاهی به‌زندگی شهید حسین لشگری در طول 18 سال اسارت در عراق دارد و در آن شهریار حمزیان، فریدون محرابی، محمد یگانه، سلمان خطی، سعیده فرضی، سینا نیکوکار، باقر کریم‌پور، زهره مجابی، سیما خوش‌چشم، محمد گیاهی، قربان نجفی، احمد گنجی و... بازی کرده‌اند. نمایش «کوچک اما پهلوان» در شش قسمت تولید شده که ساعت 13 و 30 دقیقه در جدول پخش از رادیو ورزش قرار گرفته است. این نمایش به کارگردانی رضا عمرانی و تهیه‌کنندگی عذرا وکیلی نگاهی کوتاه به زندگی ورزشکار شهید سعید طوفانی و کناره‌گیری از ورزش به دلیل مخالفت با رژیم پهلوی و شرکت در جنگ تحمیلی دارد.

پخش نمایش «زمستان است» در 12 قسمت از یازدهم بهمن ماه ساعت 18 و 30 دقیقه از رادیو معارف شروع می‌شود. این نمایش به تهیه‌کنندگی شهناز دهکردی و کارگردانی مجید حمزه درباره مبارزات مردم پس از پانزدهم خرداد سال 1342 است و در این نمایش راضیه مومیوند، بهناز بستان‌دوست، مینو جبارزاده، محمد گنجی، جواد پیشگر، بیوک میرزایی، سینا نیکوکار، علی زرینی، رضا عمرانی، شمسی صادقی و... بازی کرده‌اند. نمایش «به قدر یک آه» هم در یک قسمت ضبط شده که دوازدهم بهمن ساعت 15 و 30 دقیقه از صدای آشنا پخش می‌شود. این نمایش به‌کارگردانی خسرو فرخزادی روایتگر زندگی شهید محمدمهدی حاج ابراهیم عراقی و شهادت ایشان در سال 58 به دست گروهک ضد انقلاب فرقان است. نمایش «کودکی در زمستان» در دوقسمت ضبط شده که ساعت 15 و 30 دقیقه از هجدهم بهمن ماه از صدای آشنا پخش می‌شود. این نمایش به مبارزات مردم علیه رژیم ستمگر شاه می‌پردازد.

شبکه رادیویی صدای آشنا نمایش «هویدا در مسجد» به‌کارگردانی میکائیل شهرستانی و تهیه‌کنندگی مهتاب امینی را از بیستم بهمن ماه به مخاطبان خود ارائه می‌کند. این نمایش را مینا زرپور نوشته و سردبیری آن بر عهده شهرام میرشکاک است و در خلاصه داستان آن آمده است: دهه 50، هویدا تصمیم می‌گیرد در شب عاشورا به مسجدی در بازار رفته و در مراسم عزاداری شرکت کند، اما اتفاقی رخ می‌دهد و... .

این نمایش با هنرمندی حسین فلاح، بهرام سروری‌نژاد، شهین علیزاده، اسماعیل بختیاری، حبیب بختیاری، احمد ایرانی‌خواه، قربان نجفی، علی زرینی، صنم صالحی، معصومه عزیزمحمدی، بیتا خارستانی، شیوا رفیعیان و بهنوش ناصرپور تولید شده است. پخش نمایش «سفیر» از یازدهم بهمن ماه ساعت 20 و 30 دقیقه از رادیو جوان و ساعت 15 و 30 دقیقه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. این نمایش در ده قسمت به نویسندگی رضا طهماسبی‌گرمارودی و کارگردانی جواد پیشگر تولید شده و داستان مربوط به زمان حکومت پهلوی است. نایب و فرزندانش رسول و پروین که در منطقه اشکور زندگی می‌کنند ناخواسته به مردی که تیر خورده کمک می‌کنند و...

رادیو ایران هم نمایش «یادگار سال‌های رنج» را از یازدهم بهمن ماه ساعت 20 و 30 دقیقه به مخاطبان خود ارائه می‌کند. این نمایش به نویسندگی مریم فتحی، کارگردانی میکائیل شهرستانی و تهیه‌کنندگی محمود احمدی در ده قسمت تولید شده و داستان یک زندانی است که به جرم نکرده زندانی می‌شود، اما بعد از آزادی مشروطش درگیر ماجراهایی می‌شود.

نمایش «خواب سفید» از یازدهم بهمن ماه ساعت 14 و 30 دقیقه از رادیو تهران پخش می‌شود. این نمایش به نویسندگی زهرا کولیوند، کارگردانی رضا عمرانی و تهیه‌کنندگی عذرا وکیلی درباره زنی به نام صدیقه است که پسر دوساله‌اش رضا را در حوادث 15 خرداد سال 42 و در بازار گم می‌کند.

رادیو نمایش پخش چند نمایش را از یازدهم بهمن آغاز می‌کند. نمایش «قطره قطره در باران» ساعت 23 و 30 دقیقه از این رادیو پخش می‌شود. این نمایش بر اساس رمان مدار صفر درجه تنظیم شده است. این رمان نوشته احمد محمود است که یکی از بهترین رمان‌های کلاسیک ایران به شمار می‌آید. حسین فلاح تنظیم و کارگردانی این نمایش را به عهده دارد. همچنین مجموعه نمایش لاله‌زار با محوریت نارضایتی مردم و هنرمندان از رژیم سابق ساعت 6 و 30 دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود.

نمایش «تیر و کمان» هم ساعت 14 و 30 دقیقه به شنوندگان رادیو نمایش ارائه می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: جسد یک مهندس ساختمان که با تیر و کمان به قتل رسیده، پیدا شده است. در این هنگام سرهنگ اردلان، سروان افشار را احضار می‌کند تا با هم به محلی که در آن قتل صورت گرفته است، بروند و... در این نمایش مجید حمزه، احمد لشینی، امیر فرحان‌نیا، ماندانا محسنی، راضیه مومیوند، سوسن مقصودلو و بهادر ابراهیمی بازی کرده‌اند و به نویسندگی فاطمه حسن‌وند و تهیه‌کنندگی فرشته مردانه تولید شده است. (جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها