شورای حکام پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اروپا علیه ایران را تصویب کرد

شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی بعد از ظهر شنبه در ششمین و آخرین روز نشست تابستانی این شورا با آرای مثبت 22 کشور عضو قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.
کد خبر: ۷۵۷۹۸

بر اساس گزارشهای دریافتی از داخل جلسه از مجموع کشور عضو شورای حکام کشور به قطعنامه رای مثبت دادند، رای ممتنع و تنها نماینده ونزوئلا به آن رای منفی داد.
با این رایگیری عملا تلاشهای آمریکا و اتحادیه اروپا برای دستیابی به اجماع شکست خورد و این قطعنامه تنها با آرای نسبی اعضا تایید شد.
نشست شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی با دو ساعت و دقیقه تاخیر درساعت :دقیقه بعدازظهر شنبه به وقت وین ( :به وقت تهران) آغاز شد.
این اجلاس به ریاست خانم "کاترین هال" رییس کانادایی شورای حکام، نمایندگان کشور عضو و "محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی تشکیل شد و قطعنامه پیشنهادی را تصویب کرد.
در قطعنامه پیشنهادی سه کشور اتحادیه اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) که به تصویب رسید، تعلیق کامل غنیسازی اورانیوم توسط ایران، تعلیق مجدد فعالیت مرکز یو.سی.اف اصفهان، توقف ساخت نیروگاه آب سنگین اراک، دادن اختیارات فراتر از قوانین آژانس به مدیرکل برای دسترسی به اشخاص، مراکز و اسناد خاص در ایران گنجانده شده است.
تصویب و اجرای پروتکل الحاقی توسط مجلس ایران از دیگر خواستهها در این پیش نویس است.
یک عضو هیات جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی بلافاصله در قبال این قطعنامه واکنش نشان داد و آن را ناعادلانه خواند.
وی گفت: ایران هیچ درخواست فراتر از چهارچوب اساسنامه آژانس، موافقتنامه پادمانها و پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (ان.پی.تی) را نخواهد پذیرفت.
در این قطعنامه همچنین از مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی خواسته شده است، گزارش جدیدی درباره برنامههای هستهای ایران به شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی ارایه دهد.
در قطعنامه مصوب شورای حکام از مدیرکل آژانس خواسته شده است، به تلاش های خود برای اجرای توافق پادمانی با ایران و اجرای موقت پروتکل الحاقی به این پیمان و پیگیری اقدامات شفاف سازی دیگر مورد درخواست آژانس ادامه دهد.
در این قطعنامه ارجاع فوری پرونده هستهای درخواست نشده، اما زمان آن باز گذاشته شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها