مزارع هندوانه چابهار در بی‌آبی می‌سوزد

جمعی از کشاورزان چابهاری و ساکن حاشیه رودخانه باهوکلات که بخش وسیعی از زمین‌های خود را به کشت هندوانه اختصاص داده‌اند، اکنون دستشان از آب برای نجات محصولات خود کوتاه مانده است.
کد خبر: ۷۶۰۹۵۳

این کشاورزان که امسال برای دومین بار است که برای دریافت سهمیه آب دست به نوشتن نامه زده‌اند و از رسانه‌ها خواستار امدادرسانی هستند اقتصاد و حیات خانواده‌شان در حال نابودی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاران بخش مرکزی چابهار در این باره به مهر گفت: از زمانی که دولت با احداث سد، جریان آب را روی کشاورزان بسته است و کشاورزان برای تامین آب باید پول بپردازند، قصه رهاسازی آب به کابوسی برای مردم منطقه تبدیل شده است.

امام بخش هاشم‌زهی افزود: سیلاب‌های منطقه که اکنون پشت سدها مهار شده، حق محیط‌زیست و کشاورزان را هم محبوس کرده است و کشاورزان برای رهاسازی آب و حق محیط زیست باید به دولت پول بپردازند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان چابهار نیز گفت: افرادی که در اراضی باهوکلات به کشت و کار مشغول هستند باید با شرکت سهامی زراعی کشاورزی قرارداد ببندند تا این شرکت موظف به تامین آب شود.

دادرحمن بامری با بیان این ‌که اکنون 6000 هکتار از اراضی این منطقه تحت پروژه شرکت سهامی و زراعی قرار دارد، بیان کرد: تعاونی آب بران به ازای هر هکتار ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و نسبت به تامین آب در این رابطه ملزم می‌شود و در صورت تعهد نکردن باید خسارت بپردازد.

احمد عاقبت بخیر ،مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز با بیان این‌ که کاشت محصولات در حریم و بستر رودخانه منع قانونی دارد، بیان کرد: بنابه ماده ۱۱ قانون جهاد کشاورزی موظف است با ایجاد شرکت‌های سهامی زراعی و تحت پوشش در آوردن اراضی کشاورزی نسبت به تامین آب مورد نیاز بر این اساس اقدام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها