۳۰۰هزار باروری به فرزندآوری ختم نشد

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: حدود ۳۰۰ هزار مورد از بارداری هایی که رخ می دهد منجر به فرزندآوری نشده است.
کد خبر: ۷۵۹۶۱۰
۳۰۰هزار باروری به فرزندآوری ختم نشد

دکتر محمد اسماعیل مطلق در حاشیه برگزاری نشست مدیران گروه سلامت خانواده و کارشناسان مادران باردار با بیان این که سالانه حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار بارداری در کشور رخ می دهد، گفت: از این تعداد حدود یک میلیون و ۴۱۰ هزار بارداری منجر به فرزندآوری می شود و از این تعداد فرزندآوری حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار کودک، از نوزادی تا سن ۵ سالگی فوت می کند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر سن ازدواج ۱۰ سال افزایش یافته است، گفت: شتاب افزایش سن ازدواج در زنان بیشتر است.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت بهترین سن بارداری را ۱۸ تا ۳۵ سالگی بیان کرد و افزود: بارداری هایی که در سن بالا رخ می دهد نیاز به مراقبت های ویژه دارد.

مطلق فاصله فرزندآوری در کشور را ۳.۵ سال بیان کرد و گفت: متاسفانه فاصله فرزند دوم به سوم در کشور ۵ سال و ۴ ماه است که در کشورهای منطقه فاصله فرزند آوری کمتر از ۳.۵ سال می باشد.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس یکی از اهداف نشست کارشناسان مادران باردار و مدیران گروه سلامت خانواده دانشگاه های علوم پزشکی کشور را مراقبت های ویژه از مادران باردار با سن زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال عنوان کرد و افزود: کاهش مرگ و میر مادران، کاهش بیماری​های زمینه ای در دوران بارداری و پس از زایمان، مراقبت از مادران باردار تا ۴۳ روز بعد از زایمان و کاهش میزان سزارین و افزایش میزان زایمان طبیعی و ایمن در کشور از دیگر اهداف این نشست است.

وی ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادران را یکی از مهم ترین تعهدات کشورها دانست و گفت: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران یکی از کشورهای موفق در دستیابی به پنجمین هدف توسعه هزاره و کاهش شاخص مرگ مادر است.

مطلق افزود: با اشاره به این که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید میزان مرگ مادران به ۱۵ در صد هزار تولد زنده کاهش یابد، افزود: مطالعه تاریخچه مادران فوت شده نشان می دهد که بسیاری از این مرگها با ارتقای عملکرد و مهارت پزشکان و متخصصین قابل پیشگیری است.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: ترویج رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد در بیمارستان های کشور در کاهش میزان خونریزی و در نهایت مرگ مادران موثر است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها