رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران گفت: نمونه‌هایی از تلف شدن فک‌های خزری به دلیل فعالیت‌های صیادی دیده شده است.
کد خبر: ۷۵۸۵۲۶

کوروس ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این عامل شاید پایین‌ترین و کم‌اثرترین تهدید در مقابل تهدیدات ناشی از آلودگی دریای خزر به انواع عوامل آلاینده از جمله سموم و فلزات سنگین و نیز کاهش نرخ باروری ناشی از آن و تأثیرات اقلیمی است.

وی با بیان این‌که فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که در فهرست گونه‌های حمایت شده و در خطر انقراض لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت قرار دارد، تصریح کرد: فک‌های خزری در حوضه‌های شمالی و جنوبی دریای خزر دارای یک‌سری تهدیدات مشابه و برخی تهدیدات متفاوت هستند. حمله عقاب به توله‌های فک، حمله گرگ‌ها به فک‌ها و شکار بی‌رویه فک‌ها برای قاچاق پوست، تهدیدات خاص این گونه در بخش‌های شمالی و محل‌های تولید مثل است.

ربیعی ادامه داد: پدیده گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی و کاهش سطح یخبندان در زیستگاه‌های حوزه شمالی خزر موجب محدود شدن نواحی تجمع، تکثیر و زادآوری فک‌ها شده و آنها را در مقابل بیماری‌های ویروسی آسیب‌پذیر کرده و بیشتر در معرض جانوران شکارگر و نیز قاچاقچیان غیرمجاز قرار داده و رقابت غذایی را بیشتر کرده است.

وی اظهار کرد: این پستاندار، آبزی بومی دریای خزر است که در سواحل و جزایر شمالی دریای خزر دوران جفتگیری و تولید مثل را می‌گذراند و در اواخر بهار به دلیل گرم شدن آب‌های کم‌عمق سواحل شمال و ذوب شدن یخ‌ها، بخش شمالی خزر را به سوی نواحی آب‌های عمیق و دستیابی به آب‌های سرد بخش‌های میانی و جنوبی خزر ترک می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی ضرورت دارد کشورهای حوزه دریای خزر با اجرای پروژه مطالعاتی، برنامه مشترک را در چارچوب مشخص و پذیرفته شده بین‌المللی برای حفاظت از فک خزری، تدوین وعملی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها